Publicerat
Kategori: Novell

Sallad, framtid och sånt del2 av flera

Det finns lyckoamuletter.
Det betraktas som vidskepelse, idioti och fånigt strunt. Förutom av de vidskepliga och idioterna...och de som gillar fånigt strunt.
De flesta amueletter är svaga, som hartassar och hästskor och sånt. De ger inte så stor tur. Dvs de drar inte tur till sig. Det enda de faktiskt gör är att få turen att vibrera lätt och på så sätt höja faktorn att när man kommer till ett val, där man inte på förhand kan veta vilket av alternativen som är mest gynnsamt, tar det rätta beslutet. Det kanske låter som en väldigt bra grej. Och det är det ju. Men för att ens det ska funka så måste det ju vara en riktig lyckoamulett. För att det ska vara det så måste man tro på den. Genuint.
Men det finns en till sorts amuletter. Det finns Starka amuletter. Dessa amuletter är oftast gamla, även om det dyker upp en eller två då och då. De har ett konstigt sätt att överleva sina ägare trots att de är så starka lyckoamuletter därför är de nästan alltid gamla föremål. De kan ha vilken storlek som helst.Allt från så litet som en brödsmula(även om de har en tendens att bli uppätna och ge en väldigt lyckad utkomst några timmar senare...) till så stort som...tja hur enormt som helst. De är inte särskilt vanliga, vilket är tur(ironiskt nog).
Om man säger att vanliga svaga amuletter är som tur-magneter som int klarar av att dra till sig turen utan bara få den att darra lätt så är de Starka amuletterna som elektromagneter. De suger verkligen till sig tur. Här handlar det inte om att ge en lite fördel i ett val. Här handlar det om att bli miljonte besökaren på tivoli och vinna en lyxbåt samtidigt som man råkar snubbla över en sedelbunt och det spontant regnar överallt utom precis rakt ovanför ens huvud. Men hur mycket tur kan man ha i ett vanligt liv? När man vunnit så mycket pengar att man är oberoende. Fått sitt lyxhus, sin lyxhustru, sin lyxbil, sin lyxbåt, sin lyxälskarinna. så finns det inte mycket mer lyckosamma saker som kan hända en. Det är då det är viktigt att göra sig av det amuletten. Men det är det aldrig någon som gör. För när du har fått allt och inte önskar dig mera saker. Då måste turen kasta hemska saker på dig som den kan rädda dig ifrån. Ett jetplan kraschar några meter framför din bil och dödar alla på motorvägen, men på något sätt överlever du utan en skråma. När du kommer hem så märker du att ditt hus har brunnit ner och att du had väldigt tur som beslöt dig för att åka ut med bilen en sväng i det fina vädret eftersom det tydligen var en så våldsam brand att din gravida fru och din hemhjälp(lyxälskarinnan) brann inne. Amuletter har ett väldigt annorlunda sätt att se på saker och att två personer som du gillade väldigt mycket just mötte sitt öde ser den inte som otur. Bara större tur att du inte var bland dem när det hände. Något som är viktigt att betänka när man har med Starka amuletter att göra är att man ska inte ha dem när man är relativt "lycklig", och om man inte är självisk så kan man ju tänka att den turen som amuletterna suger i sig suger de i sig från någon annan. Själva amuletterna har ju ingen tur. De drar till sig annans. Men det är det aldrig någon som tänker på. Bara tur, tur, tur....
För alla er som nu ser sig om efter dessa amuletter och letar febrilt i texten efter ursprung, ställen man kan leta och utseende. Men som sagt. Amuletterna kan se ut lite hur som helst egentligen. Det är så att hela tiden i världen är det folk som föds med otur lite här och där. De kallas olyckskorpar. De står för en stor del av alla trafikolyckor och sånt. När det fötts tillräckligt många olyckskorpar så måste tur-kvoten balanseras. Världen tvingar då fram en amulett som kan bli vad som helst(oftast blir det ett föremål som är ganska hållbart(även om det ibland som sagt blir brödsmulor) det är därför vanligt att guldsaker blir amuletter på grund av guldets ovilja att oxidera). Olyckskorpar och amuletter är alltså motpoler. Om de skulle mötas skulle de ta ut varandra utan att turbalansen skulle bli störd. Amuletterna vet om detta och undviker medvetet alla olyckskorpar den kan se. Olyckskorparna däremot har oftast ingen aning. Men de som vet söker oftast förgäves efter en amulett. Olyckskorpar är också långt mindre långlivade än amuletter. vilket gör att balansen inte kan hållas utan att världen tvingar fram nya olyckskorpar när en annan dör. Olyckskorparna har bildat ett förbund för att leta efter alla amuletterna. Olyckskorparnas Tränade Utvecklande Regering(OTUR) . Om de hittar alla amuletter och alla olyckskorpar och återskapar balansen mellan tur och otur så borde hela begrepper tur försvinna. Kvar finns bara orsak och verkan. En tråkig och steril värld utan chanser, där logiken styr.
Vi tursamma ber för att de inte ska lyckas...

Skriven av: Bowser

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren