Publicerat
Kategori: Novell

Plantera kärleksfrö



Täck kärleken genom att krypa tätt intill.



Januari /Februari

Beställ hem kärlekskataloger av poesi.

Planera vackra drömmar i romantikens färger.

Dröm i smyg om ditt hjärtans kär.

Fantisera i erotikens tecken.

Planera hur du ska våga så de frö som ska gro i steget till kontakt.

Mars

Förgro kärleksörter som får blomma på fönsterbrädan.

Börja med förplantering av väl utvalda känsloblommor som väcker mod.

Passa på att storstäda bort bitterhetens och självömkans dammråttor från hjärtats alla vrår.

Glöm ej att vädra ömhetstörsten och vårförälskelsens första kyssar.

I slutet på mars kan utslagen längtan, spenat och rädisor sås i varmbänk ute på täppan.

April

Beskär och gallra det sårade hjärtats dåliga självkänsla med varsamma beröringar.

Rensa bort resignation och apati med det utslagna modets kratta.

Kompostera orättvisans känslor och blanda dem väl med domeplantans frö.

Frösådd inomhus: glädjeplantan, längtans skratt, fnittermaja och penséer.

Förgro erotikblomman på ett ljust ställe.

Låt gärna ett par veckor gå mellan beskärning och omplantering så växten hinner anpassa sig.

Kärleksblommorna börjar kunna konkurrera ut olycklighetsogräsen, och det ser faktiskt litet frodigt ut på sina håll.

Optimistblomman bjuder redan på den första lilla skörden. Dags att skörda den så att plantan sätter i gång med sidobuketterna.

Maj

Beskär självkritiken och vattna med självacceptans en gång i veckan.

Luckra hjärtats jord, krattning av längtans land, rensning och plantering samt gödsling.

Nya rosor planteras, gamla beskärs när björkarnas grönska är på väg att le mot dig.

Rensa jordgubbslandet.

Gödsla godheten med omsorg.

Se också till att plocka bort negativa tankar som kanske fortfarande väntar på att slå rot.

Juni

Plantera ut förkultiverade växter som exempelvis erotikblomman, kärleksörten, känsloblomman, blomkål, glädjeplantan, längtans skratt, fnittermaja och penséer.

Plocka en bukett med sommarblommor: fridsamhetsblommor, värmeblommor, passionsblommor och ta några av nyfikenhetens vackra blad som pricken över i:et.

Köp hem en middag för två inbakad i varma leende.

Ring upp den som du håller kär och bjud kärleken till sommarfest.

Det är dags att skörda de första späda frukter som växer och gror med solens och kärlekens hjälp.

Schema för vattning under sommaren.

Juli

Ta tjuvskott av lekfullhet.

Kupa ömheten med omsorg.

Fortsätt gallra och luckra i kärlekslandet.

Augusti

Rensa jordgubbslandet, tag bort brustna förhoppningar, gödsla, plantera nya plantor.

Risk för frostnätter. Täck kärleken genom att krypa tätt intill.

Blocka en bukett med förföriska syrener som hjälper att stimulera till egen aktivitet.

Skänk kärleken en blomstrande augustiros som är ditt hjärta.

Vintergröna växter exempelvis förtroendeplanta vattnas ordentligt före vintern.

Gallra och beskär bärbuskar, plommon, körsbär. Plantera vintergröna växter och perenner.

Efter första frosten grävs vackra minnesplantor upp för vinterförvaring på torrt och svalt ställe.

Skörda frukten av sommarkärlekens drömmar, kärleksfrukter m.m. låt torka före förvaring i din själ.

Pelargoner tas in.

Lämpligt att föröka sig om längtan finns.

Lämplig tid att så minimänniskor för att skörda nästa höst.

Sätta vårens lökar.

September

Sätt plantor av kärleksväxter i stora lyckokrukor som tas in i oktober, låt stå i hjärtats kammare över vintern, planteras ut nästa vår igen.

Oktober

Sätt lökar till julblomstrande kärleksrus som tar bort julstressen från vardagen.

Beskär missförstånd i god tid innan det slår rot.

Stötta unga känslor inför vinterns ankomst.

Se över alla nödvändiga trädgårdsverktyg.

November

Utflykter i det gröna: plocka nostalgi, enris, kärlekskvistar, förstulna kyssar och medtag dessa till livets brunn.

Så och skörda den mogna kärlekens sötma.

December

Julgruppskyssar planteras med omsorg inomhus, jultulpaner, lingonris dekoreras med kärlekslustans planta för att värma julens ankomst av tvåsamhet efter den enskildes förutsättningar och behov.

Trädgårdsmästaren :)

© Margareth Osju
Ur diktsamlingen "Uppdrag Sommarskörd"
www.margarethosjuart.com/

Skriven av: Margareth Osju

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren