Publicerat
Kategori: Drama noveller

Ta inget för givet

Joseph stiger upp tidigt, Redo att börja sitt nya jobb som Chef för personal på MetLife. Han vill göra ett gott första intryck på folket som jobbar i byggnaden, särskilt nu efter att han blev befordrad som en högt uppsatt chef. Joseph gör sig i ordning och lämnar lägenheten som är belägen vid den kända parken, Central Park. När Joseph kommer ut märker han den starkt, lysande solen som bländar honom. Utan att han vet ordet så råkar han gå ut på den trafikfyllda gatan, men känner ett start ryck i rockärmen. Han vänder sig om och där står en ung man som håller i hans jacka. Joseph hinner inte säga ett ord, utan ända som kommer ur honom är "släpp mig". Den unga mannen släpper genast och Joseph går vidare mot kontoret. Han kommer fram till byggnaden och går upp till sitt nya kontor, på 48:de våningen. Han går in i sitt kontor och stänger dörren efter sig. Just när han ska sätta sig till ro, så kommer Josephs nya chef in. De diskuterar Josephs arbetsuppgifter och innan han vet ordet om det så lämnar chefen hans kontor. Joseph börjar att kolla in uppgifterna och ser hur gestalten av en ung man kommer in i hans kontor. Joseph ber att han lämnar omedelbart, att han är upptagen med annat. Mannen säger snabbt, "Jag var den som drog dig ur gatan tidigare idag. Joseph tar ett djupt andetag och säger snabbt, "Tack, men du kan gå nu". Mannen lämnar rummet, och Joseph återgår till arbetet. Senare så knackar det på dörren, och den unga mannen stiger in ännu en gång. -Jag heter Jack, Sade han blygsamt. -Tack för det....Jack, Sade Joseph. Det är sent nu, du ska nog bege dig hemåt sa Joseph. Joseph lämnar byggnaden och ska just gå över gatan då en bil kör mot honom. Joseph hinner inte tänka, utan känner en knuff och ramlar ned på marken, bilen passerar utan att stanna. Joseph ställer sig upp, vänder sig om för att se om någon såg vad han såg. Då ser han den unga mannen, ännu en gång. Han säger ynkligt -Förlåt om knuffen var för hård, jag ville inte se dig skadad. Joseph är förbryllad men samtidigt tacksam. -Tack, Sa Joseph. -Finns det något jag kan göra för att gottgöra detta?

Skriven av: AlfonSov

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren