Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Över relingen

Estra lutade sig över relingen och såg skummet mot båtkroppens konvexa plåtskal. Hon hade blivit övertalad, kryssningar var bland det värsta hon visste. Bacilltyngd buffe, stark parfym och billiga kostymer. Att folk gjorde det frivilligt var ett mysterium. På däck var i alla fall luften klar och frisk, tänkte hon och flippade fimpen över bord. Samtidigt lossnade långfingrets lösnagel. Hon svor tyst om havet. Låt bara tiden gå.

- Hej!
Bredvid henne stod en smal kille i för stor jeans-skjorta.
Vafaan kom han ifrån?
- Eh, hej.
- Skaruha en cigg?
Vinden friskade tag i skjortan och plötsligt såg han ut som en segelbåt i medvind.
- Ok.
De stod tysta en stund och rökte varandra.
- Jag är egentligen mest orolig över mina kossor hemma på gården. Har du djur!
- Nej.
- Majsan hade fått ett blodigt sår i örat när jag stack. Och det såg inte bra ut direkt.
- Eh.
Hon förstod inte riktigt vad hon hörde.
- Jag är orolig, det är det jag vill säga.
Vinden avtog och jeans-skjortan slakade utmed kroppen. Ryggen kutade över relingen och han såg nyfiken ut.
- Vet du att ett kryssningsfartyg skulle räcka för att inhysa alla hemlösa i Stockholm. Ett! Det räcker med ett har min farsa sagt.
- Ereså?
- Japp!
Tystnaden klev ut på däck och ställde sig mellan dem.
Ögonblicket blev till tid som förvandlades till närhet.
Estra la armen om hans axel.
- Du ska se att det blir bra med Majsan.
Han lutade sitt huvud mot hennes axel.
Sakta gick kryssaren över havet.

Skriven av: Erik Tobias Enström

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren