Publicerat
Kategori: Övernaturliga noveller

Trädtoppsungarna



(Berättaren )

” Det här är ingen vanlig berättelse som brukar berättas för barn innan det är dags att sova. Det här är ingen vanlig saga som du kan läsa innan du går och lägger dig. Det beror på att det här är ingen saga. Det är på riktigt och inte så långt ifrån dig och inte alls för så längesen. För faktiskt precis ovanför dig, i dag, var du än är, där det finns träd, vilken sort som helst så lever de där. Tillsammans i familjer precis som oss här nere. Där uppe i trädtopparna finns en värld som väldigt få människor vet om. Där uppe i trädtopparna lever trädtoppsungarna. Det är vad jag kommer att berätta för er idag. För jag har varit där.
Jag har sett hur de svingar sig som apor i träden, går fjäderlätta steg på löven. Jag har sett de gunga på grenarna tills de kiknar av skratt. Jag har sett att de blir hemropade av sin mamma för att det är dags att äta mat. Jag har sett trädtopparna komma till liv.
Allt jag ville var att komma upp, vara en del av det, allt trädtoppsungarna ville var att komma ner och vara en del av allt här nere. Jag ska berätta för er om mina vänner för att de bad mig att jag skulle göra det. Jag ska berätta vad som hände när den minsta trädtoppsungen klättrade nedför den tjocka stammen i den vildvuxna skogen utanför mitt hem och försvann. Jag ska berätta om vårt äventyr. Så vi kan minnas tillsammans när vi ser upp i trädtopparnas höjder. Så vi kan le när vi ser ett löv cirkla sig ner mot marken, så vi kan skratta så vi får magknip när en gren gungar våldsamt upp och ner, så vi kan gråta tillsammans när vi minns de trädtoppsungar som aldrig kom hem igen"


Skriver för att andas..andas för att jag skriver.
Jenny Larsson är medlem sedan 2021 Jenny Larsson har 2 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren