Publicerat
Kategori: Novell

Mattetävlingen - Del 1

Måndag
Det var en helt vanlig måndags skoldag under den kyliga vintern. Det första folk gjorde när de kom till skåpet var att lägga in jackor, väskor och mössor. Sedan tog man fram läseboken som man brukar läsa under den första lektionen, lässtund. Lässtunden började med att läraren babblade lite snabbt om vad som skulle hända under veckan, han berättade att en polis skulle besöka oss på onsdag och berätta om brott och lite annat som skulle hända. Men sedan i slutet av pratandet berättade han:
– Oj just ja, nu glömde jag helt bort en sak. Jag ville förresten gärna informera er om att det kommer vara en mattetävling för Sveriges alla nior. För att kunna komma med i tävlingen kommer ni behöva göra ett intagningsprov imorgon och för att komma in i tävlingen krävs bra poäng. Är det någon som är intresserad? Isåfall ser jag till att ni kan göra intagningsprovet imorgon.
Jag som mest hade stirrat i min bok och låtsats läst men egentligen bara var borta i mina egna tankar flög genast upp ur boken med ansiktet och lyfte blicken till min lärare. Jag sa:
– Jag vill gärna vara med!
– Okej, då skriver jag upp dig, Ramin. Är det någon annan som vill vara med?
De flesta i gruppen verkade vara helt ointresserade utav det. De var såna där typer som inte alls tyckte om matte. Jag har aldrig egentligen förstått mig på dem. Hur kan man inte gilla matte? Jag har haft några teorier om det, jag tror det är för att de är för dumma. Liksom, om man inte är tillräckligt smart för att förstå det, hur kan man då tycka det är kul? Det måste kännas speciellt skämmigt också när vi nu snackar om nians matte! Det är ju hur enkelt som helst. En jävla apa kan klara av nians matte.
– Jag vill också vara med!
Just ja, honom hade jag glömt bort, "The Math Geek". Såklart han ska anmäla sig. Japp, hans namn talar för sig själv, han är en riktig mattenörd. Hans namn är... okej, jag kanske inte borde säga hans riktiga namn, men låt oss kalla honom för Elliott.
– Okej Elliott, nu skriver jag upp dig också, sa min lärare.

Dagen hade gått fort. Efter lässtunden hade vi haft NO i 1 timme, sedan hade vi tyska och därefter lunch. Efter lunchen var det bara en lektion kvar, d.v.s. bild. På bilden slackar jag mest bara, för att vara ärlig. Läraren bryr sig inte heller, så därför var det ett bra tillfälle att lyssna på musik med min mp3 och låtsas försöka rita. Jag har seriöst nästan aldrig gjort några bilduppgifter, men ändå har jag VG som bildbetyg. Hmm, konstigt. Kanske är det för jag visade honom (min bildlärare alltså) mina fräscha graffiti bilder? Jag är faktiskt trots allt väldigt bra på graffiti. Aja, lektionen rusade förbi och sedan slutade vi. Jag gick till bussen tillsammans med några klasskamrater och vi åkte hem. När jag var hemma så tänkte jag på mattetävlingen som jag kanske skulle få vara med i. Jag drömde iväg i mina tankar och kunde se allt framför mig. Programledaren frågade mig en svår fråga som man till och med behövde vara skitsmart för att kunna lösa. Jag kom fram till svaret och visade mina uträkningar, jag hade rätt! Motståndarna blev nervösa och kunde se hur bra jag var. Denna tanke gav mig en varm känsla i kroppen. Det kändes underbart. Så för att jag skulle kunna få denna tanke till verklighet började jag plugga. Jag läste igenom de allra viktigaste sakerna i nians mattebok lite snabbt, sedan läste jag några saker i min Kurs A mattebok som jag fått från en bekant som går Natur, årskurs 3. Han hade inte haft någon användning utav den och han visste att jag gillade matte, därför hade han gett den till mig. Jag gick sedan och la mig och var spänd inför intagningsprovet.

Tisdag
Tisdagen hade kommit. Jag vaknade av min väckarklocka. Jag brukar hata att vakna till den, det är en väldigt dryg signal faktiskt. Jag gick sedan till frukostbordet och min mamma hade gjort mig två mackor och oboy. Jag åt upp dem, borstade tänderna och begav mig sedan till bussen. På bussen satte jag mig bredvid en kompis, jag berättade för honom att jag var väldigt taggad inför intagningsprovet till mattetävlingen. Han mumlade någonting, jag hörde inte riktigt vad han sa men det lät som han sa någonting "fnattebög", tror ja. Man kan nog tro att det ordet han egentligen sade var "mattenörd", men jag förträngde det och trodde blint på det första alternativet. Jag har svårt för att vara kompis med någon som hånar matematiken.

Jag var sedan framme vid skolan. Jag lade in jackan och min gympaväska i skåpet, gick till lässtunden och sedan när lektioner var slut var det dags. Nu skulle jag göra intagningsprovet! Vi alla som skulle göra provet skulle in till matteläraren för min enhets klassrum. Det var inte speciellt många där, bara 7 st faktiskt. Det gjorde mig lite sur, men samtidigt är det bra, för då skulle mina chanser till att jag komma in i tävlingen öka. Jag tittade runt, det var en kille från min klass, två tjejer från 9A, två killar från 9B och såklart Eliott ifrån 7C. Läraren gav oss provet. Vi hade 60 minuter på oss. Trots det var det bara en sida med uppgifter, 4 uppgifter. Det första som kom upp i mitt huvud då var att uppgifterna troligen skulle vara svåra. Så jag försökte vara väldigt koncentrerad. Jag började med första uppgiften. Den var faktiskt inte speciellt svår. Man skulle räkna ut hur många motorcyklar det fanns utav alla fordon om alla fordon var 250 st och motorcyklarna utgjorde 10 % utav dem. Jag skrev uträkningen fint och fortsatte med nästa uppgift. Uppgiften sade: "På en parkeringsplats står det sammanlagt 70 personbilar och motorcyklar. Tillsammans har de 258 hjul. Hur många fordon av vardera slaget finns det?"
Jag fann detta som lite mera utmaning. Från början testade jag mig fram tills det stämde, jag fick då fram det till 11 motorcyklar och 59 bilar, vilket stämde eftersom jag testade såklart. 11 + 59 är ju 70 fordon, och 4 * 59 + 11 * 2 är lika med 258 hjul. Men ändå tänkte jag, såhär kan jag inte skriva. Det måste finnas någon mer generell lösning än att testa sig fram. Så då tänkte jag, jag löser det med en ekvation! Det var lite svårt från början, men efter några minuters hårt tänkande kom jag fram till att jag behövde först skriva ut ett ekvationssystem sen göra om ena ekvation så den får samma variabel som andra ekvationen. Därmed kunde jag använda ersättningsmetoden. Japp, jag hade faktiskt läst om det dagen innan när jag pluggade. Jag gjorde därmed även en fin uträkning på denna uppgift.

Sedan var det uppgift 3. Den var svår, mycket svår. Jag satt och tänkte, tänkte, tänkte och tänkte. Plötsligt blev killarna från 9b galna. De kastade sina miniräknare ner på golvet och skrek jättekonstigt. Läraren röt då:
– Gå genast ut, grabbar!
– Är det vårat fel att detta prov är cp i huvudet? Det är omöjligt ju!
– Gå bara...
De gick sedan ut, riktigt arga. Jag tittade lite runt i klassrummet och fastnade med blicken på Elliott. "Den jäveln", tänkte jag. Jag koncentrerade mig åter igen på provet. Jag förstod sedan lite hur jag skulle lösa uppgiften. Jag skrev massa uträkningar och tror jag gjorde rätt. Nu var det bara sista uppgiften kvar. Jag läste den, sedan förstod jag att denna uppgift skulle bli RIKTIGT svår.

Onsdag
Jag satt på första lektionen som var engelska och hade vaknat upp denna onsdags morgonen utan mycket sömn. Jag hade under natten tänkt på provet jag hade gjort och varit väldigt spänd, samtidigt rädd för provresultaten som jag skulle få idag. Matteläraren hade berättat att proven skulle vara rättade till slutet av dagen och jag skulle hinna få se resultatet innan jag begav mig hem med bussen. Nu på engelskan så hade vi prov i verb. Det gick skitbra faktiskt. Enkelt som en plätt, skulle jag kunna säga. Efter jag hade skrivit klart provet så gick jag och två klasskompisar till ranchen och pantade ut "Fyra i rad". Jag spöade båda två. Mitt logiska mattetänkande fungerar tydligen i andra saker också. När en av dem tappert försökte ta åtminstone en vinst mot mig kom Eliott strävande förbi till vårat bord och satte sig.
– Tjänare, är det inte noob-Ramin?, frågade Eliott.
– Tyst dumhuvud!, svarade jag.
– Är jag ett dumhuvud? Det är inte jag som kommer total falla på matteprovet iallafall. HAHA!
– Varför tror du att du kommer få bättre resultat än mig?
– För att jag är smartast.
Sedan gick han bara iväg. Fyfan vad jag irriterar mig på honom. Jag hoppas verkligen jag får bättre resultat än honom så jag kan visa resultatpappret rakt framför hans ögon och sedan kalla honom noob. Klockan slog fem i tio och jag skulle då ha en tyska lektion. På tyskan var det, precis som på engelskan, en massa verb. Hela lektionen. Det blev lite jobbigt men det fick man tåla. Min bordskamrat kastade sudd på Der Kleine Pär så att han blev galen. Så lektionen blev lite rolig ändå, trots allt.

Sedan var det lunch. Vi käkade. Sedan var det matte (wiihooo). Vi räknade. Tillslut var dagen slut. Klockan var då ungefär 3, så jag gick genast till min mattelärare och jag bemötte då alla som hade gjort provet, till och med de två ifrån 9b. Alla fick sina provresultat och när jag fick min så stod det att jag hade klarat det! Jag var antagen! Fyfan vad bra jag kände mig. En varm känsla spred sig över min kropp. I had made it! Till min besvikelse hade Eliott också kommit vidare. Vi var de enda som kom vidare. Eliott hade fått sjukt bra resultat, bättre än mig faktiskt. Det var en ännu mer besvikelse. Jag fick aldrig kalla honom noob, trots allt. Men jag var ändå glad. Läraren sa sedan:
– Okej Ramin och Eliott, ni har blivit antagna till "Nians Matematik-Tävling 2010". Tävlingen kommer att hållas i Stockholm på fredag och ni två kommer få tävla i samma team...
Här fick jag genast ett "WTF" i mitt huvud. Skulle jag tävla tillsammans med Eliott?!
- ...Tävlingen kommer att se ut såhär. Det finns kval, semifinal och final. I varje lag finns det två deltagare och det kommer totalt att finnas 8 lag. Lyckas ni komma trea vinner ni 2 000 kr, kommer ni tvåa vinner ni 5 000 kr och kommer ni etta vinner ni 10 000 kr plus ett varsitt matematikdiplom.
Helt otroligt, tänkte jag. Det är mycket pengar. Kanske kan jag samarbeta med Eliott ändå. Jag tittade på Eliott och han gav mig sitt konstiga flin. "Den jäveln", tänkte jag.

Torsdag
Torsdagen gick segt. När jag väl var i skolan och hade lektioner som inte hade matematik involverat tyckte jag det bara var massa "waste of time" eftersom jag ville träna på matte inför tävlingen. Jag var väldigt spänd inför den och jag längtade samtidigt. Jag vill så gärna visa mina matematikkunskaper för allihopa. Vi fick även reda på från matteläraren idag att tävlingen kommer att sändas på tv! Jag blev väldigt uppspelt när jag fick höra det! Det låter grymt roligt och det kommer definitivt göra så att jag kan visa mina matte-kunskaper för alla, som jag ville. I alla fall, han berättade att det kommer att sändas på SVT1 kl 20:00 på måndag, det är dock inte direktsänt, men det får duga såklart. Efter några lektioner när vi hade lunch träffade jag på Eliott förresten.
– Ralle, jag tror nog faktiskt vi kan samarbeta ihop, sade han.
– Ah, vad bra att du säger det. Det hoppas jag också.
– Jag skojade bara, du suger på matte.
– Din jävel, svarade jag.
Jag får hoppas att samarbetet går så bra som möjligt, men det är svårt, så svårt... att inte hata honom.

När jag sedan kom hem så hittade jag riktiga snygga tröjor på Internet, matte-tröjor såklart. Jag hittade tre stycken, den första var grön och hade massa ekvationer skriven på sig. Den andra var blå och hade uträkningar för hur fort jorden snurrar runt solen, den var riktigt häftig. Sen slutligen den tredje, den var grå och det stod på den "I'm in the math club". Den hade även uträkningar på sig också för hur man räknade ut area och volym på olika figurer. Jag tyckte att alla tre tröjor var riktigt snygga, så jag beställde dem. Tyvärr kommer jag inte hinna få dem innan tävlingen startar men jag får hoppas att jag och Eliott kommer vidare så jag kan ha någon på mig till nästa tävling. Jag gick sedan och la mig, imorgon var det dags.

Skriven av: Ramin Malek

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren