Publicerat
Kategori: Novell

Mannen som gick till botten med hårbotten

Morgonens första solstrålar kom just in genom det öppna
fönstret, för det varmt och fuktigt. Det var en av dessa morgnar som började som vanligt. Mannen hällde i vatten i kaffebryggaren och tog fyra skopar av kaffet. Gick sedan vidare till toaletten, där han tvättade av sig nattens demoner.
- Man kan nästan se hur de rinner ner i avloppet, tänkte mannen.
Men det finns demoner på dagen också. Något rättvisa ska det väl vara. Kaffet smakade som vanligt beskt och hemskt, men det var nästan en överlevnadsprocess, för att orka med dagen. Efter ha druckit kaffe och tagit den där hårda mackan, var han snart redo för dagen. Men det fodrades att han borstade tänderna och tvättade sig lite.
- Jag får nog köpa mig lite mjällschampo, tänkte han.
Det hade börjat klia i hårbotten och det var väl för att han använde så mycket hår gelé.
- Man får faktiskt lida pin för att bli fin. Ett gammalt och beprövat uttryck.
När han satte sig i bilen var det som en bakugn. För solen hade alla redan värmt upp den till bakningstemperatur.
Han vevade ner rutan, startade bilen och körde i väg mot sitt arbete.

Nu satt han i en stor sopbil med en kompis i framsätet.
- Det är ett djäkla spring sa han. Att vara sopgubbe är då ingen höjdare!
- Ja, men det är väl ett jobb som det mesta, svarade kompisen.
Kepsen satt hårt om håret och han tog av sig den gång på gång för att klia sig i huvudet.
- Har du fått känning av att sågspånen kommer fram där uppe, sa kompisen spydigt?
- Kanske det, men det kliar ganska så mycket, det är väl det här dammet vi utsätts för? Dagen blev ett kämpande och svettpärlorna riktigt glimmande på hans panna. Det var keps av, det var keps på. Lite militäriskt så där. Ett , två tre keps av. Rafsa! Ett, två, tre keps på. Det var skönt att få komma hen och duscha av sig och ta sig en kall öl. Han hade köpt mjällschampo och till och med lyxat till det så han köpte en flaska balsam också.
- Nu ska väl de förbaskade mjällen inte besvära mig mer. Men det stod på flaskan att det skulle ta några dagar.
Han la sig i soffan och tittade på tv. Där var det ett reklamavbrott som visade resor till avlägsna destinationer.
- Nej. Nu vill jag inte åka dit för det är tillräckligt varmt här.
- Jag har ju varit i Ghana denna vintern och det var ju skönt som bara den.
Men värme kan man också få för mycket av. Kanske det har att göra med att jag är ingen afrikan? Han mindes tillbaka på den resan som hade varit äventyrligt. Inte bara bad och sprit. Nej, han blev faktiskt inbjuden av en afrikan att tillbringa en natt i deras primitiva bostäder. Vilket bestod av en hydda med palmblad och väggarna var av torkad lera. Gästvänligheten var inte att ta fel på och han fick mycket varierat att äta. En del av kosten bestod av majsgröt och grönsaker. Men det festades också på orm.
- Ja, för all del det var inte alls så dumt tänkte han. Smakade lite åt kyckling faktiskt.
Natten där hade bjudit på många olika ljud. En kanonad av ljud som han inte var van vid.
- Men det klart man ligger ju inte mitt i Afrika var dag, tänkte han.
Den äventyrliga natten hade satt sig på pränt riktigt.
- Vi har det då bra i våra bostäder med alla bekvämligheter.
Men ändå verkade de mer nöjda än vad vi är här! Dagen därpå skulle han vara med på en jakt utav en antilop.
Han fick till och med klä på sig som en riktig jägare och han fick ett spjut i handen. Dansen var han inte bra på men han försökte vara med i dessa virvlande takter.
Jakten var väl en succé för de andra men inte för han.
- Nej, jag skulle inte bli en bra jägare, åtminstone inte med ett skynke
över magen och ett spjut i handen, tänkte han. Han kände sig trött efter dagens arbete och slumrade till och från när han strötittade på programmen på tv.

Han vaknade och kände sig stel för han hade legat och somnat på soffan. Som i en dimma gick han och lade sig.
Morgonen därpå var der samma procedur, kaffet, toalettbesök, borta tänderna och iväg. Det var lite svalare idag och han tyckte det var väldigt skönt faktiskt.
- Ja, jag är ju ganska så trött för jag har varit ute och jagat antilop i natt.
Kompisen stirrade på honom, men sa inget. Det var sopor av alla dess slag och människor har en förmåga att kunna
definiera sopor som sopor. Hushållssopor, jovisst det kanske det också var!
- Vet du vad jag ska göra idag, sa mannen?
- Nej. Det vet jag inte svarade kompisen.
- Jag ska ta mig sjutton gå och klippa av mig det här långa håret.
- Har du blivit helt galen, vill du inte längre bli en Hårfager?
- Nej, jag har tröttnat på det i den här värmen.

Sagt och gjort så gick mannen till frisören.
- Det ska bli skönt att bli av med håret, tänkte han och sa det nästan högt.
Frisören uppsnappade detta och undrade.
- Ska vi ta det kort eller hur vill du ha det?
- Kort utav bara den sa, mannen!
Frisören började att klippa av mannens långa hår. Han hade kommit till häften när plötsligt mannen sa i ångest.
- Jag känner mig inte bra. Inte alls bra!
Han skulle gå upp ifrån frisörsstolen men trillade ned på golvet Ambulans tillkallades och de körde honom till lasarettet på sirenerna på.
Två dagar senare tänkte frisören.
- Jag måste ringa och fråga hur det gick med honom. Sköterskan i luren rapporterade.
- Mannen har faktiskt avlidit!
- Jaså, svarade frisören, var det hjärtinfarkt?
- Nej, de hittade en hel hjord av giftspindlar i mannens hårbotten. Det var det han dog av.
- Det var hårresande sa frisören och lade på luren
Bo Grapenskog



































Skriven av: Bograpen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren