Publicerat
Kategori: Novell

Något alla vill ha del 2

Det var en helt vanlig skoldag, men jag var trött.
Trött för att jag varit uppe till sent.
Trött för att jag saknade Allie.
Trött för att jag bara inte rokade vara pigg.
Och trött på det där jäkla halsbandet! Den där diamant - halsbandet gjorde mig riktigt illa till mods.
Den här dagen var illa, Cally, en flicka i min klass hatar mig.
Fråga mig inte varför, det blir lätt så när man är populär och smart.
Hon anmälde mig till polisen och sa att hon tror att jag stulir diamant halsbandet.
- Nej, det har jag inte, förklarade jag till komisarie Sophie. Det är min moster Allies, hon gav den till mig före hon dog.
Jag sa det väldigt lgunt, nästan som om jag pratat om... Mitt husdjur än om Allies död.
Komisarie Sophie brukade sucka, det hade jag märkt när hon var på besök i skolan.
Nu suckade hon igen.
- Sa inte din moster någonting innan hon dog? frågade hon sedan.
Jag tyckte det var irriterande med alla frågor, det hade jag alltid tyckt, vem det än var.
- Joo, sa jag. Men det är min ensak!
Komisiarie Sophie borrade in sina ögon i mina.
Jag tänkte. '' Äh, vad spelar det för roll om de vet vad hon sa? det var ju ändå så oviktigt ''.
- Okej då! Hon sa: '' Ta aldrig av dig det! Bara om du känner fara, om du SER faran, då ska du ta av dig den och hålla den i dina näve! Berätta aldrig om min hemlighet.
Sophie såg intresserad ut, hon lutade sig mot mig och frågade med en irriterande iver i ögonen.
- Vadå? Vilken hemlighet? frågade hon andlöst.
Plötsligt ville jag gråta. Jag sörjde Allie i hemlighet. Och jag hatade Sophie och hennes dumma frågor! Livet var kiss just då!
- Jag önskar jag visste! sa jag surt. Hon brydde sig inte ens om att berätta det! Dog, och gav mig den här! tillade jag och pekade på diamanthalsbandet. Det var som om hon tyckte '' Jenn, du är itne värd någonting, jag kan lika gärna utsätta dig för det här! ''
Sophie brydde sig itne om mina känslor, hon verkade bara besviken över att jag inte visste moster Allies hemlighet.
- Jaha, Jennifer solves, du måste ändå följa med mig till din mosters hus och berätta vad de olika rummen är.
Jag suckade, och då började resan.
När vi satt i polisbilen satte sophie igång snacket igen.
- du kanske inte visste det, Jennifer, sa hon. Men det där halsbandet är väligt gammalt, det blev stulet precis en vecka efter att den kom in, vi har letat efter den överallt, så vi tyckte det verkade konstigt att du hade den, plötsligt.
Jg svalde, plötsligt blev mina ögon stora och jag ville höra mer.
- Och vi tror att din moster... Allie, som hon nu heter, kanske stal det, men vi kan omöjligt sätta henne i fängelse när hon är död, men vi skulle gärna ta tillbaka halsbandet.
Hon började sträcka sig efter det på mitt hals, men jag drog mig udnan.
'' Vad du än gör! Ta inte av dig den, om du SEr faran, håll den då i din näve, hårt!... '' orden ekade i mitt huvud, jag rös.
- Det går inte, ni har inte bevis, ni kanske får tillbaka den när ni har bevis, just nu akulle det kallas stöld om du tog den ifrån mig.
Sophie verkade irriterad och hon var fortfarande irriterad när vi klev ur bilen.
Jag fick berätta för henne vad Allie brukade göra tillsammans med mig, de olika rummen, om hon hade några vänner, någon man.
- Klart hon har vänner, sa jag ilsket. Och om hon vore gift skulle ni redan vetat det!
Sedan bad jag att få titta lite ensam, jag tvekade inte en sekund med att gå in i Alles sovrum, trots att det borde känts konstigt.
Oj oj, vad dem i skolan kommer bli imponerade när de hör vad jag har gjort, tänkte jag ironiskt och bittert. Dem kommer ÄLSKA deeee....
Plötsligt snubblade jag över någonting, en bok.
- Sabla jävla helve... Vad är det där för något?
Jag drog till mig boken och flämtade till.
'' Allie Solves dagbok - min HEMLIGHET! ''

Skriven av: Tamara Mäntyniemi 11 år

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren