Publicerat
Kategori: Drama noveller

Upphittad kärlek i bortglömd by

Anders farfar skulle ha fyllt hundra år i år. Det var hans systerdotter Sofia som påminde honom om det. Hon började fråga varför gammelfarfar Henrik valt att stanna så länge i Spanien på 30-talet. Det fanns inget riktigt bra svar på det. Anders hade aldrig riktigt funderat över det själv. Det hade börjat med att det varit val i Spanien. Henrik hade känt sympatier med den vinnande sidan. Det hade förstärkts när alltihop krossades i en statskupp. Gammelfarfar var en av få som hade läst spanska i hans lilla by i Norrland. Så på kvällarna hade han citerat utländska tidningar för sina kompisar. Den 25-åriga Sofia har alltid varit full av frågor. Men inte så intresserad av sina släktingar. Att hälsa på sin gammelfarmor en gång i månaden har hon mest sett som pest och pina. Anders har ändå försökt att få det till en rolig och traditionell utflykt. Eftersom båda hennes föräldrar jobbar samma helg var fjärde vecka. Hon tittade skeptiskt på sin morbror: ”Så han var volontär? Hur gick det då?” ”Ganska dåligt”, svarade han.” Plutonen blev nerskjuten. Kriget förlorades. Och han flydde hem över hela Europa. Fast han försvarade en hel by och träffade din gammelfarmor Francisca, en rebellisk spanjorska” Anders började berätta om en liten by uppe i bergen. Två släkter stod på varsin sida i kriget. Deras barn hade gift sig med varandra. Så äkta par hamnade i konflikt. Henrik hade lagt uniformen åt sidan och räddat bybor på båda sidor. Eftersom plutonen blivit upplöst, försökte han istället mäkla fred mellan släkterna. De hade egentligen inte så stor del i kriget. Konflikten mellan släkterna hade börjat långt tidigare. Och den fortsatte långt efter att Henrik hade förhandlat fram vapenvila över en lammgryta och med en tunna vin. Han lyckades inte helt laga de stora såren som splittrade byn. ”Det var många historier om hur djupt hatet gick”, fortsatte Anders. ”Vid ett tillfälle var det en gubbe där som cementerade sin avlidne fiendes grav. Bara för att de anhöriga inte skulle kunna plantera några blommor.” Sofia lyssnade förvånat. Det lät som den yttersta revanschen. ”Som hämnd försökte en av de anhöriga elda upp kyrkan när gubben skulle gifta sig. Men det började regna kraftigt. Det var bara korhuset som hann brinna upp. Mordbrännaren blev dödsförskräckt över Guds styrka. Han biktade sig varje dag efter det och slutade dricka alkohol.” ”Ytterligare en tokig familj skickade ut sina två tonårsdöttrar att erbjuda hjälp som barnvakter. En hårt arbetande herdefamilj med tre små barn, tog erbjudandet direkt. De anade inte att de välvilliga hjälparna i själva verket var kidnappare. När de unga tjejerna blev ensamma med barnen rymde de ut i skogen. De hade ingen bra flyktplan. Så när de vilade under en gran, blev de hittade av familjens vallhund. ”Din gammelfarfar hade tröttnat på kriget. Han hade rest iväg med sina ideal och hoppats kunna rädda freden och demokratin. Men landet han kom till fick bara djupare sår. Som för att desertera och slippa militären, så försökte han förföra den vackraste kvinnan han hittade i byn. Han trodde att det skulle hjälpa honom att bosätta sig där och leva ett civilt liv. Men det var inte så lätt som han trodde. Hon tyckte att han var en snokig utlänning som bara kom för att lägga sig i. Till slut så ändrade hon sig i alla fall. När det visade sig att han trots allt stannade i byn för att han trodde på att skapa en bättre värld. Och framförallt för att få vara med henne. Då när din gammelfarmor var ung var det gott om män som fjärmade runt henne. De beundrade hennes mod och beslutsamhet lika mycket som hennes skönhet. Större delen av dem blev nobbade. Hon var inte intresserad av lättfotade smågrabbar om de inte var beredda att stanna kvar för att göra grovjobbet med familjen och hushållet.” Anders märkte att hans systerdotter inte var helt övertygad. Men han visste att hon var både pacifist och romantiker. Så han fortsatte berätta om hur Henrik rymt från kriget. Sista gången han hade på sig sin uniform var när han friade till Francisca. Han hade jobbat hela förmiddagen med att tvätta och stryka den. När hon hade tackat ja till att gifta sig, gick han dagen efter och skänkte uniformen till den fattige skräddaren Eduardo. Krigshjälmen blev ett bra redskap för att koka de uppskattade lammgrytorna över öppen eld. Den gamla kulsprutan blev nedmonterad. Och användes delvis som brödkavel och delvis som byggnadsställning. Nu började intresset väckas hos Sofia. Hon började fundera på vilka frågor hon skulle ställa när hon träffade Francisca. ”Passa på att fråga henne själv idag”, uppmanade Anders. ”Hon är ju fortfarande pigg. Hon var trots allt sex år yngre än din gammelfarfar.” Sofia tryckte på hissknappen inne på ålderdomshemmet. Nu kändes det riktigt spännande för en gångs skull att gå och hälsa på den gamla rynkiga kvinnan.

Jag har skrivit noveller i drygt fem år och blivit publicerad i några antologier. Mer information på Facebook, Historier från en drömmare: https://www.facebook.com/johanengman4/
Johan Engman är medlem sedan 2018 Johan Engman har 1 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren