Publicerat
Kategori: Drama noveller

Skuldsanering

Ett intresse för att läsa har nått en ny nivå hos sonen. Som alla barn i världen ser han alltid fram emot den nästa berättelsen eller serietidningen som gör att barnet upptäcker en ny sak om livet. Bittert kan det vara eller söt. Hans hjärna kräver dock någonting starkt. Någonting som måste vara uppfylld hos varje människa och detta är sanningen.

Läser han? Absolut. Finns det böcker för varje ämne i skolan? Säkert. Det finns en så stor mångfald i ämnen att det även finns ett ämne som lär eleverna hur man älskar sitt land och sin dyrkade ledare.

Fadern till den kunskapstörstige sonen, som alla andra vuxna som håller tyst, vet sanningen men vägrar inte att den ska avslöjas, annars betyder det katastrofer. Fadern tror dock att hans son förtjänar att veta sanningen och uttrycka vad han vill utan att man blir rädd för myndigheterna.

Efter att ha upplevt ett blodfyllt krig i hemlandet, befinner fadern och sonen sig i Europa, en kontinent som räknas som ett land, som flyktingar. Med riktig frihet. Riktigt riktig frihet.

Svenskarna välkomnar fadern och sonen. Det första som välkomstrutorna gör är att se till att sonen går på en skola. En dag ackompanjerar fadern sonen på en studieresa på stadens bibliotek. Lärarna visar sonen böcker och sagor på moderspråket som är arabiska. Sonen böjer sitt huvud hela tiden och bläddrar igenom allt. Hans aptit är inte död efter kriget.

Läraren frågar sonen vad som händer i hemlandet. Sonen säger att det finns en revolution. Läraren frågar mot vem den är. Innan sonen svarar tittar han på fadern för att få tillståndet på att berätta. Fadern visar ett litet leende och nickar huvudet som ett tecken till sonen för att säga vad han vill. Sonen blir inte trött på att prata om vad som hände dem under kriget och sammanfattar den hela politiska situationen bättre än alla politiker i världen. Fadern och lärarens ögon fylls med tårar. Sonen frågar sedan om han får låna ett par sagor. Fadern ler och inser att yttrandefriheten som diktatorn var skyldig sonen är nu tillgänglig.

Skriven av: Yazan Borhan

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren