Publicerat
Kategori: Novell

Såpa

SÅPA

En tidig fredags morgon i december vaknade jag av väckarklockans evinnerliga tjut. Orkade inte kliva upp och gå upp och leva i vardagen, Henrik var inte hemma, han låg inte där bredvid mig och sov. Ingen jag var tvungen att väcka hundra gånger innan han orkade sig upp. Det var bara för ensam och tungt.

Dagarna innan hade varit stressade med packning för Henrik samtidigt som vi ville ta vara på all vår tid tillsammans. Han var ledig från jobbet hela veckan och kom och hämtade mig på jobbet när jag slutade.
I går förmiddag lämnade han mig ensam här i vår lägenhet i centrala Halmstad, i maj ska vi flytta till en villa vid stranden. Den håller på att byggas nu. Henrik åkte till Göteborg där dokussåpan han skulle vara med i skulle spelas in. De skulle göra ett ungdomsprogram med reportage och sånt, det skulle sändas en gång i veckan och varje dag såg man dokussåpan, varje fredag blev någon deltagare utröstad från huset. Jag skulle inte få prata med honom i telefonen men jag skulle kunna skicka mail varje dag.

Orkade mig upp och drog upp persiennen i sovrummet, det hade snöat massor och halmstads gator låg tomma och gråvita av all snö. Åt frukost i nattlinnet och satt alldeles ensam vid bordet och bläddrade i morgontidningen. När min minimala frukost bestående av te och en macka tog jag en dusch och gjorde mig i ordning för att åka till jobbet.
Hade mina fem lektioner på dagen och blev utfrågad eftersom det första avsnittet av 'såpa' hade sänts.

'Älskling, ändå sen du lämnade mig här har jag känt mig så ensam och lämnad. Även om jag sa att jag skulle klara av det här, så känns det inte alls så just nu. Orkar bara inte att vara ensam.
Jag vill inte vara ensam mera, jag vill att du ska komma hem och krama mig efter jobbet men vid fem är det ingen som kommer hit.. Svimmade i lördags förmiddag, men varför vet jag inte. Det bara snurrade till och svartnade… vaknade till en stund senare. Skadade mig inte i alla fall. Kram Matilda'

Det blev helg, den första ensamma helgen med det gick ganska bra ändå. Nora och jag var och gick på stan och köpte julklappar. Sånt som jag brukade älska att göra, men det var tråkigt.. Nora gjorde verkligen sitt bästa för att pigga upp mig men det var ganska svårt.
Städade och orkade inte bry mig om mycket, det enda som man tänkte på var att Henrik skulle vara borta i 16 veckor..

På måndagen var jag och jobbade och på kvällen var jag hembjuden till Nora och hennes kille Anderas.

Mamma bjöd hem mig till jul, och jag kastade mig nästan på tåget hem till Linköping. Bara för att slippa ensamheten.

' Hej älskling!
God jul! Jag har en julklapp till dig, och jag hoppas att den gör dig lika glad som den gör mig. Det vi väntat på att det ska hända, har hänt. Jag är med barn. Det kommer i slutet av juni, så du är hemma och vi har kommit till rätta i nya huset. Jag är så glad.
Jag längtar efter att få barn med dig, det tråkiga är jag måste skriva det till dig i ett brev. Det vore mycket mysigare om jag kunde säga det till dig och få krama dig.

Jag är hemma hos mamma och pappa över jul, de bjöd mig och jag skyndade mig hit. Nu blir jag ompysslad av mamma och pappa. Anton och Anna kommer hit i morgon på julafton med sin lilla son. Ska bli skoj att träffa honom igen, lilla Carl. Jag hoppas att du får en bra julafton därinne, det är tomt här utan dig.. Jag älskar dig! Kramar Din Matilda'

Jag somnade tidigt den kvällen, lycklig och förväntansfull för hur Henrik skulle reagera på att bli pappa. Julafton med familj var helt okej och det var jätte skoj att få träffa alla. Förra julen hade vi varit hos Henriks föräldrar och två småsyskon, Jocke, 13 år och Julia som var 1 år.
Vi såg på 'såpa' på kvällen och då berättade Henrik att han skulle bli pappa och så fick våra föräldrar reda på att de skulle bli mormor, morfar, farmor och farfar. Susanne ringde och gratulerade.. Alla var jätteglada för vår skull och mamma blev så glad att tårarna kom.

'Hej Matilda.
Gumman, du känner mig antar jag så jag tror att du vet hur glad att jag är just nu. Eller så såg du på tv.. jag vill jätte gärna ha barn med dig och jag är beredd att gå ut härifrån för att finnas där för dig och barnet om du vill.. Jag hinner inte skriva så mycket mer även om det finns tusen saker att säga och göra… Karin har gjort julmat.
Jag älskar dig, och jag älskar den lilla 'fisken' i din mage.
Kram din Henrik'

Nyår passerade och jag mådde dåligt, jag låg sjuk med hög feber.. Mailen och tv-serien hjälpte mig så jag i alla fall hade något att se fram emot på dagarna. Lagom till jag började jobba igen, blev jag bättre och sjukdomen försvann.

'Älskling, jag klarar mig, stanna kvar därinne och ha det roligt, men längta efter mig.'

Januari och februari passerade sakta förbi, det var mycket på jobbet och allt kändes tomt. Men man hade familjen och kompisarna.

'Hej älskling.
Hur har du det därinne? Här ute i verkligenheten är det tungt, det är mycket på jobbet och mycket på kvällarna med att rätta arbeten och prov. Det är väldigt ensamt hemma utan dig, jag kan bara inte vänja mig. Hela tiden finns du där i mina tankar, och jag önskar att du var här…Här hos mig och höll om mig hårt nu när det blåser. Det är bara 10 veckor kvar, om du inte åker ut så klart.. Kramar Din Matilda'



'Hej min lilla flicka!
Är det så jobbigt, jag skulle göra allt för att vara hos dig nu och krama dig tills till och med du kan tröttna, men det tar nog väldigt lång tid. Jag skojar bara med dig.. jag hoppas att du ler så du ser så där söt ut, du vet.
Vi var på Strandbaden i dag och träffade Per Gessle, men jag fick inte träffa dig, Maria, Karin, jag och Kennet åkte förbi ditt jobb. Skolan. Jag ville bara stanna och gå in och krama dig. Även om jag hatar skolan, så är ju du där.. Då hade du svimmat va? Om jag kommit dit?
Kram Henrik'

'Hej, förlåt. Jag mådde lite dåligt när jag skrev mailet till dig, man ger nästan upp ibland. Men när jag mår som mest dåligt finns Nora alltid där så jag kan gråta ut hos henne.
Idag har jag varit på ultraljud, det första.. jag har en bild på vår baby.. Jag och Julia kommer upp till Göteborg till helgen, så jag kan ta med det och visa genom rutan? Det blir väl bra?
Jag ska vara barnvakt åt Julia, när dina föräldrar och Jocke åker till Miami för att spela golf.
Kram Matilda'

Mailen när jag mådde som sämst gick heta mellan oss och det kändes lite bättre att veta att Henrik brydde sig, ibland kändes det så ensamt. I två veckor bodde Julia, Henriks tvååriga lillasyster hos mig, för hennes mamma, pappa och storebror var och spelade golf i Miami med kompisar. Jag jobbade ganska normalt mycket och Julia var på dagis, alla dagar utan två och då var hon med mig på jobbet. Det var skoj, för man såg hur van Julia var vid äldre killar och tjejer, hon pratade med dem och satt till och med i knät på en av killarna, Erik.

'Hej gubben.
Har precis lagt din lillasyster så hon sover gott nu i din säng. Det är trevligt med lite sällskap nu faktiskt, hatar att vara ensam. Idag och igår var hennes dagis stängt så Julia var med mig på jobbet. Hon satt i knät på Erik. Det är roligt, man märker att hon trivs.
Vag du såg glad ut när Julia och jag kom till Göteborg, vad tyckte du om vår lilla bebis då? Visst är det kul att man kan se det på bild? Jag börjar, eller har fått, mage nu..
Julia hälsar till dig också och hon skryter om dig på dagis. Min storebror är med på tv..
Du, jag älskar dig också.
Kramar Din Matilda'

Mars, april passerade och det blev vår i Halmstad, träden blommade och det blev grönt och fint. Då kändes det faktiskt lite enklare att vara ensam. Packade mycket på kvällarna eftersom vi snart skulle få flytta in i villan.

En vecka efter påsk, blev Marko utröstad och Henrik fick belöning av honom. En helg med mig blev det och jag blev helt förvånad när de ringde och bad mig komma till Göteborg så fort jag kunde. Så jag satte mig på första bästa tåg efter jobbet och åkte.

De bodde i ett köpcenter väldigt nära tågstationen, och jag gick dit. Knackade på dörren och Maria kom och öpnnade.
- Du måste vara Matilda, eller hur?
- Ja, hej, sa jag och hälsade på henne.
Henrik kom ut med sin väska och pussade och kramade mig.
- Matilda, vad glad jag är att se dig, sa han och la handen på min mage.
-
Jag fick komma in och gå runt i huset och se hur det såg ut därinne. Och sedan blev det att åka till hotellet där vi skulle få bo i bröllopssviten faktiskt. Vi hade en trevlig helg med pussar, kramar och en massa hångel.. Man kunde tro att vi var tonåringar, kunde hångla hur mycket som helst utan att tröttna.. vi åt middagar och tog promenader. Hade det jättebra, bättre än vad jag hade trott.

Men det var jobbigt när man skulle säga hejdå vid tågstationen, fy. Tårarna rann längs mina kinder, och Henrik började också, och då gråter jag mera..

I början av maj flyttade jag in i villan och fick hjälp av Hen iks föräldrar och ordna allt, men jag kom till r rätta tillslut. Bodde hemma hos dem tills det var ordnat och det närmade sig för Henrik att komma hem.

Dagen efter att jag varit med min klass i Stockholm på skolresa var det final i Såpa, på en torsdag. Jag åkte bil till Göteborg, och bodde på ett hotell där. Det blev middag där på kvällen med de andra finaldeltagarnas pojkvänner och flickvänner. Trevligt, men man längtade väldigt mycket efter Henrik…
Det blev en ganska tidigt kväll, men Sandra och jag tog en promenad på kvällen, man behövde lite frisk luft efter all god mat.

Klockan elva på förmiddagen skulle vi träffas vid köpcentret, och jag åkte spårvagn dit med Peter, Karins sambo och deras barn Malin och Robin, 6 och 3 år. De längtade efter sin mamma berättade de.

Vi fick fika innan vi fick kliva in dit, jag drack det sista kaffet och sedan fick vi gå in.
Alla var vakna när vi kom in och överraskade dem, men Henrik låg och mornade sig. Jag kröp ner hos honom och vi pussades och kramades lite.
- Älskling, ska du inte ta och banta lite.. sa han till mig och log.
- Jag ska banta om sex veckor… du får väl dumpa mig om du tycker jag är för tjock..
- Min lilla tjockis…

Det var en nervös stämning i huset eftersom det skulle vara final senare. Finalen började klockan sju, och det var Maria som vann, Henrik kom tvåa.
Det var väldigt skönt att få ha Henrik hemma igen och trots saknaden och att man längtat ihjäl sig blev vårt förhållande starkare än förut!






Skriven av: Tove

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren