Publicerat
Kategori: Djur noveller

Sagan om Hunden Lajika

Det var en vacker sommar dag på en Av spaniens gator. En hund som heter Lajika föddes till Världen. Hon hade många syskon som föddes samtidigt som henne. Lajikas mamma hette Dottie.

Lajika och valparna växte upp snabbt och lärde sig hitta på Spaniens gator. Men efter en tid när Laijka var vuxen så skildes hon sig från sina syskon och sin mamma Dottie. Lajika ville vara ensam och hitta sin egen mat.

Lajika var livrädd för människorna på Spaniens gator. Oftast när hon kom till något ställe blev hon sparkad eller bortjagad av människor. De människorna var dumma mot henne. Så därför var Lajika rädd för människor.

Om barn försökte klappa Lajika som låg på marken och vilade sig vid ett gatuhörn så högg hon alltid efter barnen. Hon han aldrig bita tag i handen på barnen för deras mammor var snabba på att ta bort barnen från Lajika.

Lajika litade inte på människor speciellt bra. Hon var livrädd och trodde att alla människor var farliga och elaka. Lajika var en blandras mellan goldenretiver och Rottwiler. Så hon var en kortsning mellan dem raserna.

Folk på gatan kände igen Lajika efter ett tag och höll sig borta från henne för de litade inte på henne och Lajika litade inte på Människorna. Lajika brukade gräva i soppor efter mat. Lajika var helt ensam och eftersom hon gav sig i sopporna så Blev hon smutsig och så. Flugor surrade runt henne. Lajika åt sig aldrig riktig mätt på sopporna så hon blev lite tunnare för varje dag.

Det var djurorgnisationer som försökte hjälpa Lajika från gatan men det ville inte Lajika så fort de kom nära henne sprang hon iväg långt bort från dom genom den galna trafiken och bort från ett annat gatuhörn.

Men en dag skulle bli så att Lajika skulle ha otur just denna dag. Det började med att hon gick ensam genom gatorna på jakt efter mat. När hon hade kommit in i en gränd så samlades andra hundar runt omkring henne. Lajika började bli orolig och gnälla högt. De andra hundarna morrade åt Lajika och Lajika försökte springa där ifrån. Hon sprang bort från hundarna men de andra hundarna hann i fatt henne. Lajika kom fram till en återvändsgränd som var endast av staket. De andra hundarna hann ikapp henne och bet och slet i henne. Lajika gnällde genast till och försökte dra sig loss. Men ju hårdare Lajika drog ju hårdare bet de andra hundarna i henne. Efter ett tag gav de andra hundarna upp och lämnade henne blodig och sarjad på gatan.

Lajika reste sig upp blodig med sår överallt och stapplade fram. Till slut orkade inte Lajika gå mera. Hon blev liggande på gatan och flämtade efter luft. I 2 dar låg hon där. Folk som gick förbi hade då ringt en hund orginisation som genast kom och hämtade Lajika. Så fort människorna från hund Orginisationen kom morrade Lajika och försökte hugga dom men var för svag för att göra det. Hon flämtade i stället efter luft och såren var infekterade av fästingar och flugor innut i.

Men Människorna från hund ofginisationen tog ett hoppel runt Lajika och bar henne till bilen och satte henne i en bur och åkte direkt till veterinären i Spanien. Väl inne hos Veterinären tog de drop och tog bort alla fluglarver och fästingar från henne. Sen plåstrade de om henne och la henne i en bur inne på kleniiken. Det tog 3 månader för Lajika att tillfriskna. Efter 3 månader så kunde hon stå och gå igen.

Men Laijka litade fortfarande inte på människor så mycket. Så fort de försökte klappa henne högg hon alltid efter människorna. Lajikas sår var läkta och såg fina ut och de hade badat henne noga och skött om hennes sår.

En av människorna i hundorginisationen tog hand om Lajika och visade henne att han inte var farlig. Laijka var rädd och gömde sig hela tiden från Människan som hette Leif. Med tiden blev Laijka modigare. Snart kunde hon sakta lita på människor. Men innan hon skulle adopteras bort skulle de testa henne så hon inte var farlig för någon. När Leif hade tränat henner om olika grejer så skulle Laijka få testat innan för Adoption.

De tog med henne till ett test rum. Leif gav Laijka mat och tog en plast hand medans hon åt. Lajika brydde sig inte om lossas handen utan åt ivrigt upp maten. Sen testade Leif ta lossas handen på Lajika och klappade henne med lossas handen. Laijka som litade 100% på människor nu slickade bara på lossas handen och lekte med den lekfult.

Sen tog Leif fram en tennisboll och en hund leksak. Lajika blev genast glad hund igen och tog bollen och kom tillbaka med den. Sen tog hon hund leksaken och lekte med den och hon och Leif hade dragkamp på lekfullt sätt. Sen belönades Lajika med godis.

Lajika var inte alls lika farlig längre mot människor eftersom Leif visat henne att lita på människor och inte bita i dom. Dom på hundorginisationen sände ner Lajika till Sverige för att hon skulle adopteras där. Lajika var föresten kastrerad så hon inte kunde bli med några valpar. Det hade man gjort för en säkerhets åtgärd. Men Laijka lastades ombord på ett plan för att åka till ett hundstall som låg i skåne. Flygresan tog 5 timmar. Sen när de var framme så tog Lajika emot av stallpersonalen där på flygplatsen och ledde in henne i en bil där hon åkte mot hundstallet.

Väl på hundstallet satte de in henne i en bur själv och gav henne mat och vatten och la ut en annons på sin hemsida om Laijka och att hon var snäll och lekfull skrev de i Annonsen. Det tog några veckor sen var det en familj från täby som ville komma och titta på henne. De åkte till hundstallet och de fyllde i massa papper och så betalade en summa och sen fick de möta Laijka. Laijka som inte var rädd för människor längre kom genast fram till dom och slickade på familjen som henne alfredsson i efternamn.

Lijka blev genast lycklig att träffa dom. Lajika gick bra med andra hundar också trots den hemska attacken på gatan. I familjen bestod 2 barn och 2 föräldrar alltså 4 person inom familjen aldredsson. De tog hem Laijka till sig och Laijka stor trivdes genast där. Familjen alfredsson hade katt också men Lajika var snäll mot katter och respekterade dom.

Nu hade Lajika fått ett nytt hem i Sverige. Aldrig mer behövde hon kännas sig rädd och utstött från människor i Landet spanien. Nu var Lajika trygg hos en underbar familj som älskade henne överallt och de lekte med henne hur mycket som helst. Lajika tyckte om att mysa och gosa mycket med barnen. Barnen var 10 13 år gamla och de skötte om henne hela dagarna och gick ut långa promenader med henne. Nu var Lajika en lycklig glad hund igen

SLUT....

Skriven av:

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren