Publicerat
Kategori: Novell

Pojkarna som blev it miljardärer

Hej jag heter jim och är i skrivande stund 25år och ska nu för er berätta historien om mej o min kompis kalle från tv spelande åttaåriga unga pojkar till it miljardärer.
Jag växte upp i en familj som yngsta barnet i en skara på fem,mina stora syskon spelade ofta tv spel och jag tittade på energiskt.
Mina storasyskon var mina stora idoler ,jag försökte lära mig allt som dom kunde, här tror jag grunden lades till mitt stora intresse inom data.
Men nu skulle allt förändras från tv spel till datorer,jag hade en kompis kalle som fick en begagnad pc av en släkting,jag och mina kompisar började hänga hemma hos honom varje dag efter skolan,det var som en fritidsgård där.
Vi spelade spel o ritade,skrev texter till musik och utforskade allt som gick vi var helt besatta,naturligtsvis började jag tjata på mina föräldrar att jag också ville ha en dator ,men mina föräldrar sa nej nej och åter nej vi har inte råd.
Mina föräldrar var arbetslösa så dom hade inte så mycket pengar, och jag visste att en dator var mycket dyr minst två månadslöner minst,men då skulle all förändras ganska snart pappa spelade biljard och han hade en stor tävling till helgen som kom.
Vi åkte iväg till den stora tävlingen det var jättespännande ,pappa gick till final och vann till slut hela tävlingen,jag var så stolt nu skulle det bli prisutdelning, oj vilka priser tv apparater paraboler o en superfin dator.
Jag blev helt vild inombords pappa fick välja vad han ville,han började titta o känna på priserna tittade väldigt länge på teven o parabolen,pappa pappa tänkte jag tyst för mej själv snälla ta datorn ta datorn,pappa tittar o ropar till mej vad ska jag ta jim ta datorn skriker jag datorn pappa ,okey jag tar datorn ropar pappa yes vrålar jag av lycka o nu börjar det.
Jag är nu nio år och börjar tillbringa en stor del av min fritid framför datorn,nu är det plötsligt som ett it cafe hemma hos oss,fullt med ungar hela tiden framför datorn nu är det min tur nu är det min tur tjatar vi hela tiden,åren går och jag jobbar o sliter delar ut tidningar o reklam.
Nu har jag sparat o gnetat och fått ihop pengar till en ny dator en riktig värsting,vi börjar utveckla ett dataspel som handlar om att ta sig in i olika världar och efter ett par månader är det klart.
Vi tar kontakt med våran lärare i skolan o visar vad vi har gjort, Hasse som han heter blir väldigt intresserad och frågar om han får hjälpa till att få ut spelet på marknaden.
Självklart säjer vi o blir jätteglada att han vill hjälpa oss, vi vet att han har kontakter med många i databranschen,Hasse Kalle o jag sätter igång och jobbar varje ledig tid i flera månader, det är väldigt slitsamt men otroligt roligt men nu känns det liksom på riktigt.
En kväll kommer Hasse hem till oss och talar om att det är en stor datafirma som vill satsa på oss,kalle o jag blir jätteglada.
Hasse Kalle o jag åker till stockholm och visar vårat dataspel,företaget blir jätteintresserade o vill skriva kontrakt på en gång,yes tänker vi vad vi inte vet är hur ett kontrakt ska skrivas o utformas,kalle och jag är helt blåögda och skriver på.
Vi befinner oss nu på ett stort fint hotell med rumservice o all lyx champagne kaviar o god mat,det är klart att två unga killar köper det på en gång,sedan åker vi runt på stan i limonsin och får höra hur duktiga vi är hela tiden,att dom aldrig sett såna driftiga killar.
Kontraktet utformas så att vi blir helt överkörda 10% till oss 30% till Hasse och 60% till datafirman, vad vi inte vet är att spelet kommer att sälja för flera miljoner.
Vi är arga mest på Hasse läraren som vi tycker har lurat oss,nu jävlar tänker vi och tar nya tag och börjar jobba på nya spel, Vi har i alla fall 200000:- som vi kan satsa på att utveckla nya spel. Nya datorer med bra utrustning allt som krävs för att utveckla nya spel och nu börjar det verkligen rulla på det ena spelet efter det andra får vi fram. Nu är det dags för affärer igen men den här gången är vi bättre rustade och Hasse äe avpolitterad, Vi svär på att aldrig låta oss luras an såna pajaser som blåste oss förra gången. Vi får kontakt med ett väldigt känt dataföretag som verkar vara seriösa men för säkerhets skull granskar vi företaget i sömmarna. Det verkar vara helt okej och nu sitter vi där igen och skriver kontrakt, Men denna gång är det ej limosiner och lyxhotel utan en kopp kaffe med ostfralla. Den här gången ser kontraktet helt annorlunda ut nu har vi 50% och dataföretaget 50% plus att dom står för all distrubition ända ut i handeln. Vi förstod att vi hadde skrivit ett kanonkontrakt med datafirman, Som kan ge oss en kanonstart för lång tid framöver. Nu kändes det verkligen lättare att jobba när vi visste att vi hade ett stort kapital att röra sig med, Fick fina kontakter och en bra bank som trodde på oss trots all vi var 2 unga 20 åringar. Det sporrade oss enormt Kalle och jag fick ett nästan oslagbart självförtroende villket team vi var, Kontraktet gav oss ca 5 mille. En enorm siffra för två 20 åringar som hade suttit hemma på vinden för ett par år sedan, Vi utökade, Producerade växte öppnade nya kanaler över internet. Nu var vi Verkligen på G, Vi öppnade en egen sajt där vi krängde och visade våra produkter svarade på frågor vi blev bombarderade med frågor om allt möjligt inom branschen. Nu kändes det verklighet som att vi låg på topp allting bara exploderade vi hann inte få fram spelen i tid, Vi jobbade dygnet runt i ca 2års tid. Kalle och jag anställde massor med duktiga medarbetare än i dag vet jag ej varifrån alla kom, Nu var vi ca 200 st anställda i bolaget och omsatte över miljarder. Vi kunde knappt fatta detta ännu en gång två unga 20 åringar omsätter över miljarder, Vi är med i miljardklubben och har knappt flyttat hemifrån helt otroligt men sant.
SLUT.

Skriven av: mikael hjelm

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren