Publicerat
Kategori: Novell

Listan


Känslan av att veta att du skulle ha blivit glad av något, att du skulle ha känt något. Den har ersatt den verkliga känslan. Istället gör jag en lista, en lista med de sakerna. Sakerna som får mig att verka normal. Så när någon frågar om min dag kan jag säga att den var bra, jag kan lista upp saker som jag tyckte var bra, se på pappret framför mig.

Varje dag gör jag en lista, listan om de där små sakerna. Ibland är det flera saker, ibland en. Men det som alla dagar har gemensamt är anledningen till listan, utan listan finns ingen känsla, utan den där tanken i mitt huvud av vad jag borde bli glad av..Tanken är som en skugga av glädjen, för jag känner den inte men förstår att den skulle varit där. Så jag noterar den. Jag skriver upp den, för jag kan inte släppa tanken om att det inte påverkar mig längre. Oftast är det små saker, ord som står på listan - nästan fläckade med glädje. Men när de rör vid mig, när jag tänker de försvinner de fläckarna. För de kanske aldrig fanns där.

På min lista, eller på listorna står saker, så att när de frågar kan jag läsa upp något. Och när jag frågar mig själv kan jag ta upp den, när jag ser den kan jag “lee” eller tänka på leendet. Och då kanske jag inte behöver inse att det aldrig fanns någon glädje vid de tillfällena. För i fall jag inser det, precis som jag börjat, rivs listan och mitt liv. För mitt liv är listan en lista över saker som borde hjälpa mig, göra mig glad. Men istället så rinner de som vatten längs mig, de försvinner precis som tårarna kommer och går. För det är det enda jag känner i den där tomheten - smärtan. Men jag vill inte erkänna det så jag skriver min lista. Så att jag kan “lee” om något.

Skriven av: okänd

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren