Publicerat
Kategori: Drama noveller

Mörkret I Min Familj (Biografi) Del 1

Jag föddes en kall vinterdag den 11:e November 1980 i Örebro, jag vägde 4500g på grund av att jag inte ville komma ut i tid, jag blev nästan en månad försenad i min födsel men jag kom ut hel och frisk.

Min mamma var 30år när hon fick mig, min pappa var då 33år, jag är således en sladdis med fyra stycken äldre syskon, två bröder på pappas sida och en syster och en bror på mammas sida, pappas två äldre söner hade jag aldrig mycket kontakt med då de bodde långt bort ifrån oss.

Min mamma har alltid varit glad i drickat, hela hennes sida av släktet är mer eller mindre alkoholister, på min pappas sida så är det bättre, de flesta i hans familj är akademiker med bra jobb och ordnad tillvaro.

Min mamma är fullblods alkoholist vilket medförde vissa osäkerheter i min uppväxt, jag har tidiga minnen från ca 4-5års ålder att det var stökigt med folk med stim o stoj, flaskor på bordet, rökiga bolmande rum, således ingen vidare bra miljö för ett barn, det var 80talet och få brydde sig om barnvänlig miljö.

Jag har ett negativt starkt minne där jag tog ett glas från diskbänken, det såg ut som vatten så jag drack det, det brann till i munnen! jag hade druckit ren sprit! någon berusad person med slöa ögon såg det och försökte trösta mig på något patetiskt sätt.

Med denna sortens tillvaro på mammas sida så medförde det oerhörda svåra konsekvenser för oss men mest för hennes äldre barn.

Innan jag föddes så hade mina syskon en väldigt svår och jobbig uppväxt, de lämnades ibland hemma ensamma utan tillsyn i flera dagar medans mamma gick till någon usling och söp i flera dagar, mamma sa bara att det finns knäckebröd i skafferiet, mina syskon var då bara 3 och 6år! de blev omhändertagna av sociala myndigheter och fick bo hos familjer som var ännu mera hemska människor, på den tiden var det inga krav på familjerna som tar hand om barnen så det var rent lotteri, mina syskon drog en FET nitlott!

Min syster blev sexuellt utnyttjad av den familjens far och om han ansåg att de gjort fel så stängdes de in i en mörk garderob.

Systers bror fick också smaka på familjefaderns hårda tillsyn, bland annat blev han tvingad att äta sina egna spyor när han fick mat som han inte gillade vilket medförde att han spydde upp allt på tallriken, fadern hotade då med stryk om han inte åt upp det igen, bror blev också tvingad att titta på när familjefadern sexuellt utnyttjade våran syster, eventuellt blev även han också utnyttjad sexuellt, det är den nivån det var på, så otroligt psykiskt skadade i så tidig ålder, sargade själar med blödande öppna mentala sår, ni förstår hur de mår? åt helvete!

Några år senare blev mamma ihop med min pappa vilket ledde till att det blev en mer uppstyrd tillvaro, mammas barn fick komma hem igen och de kände lite mer trygghet i att min pappa nu tar hand om allt, dock så var skadan reda skedd, de var svårt sargade av alla händelser de utsatts för, de skulle senare i livet välja fel vägar att gå.

År 1985, jag var då fem år och min pappa mer eller mindre tvingade mamma att vi skulle flytta till en annan stad för att hon skulle lämna sina alkoholist vänner som hon ständigt var hos och drack, staden blev Linköping, pappa hade fått jobb på Banverket som rallare, en rallare jobbar med att svetsa järnvägsspår i kolstål vilket medför en viss arbetsskicklighet då kolstål kräver specialbehandling etc, idag har yrket rallare en lång utbildning innan man får arbeta på spåren.

Nyinflyttade till Linköping började ett nytt liv, dock inget idylliskt familjeliv, jag fick också smaka på osäkerhet, panik och andra obehag men jag fick bra mycket bättre uppväxt än vad mammas barn fick.

Pappa skaffade jobb åt mamma via hans arbetsplats och mamma hade nu förmodligen för första gången mer ordnade rutiner än hon tidigare haft i sitt liv, dock så var helgsupandet standard, både mor och far söp friskt på helgerna, men mamma kunde även dricka söndagar vilket pappa aldrig gjorde.

Min syster tränade gymnastik i Örebro, det var något hon älskade att göra, det var ett sätt för henne att slippa tänka på vad hon upplevt, en mental ventil med fokus på att prestera istället för ständig ångest.

Flytten till Linköping blev tung för henne då det inte fanns något liknande gymnastikträning som i Örebro, ny skola nya vänner, och med hennes bakgrund så dröjde det inte länge innan hon hängde med fel killar, en sargad själ drar sig till konstiga typer eftersom det för dem är normalt att det ska vara skevt.

Min systers bror såg jag aldrig mycket av hemma hos oss, han rände runt mycket och hade kriminella saker för sig, bodde hon vänner o bekanta eller hos någon tjej, han har ingen diagnos men jag är övertygad om att han har ADHD vilket man ser tydligt i hans rastlösa själ och ett jidder liknande en snortad tjackpundare.

År 1987 Jag var då 7år så började jag lågstadiet, klass ett och jag tyckte det var kul att leka med vänner, jag var ofta busig och ville gärna dra igång något skoj för att undvika själva lektionerna, många i klassen älskade mina fasoner och skrattade högt och mycket vilket uppmuntrade mig.

Eftersom jag hade svårt för att fokusera och lära så ville jag hellre skoja och busa vilket våran lärarinna inte alls gillade, aga förbjöds 1979 i Sverige men hon ansåg att det fortfarande var rätt metoder.

KOM FRAM TILL KATEDERN! utbrast hon till mig, hon hade fått nog av att jag stört hennes lektion, jag går fram och hon säger till mig att sätta handen på katedern, jag sätter ner handen och hon tar fram en sådan där lång stor linjal man använder på stora tavlan vid undervisning, hon höjer linjalen och ska precis slå, då drar jag undan handen så de dunstar till i katedern, nästa hela klassen skrattade och jag hade vunnit ännu en gång men lärarinnan blev arg och sa åt mig att nästa gång håller du kvar handen vilket jag gjorde, SMACK! det sved utav bara helvete, jag tar mig för handen och går med ledsen min tillbaka till min skolbänk, nu var det roliga slut.









När vinden viner så att det svider det är då vi endast är individer.
Skywalker är medlem sedan 2016 Skywalker har 7 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren