Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Min lilla soldat

När jag kom in till honom på morgonen så satt han redan på sängkanten, klädd i pyjamas med

rosa elefanter på. Hans rutiga fleecetofflor stod på golvet sidan om hans fötter.

Han tittade på sina rosa elefanter precis som om han inte riktigt förstod vad de gjorde på hans pyjamas.

Plötsligt ändrades hans ansiktsuttryck och han tittade ut genom fönstret.

Han blev allvarlig, röd och skrek:




- Ha! Du tror du kan vinna?!

- Kom bara så ska du få smaka på den här! och visade upp sin knytnäve.

- Ha! Kom bara du kan inte besegra mig ändå!


Han slog med knytnäven i luften och tittade ut genom fönstret.

- Vem pratar du med? undrade jag.

Han tittade på mig med en frågande blick.

Oväntat reste han sig upp med ena fleecetofflan på foten och började gå mot vasken.

den andra fleecetofflan hade han sparkat någonstans under sängen.

- Ha! Han tror att han vinner! Ut i kriget soldater, skrek han.




Med tandborsten i munnen och tandkrämen rinnande nedanför munnen fortsatte han sin dialog.

Emellanåt vände han sig mot fönstret och visade knytnäven.

- Ha! Du är besegrad!

Han vände sig mot mig och sa lyckligt

- Jag vann igen!

Jag frågade honom igen:

- Vem pratade du med? om jag får fråga...

Han pekade på fönstret. Jag tittade ut och försökte se det han såg men jag såg bara REGN...

- Regn? Det regnar...sa jag undrande

- Ja! sa han

- Ha jag vann igen, sa han glatt :-)

Han kasade på golvet med sina rutiga fleecetofflor och charmerade alla damer han mötte

på vägen till dagrummet. Han låtsades ta hatten av och hälsade hjärtligt på alla.

Damerna i dagrummet frågade:

- Var har du varit?

- Jag kommer direkt från kriget, sa han.

- Sätt du dig ner med oss och ta en kopp kaffe, sa de.

Han satte sig ner och började berätta sin historia med stor inlevelseförmåga.

Hans kvinnliga åhörare lyssnade på honom med stor häpnad.

Han var min lilla soldat...




Detta har hänt för över 20 år sedan på min första arbetsplats.

Fortfarande har jag hans bild i mitt huvud och fortfarande gör han mig glad. :-*

När jag blir gammal och kanske dement vill jag vara som honom.

Jag vill sätta mig på sängkanten och kriga mot ett dåligt väder och

tro på att jag är en vinnare.

Jag vill ha min inställning, att jag ska kämpa,

göra egna val, att jag ska besegra allt, och visa min inre styrka, att jag kan och vill vinna,

oavsett om det är ett regn eller en fleecetoffel jag kämpar mot.

Bara de sakerna får mig att börja dagen på ett bra sätt och får mig att tro att jag är en vinnare i

alla situationer så blir jag lycklig och glad.

Sedan om det är regn eller en fleecetoffel har ingen betydelse.

Skriven av: Annafranmalmo

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren