Publicerat
Kategori: Novell

Sanna

Sanna.



Det var både varmt och dammigt i klassrummet. Sanna kollar på sin bästa kompis Lisa i bänken bredvid och suckar. Fröken tjatar om andra världskriget. I vanliga fall hade Sanna varit intresserad av ämnet men i dag känner hon inte för att diskutera en massa nazister.
Det som hände under andra världskriget var verkligen hemsk men Sanna skuter undan tanken.
Hon tänker på Daniel som sitter fyra bänkar bakom henne. Daniel är så snygg sportig och populär. Det var både viktigt att vara snygg och populär i Sannas skola. Micky som egentligen hette Mikaela var skolans populäraste tjej. Hon och hennes tre bästa kompisar var alla killars ögongodis. Sanna och Lisa var okey kanske inte skolans populäraste tjejer men okey.
Rrrrrr ……. Skolklockan ringer ut för dagen. Lisa suckar och samlar ihop sina böcker.
- Sanna skall du med eller? Frågar hon.
- Va, svarar Sanna som fortfarande satt och drömde.¨
- Skall du med eller? Frågade Lisa en gång till.
- Ja visst, svarade Sanna och hon samlade snabbt ihop böckerna och följde med Lisa ut till skåpen. När dem lämnat böckerna och hämtat jackor och ryggsäckar började dem sakta men säkert gå hem mot Lisa. Då hörde dem snabba steg bakom dem och både Sanna och Lisa vände sig om för att kolla vem det var. Det var en lång smal kille (eller skall man kalla honom gubbe) i typ 35 års åldern som gick med snabba steg i mot dem. Han tittade upp och frågade:
- Ursäkta är någon av er Sanna Andersson??
Sanna tittade på Lisa och sedan tillbaka på gubben.
- Det är jag svarade hon efter en stund. Mannen tittade på henne och log.
- Tillåt mig att presentera mig, jag heter Gustaf Alrot och jag är reporter för tidningen FRIDA.
Lisa och Sanna tittade frågade på gubben och bröt sedan ut i skratt. Gubben tittade på den med en min som Sanna inte riktigt förstod.
- Vad vill du då, frågade Sanna sedan, är detta dolda kameran eller??
Gubben log då igen och förklarade hur det log till:
- För 3 år sedan skickade du in en bild på dig själv till våran tidning. Bilden var tagen på en strand här i Uddevalla. Kortet på dig var mycket vackert. Ett år senare så andårnade vi en modelltävling där en ung tjej skulle väljas ut och posera för vår tidning FRIDA som modell kanske skulle vinnaren gå vidare men tävlingen avbröts när vi fick syn på dig. Vi har liksom letat i två år utan att hitta dig så finns du på min egen sons skola.
Sanna tittade först på Gustaf och sedan på Lisa och sedan på Gustaf igen hon förstod ingenting.

Två dagar efter det underliga mötet med Gustaf skulle Sanna hem till dem på middag. Det hade Gustaf och hon bestämt. Gustaf hade pratat en del om hans son som gick på Sannas skola. Sanna var jättenyfiken och undrade så vem den här fantastiska killen kunde vara… Det pirrrade lustigt i magen där hon stod utanför familjens Alrots hus. Hon knackade lätt på dörren och genast kom Gustaf och öppnade. Han hade inte dem mörka jeansen på sig som han hade haft när Sanna och han träffades första gången utan idag dagen till ära hade han på sig nystrykta svarta finbyxor och en matchande svart skjorta. Själv så hade Sanna på sig en knä lång vit klänning som framhävde hennes smala midja och en kofta över axlarna.
- Stig in, sa Gustaf artigt och släppte in Sanna.
- Tack, svarade hon.
- Maten är precis färdig, ropar någon från köket.
Fru Alrot kommer ut ur köket torkar sig på förklädet och skakar Sannas hand. Den är mjuk nästan lite kladdig.
- Så roligt att ha dig här Sanna Gustaf har pratat så mycket om dig, vilken klass går du i då??
- I 8 a, svarade Sanna.
- Jasså, då går ju du i samma klass som vår son Daniel, svarade Fru Alrot.
Jaha tänker Sanna det är Daniel som är Gustafs fantastige son.
- Astrid, visar du Sanna till bordet, säger Gustaf efter nån minuts tystnad.
- Ja, visst svarar Astrid.
- Ropar du på Daniel älskling säger Astrid.
Gustaf ropar på Daniel och kommer sedan och sätter sig vid bordet mittemot Sanna.
Daniel kommer ner från övervåningen men stannar i dörröppningen.
- Sanna, vad gör du här, frågar han häpet.
- Det är Sanna som är den fantastiska modellen, svarar Gustaf.
- Hmm, mumlar Sanna generat. Hon är liksom inte så van med att få såå mycket beröm.
Daniel sätter sig vid bordet och äter upp maten snabbt sedan tackar han för maten och går tillbaka upp till sitt rum.
Klockan närmar sig nio när Sanna tackar för sig och går hem.
Nästa dag i skolan värkar alla veta vem Sanna är. Det kommer fram killar som Sanna inte ens sätt och frågar om en date och det kommer fram tjejer som Sanna bara drömde om att få vara kompis med och frågar om hon vill hänga med på olika saker. Dagen går och Sanna blir bara tröttare och tröttare på tjötet.
Så precis när Sanna skall gå in i bussen som skall föra henne hem på eftermiddagen så hör hon någon ropa hennes namn. Hon vänder sig om och ser Daniel komma springandes. Hon tränger sig fram till honom.
- Jag undrade bara om du ville gå på date med mig någon dag, frågade Daniel anfåddt.
- Visst svarar Sanna och kliver på bussen.




__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Skriven av: carro

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren