Publicerat
Kategori: Novell

Porten

Tavlan tittar på mig
Det är en oljemålning, men helt slät och utan de färgklumpar och vallar som många oljemålningar har. Målningen fångade min blick i samma stund som jag steg in i rummet. Nu står vi och betraktar varandra, tavlan och jag. Motivet är en dörröppning eller ett portvalv. Ett par trappsteg framför den leder upp till utgången. Ett intensivt ljussken lyser från portöppningen och reflekteras i stengolvet.
Det är framtiden jag ser. Den är ljus och jag vill in i den.
Tavlan lockar mig.
– Kom närmare, du behöver inte vara rädd.
Ett par tunnor står i dörrhålet att väja för. Till vänster är väktarna, beredda att avgöra vem som kan träda in. En svag ljusröd blodskugga ligger bakom dem, men den håller på att blekna bort. Väktarna ler vänligt mot mig.
– ”Porten” kallar jag den, vad tycker du?
Jag rycks tillbaka till rummet av konstnärens röst.

Skriven av: torgil

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren