Publicerat
Kategori: Novell

Middagen / 2

Middagen / 2

Tjugo minuter hade gått, och det var tid att lägga i potatisen bland kålroten och morötterna. Hon saltade en aning och lade på kastrullocket. När det var gjort röjde hon upp på diskbänken och började plocka fram porslinet.

Det var dags att duka. Hon hade en gång för några år sedan utav sin bror´ och svägerska fått två stycken 'Gröna Anna' tallrikar. Efter hand hade hon kompletterat Rörstrandstallrikarna och nu hade hon ett halvt dussin av varje sort. Flata, djupa och assietter. Ett stort uppläggningsfat och två mindre hade hon också skaffat sig. Det var sällan porslinet kom till användning, men nu skulle det fram. Hon dukade så fint hon kunde och när hon var klar och kritiskt granskade resultatet blev hon ganska nöjd. Det såg riktigt fint ut på det lilla köksbordet. De gröna tallikarna på den vita linneduken, nysilverbesticken och de gnistrande glasen med sina snyggt veckade, ljusgröna pappersservetter. Två stycken gröna stearinljus i kraftiga gula ljusstakar av metall stack vackert upp mellan glasen. Det var snyggt. Hon var nöjd.

Oj! Kastrullen med rotfrukterna! Hon kände på potatisen, den var klar. Kokspadet hällde hon över i en skål och med en rotfruktpress mosade hon rotsakerna och potatisen direkt i kastrullen. Med en gaffel rörde hon runt i moset. Det var lite för kraftigt, hon ville ha det mjukare. En klick margarin och en skvätt kokspad gjorde susen. Efter några minuters rörande med gaffeln fick hon en lagom koncistens på rotmoset. Hon provsmakade. Kanske lite salt och en aning peppar till,hon kryddade och rörde om i rotmoset igen. Nu blev det bra! Det färdiga rotmoset fick stå kvar i kastrullen. Men innan hon lade på locket på kastrullen placerade hon ett dubbel-
vikt hushållspapper mellan locket och moset i kastrullen. Papperet skulle ta upp kondensen och samtidigt hålla rotmoset varmt.

Hon blev på bättre och bättre humör allteftersom förberedelserna inför middagen tyckets gå i lås. Till maten skulle de dricka öl och kanske några snapsar. Någon dessert hade hon inte planerat. Kaffe och konjak får duga, tänkte hon.Fram på kvällskvisten hade hon tänkt göra en ' Janssons Frestele.' Ansjovisburken stod i kylskåpet, potatis och grädde hade hon också hemma. Sedan i julas stod det en flaska whisky i skafferiet och groggvirke hade hon också. Hon började slappna av. Nu var det bara läggen som skulle bli klara. Hon gick fram till ugnen och öppnade luckan. De panerade fläsklåggen var nu gyllenbruna och en aptitretande doft bredde ut sig i köket, från den öppna ugnen. - Tjugo minuter till, tänkte hon och slog igen ugns-luckan. Hon såg på klockan. Jag tror att jag duschar nu, det hinner jag, sa hon till sig själv och skyndade ut till badrummet.

Forts. del / 3

Skriven av: Boris Söderberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren