Publicerat
Kategori: Romantik noveller

Vårens första dagar

Våren har tagit sig in i min trädgård.
Gräset är fuktigt och känns sådär underbart skönt mellan tårna när jag går där med mitt kaffe denna tidiga varma morgon. Jag kanske plockar några blåröda bär och känner hur den syrliga smaken vill påminna mig om att ännu en underbar dag just har tagit sin början.
Jag tittar mig omkring och ser det som för bara några veckor sedan låg täckt under en matta av vit snö, nu har blivit en hel ocean av underbara färger.
En liten ensam fågel landar på en gren i ett av mina fem äppelträd som ännu inte fått sin fulla dräkt av gröna löv och vita blommor. Kanske det är en av dom som så ofta satt på mitt fågelbord under den gångna iskalla vintern.
Flera fåglar kvittrar ikapp med varandra och jag ser hur den ensamma fågeln nu har fått sällskap av en annan fågel på sin gren.
När jag vänder mig om för att gå tillbaka in i mitt hus, ser jag en gestalt av kvinna i en ljus sommarklänning gå emot mig med armarna utsträckta som om hon vill ge mig en stor och underbar kram. Jag känner hur mitt bröst blir varmt och mitt hjärta hoppar till, som när en bil kör lite för snabbt över en vägbula.
I magen känns det som att vårens alla fjärilar tagit sig dit och nu svärmar i ett myller av lycka och fnittrande förälskelse.
Jag kliver tillbaka in över tröskeln till mitt liv som stått så sorgligt tomt och avskalad den senaste tiden. Från fönstret i vardagsrummet kan jag se en gräsmatta på väg att skifta från grått till grönt. Två vinbärsbuskar som ännu inte fått några gröna skott och som kämpar för sin existens.
På en ensam gren sitter två fåglar som jag tror nyss har hittat varandra. Jag inbillar mig att den ena av dom är den där ensamma lilla krabaten som satt på mitt fågelbord och åt frön när vintern härjade som värst.
Jag dricker lite mer av mitt kaffe och tittar på min son som sitter i soffan med sin iPad. Jag blir varm i bröstet medan magen blir fyld av lugn och förväntan.
Våren har tagit sig in i min trädgård...

En helt vanlig man
Morten Meek är medlem sedan 2017 Morten Meek har 1 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren