Publicerat
Kategori: Drama noveller

Rätten att leva som man vill

"Du är den mest vackraste av galenpannor jag mött.
"Vad menar du? Frågade Mira Mohamed
"Gallenpanna, virrehöna ja vilket du vill, svarade Mohamed.
"Varför säger du så?
"Du är ju inget annat än min lilla blådåre.
Mira, som mött Mohamed på en fest fastnade för hans stora ögon, som var så bruna, hans vackra ansikte och svarta lockiga hår.
Fräckheten i hans ord fick henne att lägga märke till honom den där natten för 13 år sen.
Mohamed föddes i Malmö och växte upp på Rosengård. Han tog alltid buss nr 5 och tyckte det var trist att buntas ihop med alla andra, som han visste levde annorlunda än hans egen familj levde. Hans mamma kom från Libanon och pappan från Jordanien. De var båda rätt enkla som människor och levde som de flesta tyckte de själva.
Att leva som en muslim i Sverige kunde enligt Mohamed både vara lätt och svårt, men mest handlade det om vilka seder och bruk familjerna tillät leva kvar.
Systern Azra tänkte inte alls ett dugg på vad det innebar att vara muslim, hon kände bara att skolan var det viktigaste och ville lägga all tid där.
Klart hon hade klasskompisar som inte hade det som henne och det fick hon höra. Deras familjer ansåg inte att Azras familj levde som en muslimsk familj skulle leva.
En dag när Mohamed skulle till skolan stötte han på sin kusin Abdul, som alltid ansåg att Mohamed skulle kolla sin syster, men då sa bara Mohamed:
"Sköt du ditt så sköter vi vårt.
"Det ska jag säga till din pappa.
"Och du tror han bryr sig?
"Han måste, annars vanherdar ni vår familj.
Abdul slängde en isande blick på Mohamed, som valde att gå till skolan.

På eftermiddagen satt deras mamma och grät i soffan när barnen kom hem.
"Mamma, vad har hänt?
"Fick ett otäckt samtal av Abduls mamma.
"Abdul sa att vi vanherdat hans familj.
"Mohamed jag vägrar lyda detta, vi är i Sverige.
"Mamma, jag tror inte vi kan vänta oss hjälp från någon stans.
Ögonen var rödgråtna åter igen på både Mohamed och hans mamma.
"Mamma, är allt bra?
"Azra, nej det är illa, men du ska inte behöva ändra ditt sätt att leva på.
"Mamma varför kom vi hit?
"Vi trodde det var ett land som värnade om allas lika rätt.
"Vad gör vi?
"Vi stannar inte här, vi kommer att behöva gå under jorden för annars kan vi bli dödade pga deras syn på kvinnan och heder.


Några månader senare:
"Vilken tur vi lämnade Sverige, för annars hade du Azra tvingats lyda och följa vad andra i släkten sa.
" Mamma, det är inget en svensk behöver.
"Jo till en viss mån, jag vet många svenska kvinnor som inte accepteras som de är och föraöker ändra sig.
"Mamma det bästa är om alla bara får leva som de vill och blir lyckliga.

Skriven av:

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren