Publicerat
Kategori: Romantik noveller

Vikarien

Vilda var nervös, hon satt i lärarrummet och väntade... 5 minuter, han borde väl komma snart?
Hon väntade inte på vem som helst, hon väntade på honom.
Det var i början av nian som han dök upp på skolan, vikarien alla tjejer ville ha, killen alla killar ville vara. Han presenterade sig på en svenskalektion, "aah tja jag heter Micke Frid, nåt ni vill veta?" Alla visste redan, killarna såg upp till honom och det var som en tävling om vem som skulle bli hans favorit, Vidar låg bäst till. Varför Vidar? Han är ju fan klassens tönt, men Micke visste vem han var.
Micke sökte med blicken genom klassen och fastnade på gruppen med tjejer som satt längst bak, Vilda Saga Line och Thea. Han ler och sätter sig vid katedern. Vilda och line vänder sig om till samma bord som saga och thea. Helt plötsligt är det någon som drar en stol till kortsidan av bordet och Micke slog sig ner. Han sitter och pratar med tjejerna hela lektionen och ungefär så är varje lektion med Micke fram tills november då Micke är vikare i halvklass och platsen bredvid Vilda står tom, Line är sjuk idag. Micke startar lektionen och ber Vilda följa med och hålla upp dörren medans han hämtar vagnen med material. Vilde smälter inuti, jävla fan va snygg han är.

På vägen till rummet med material frågar Micke hur hon mår, "jorå de är bra,själv då?" Micke ler "underbart" svarar han och kollar ner i marken. Han skrattar till och drar handen genom håret, Vilda kollar undrande på honom, "va Äre?" Skrattar hon fram. "Du är fin" Micke kollar på henne.
"Va?" Vilde känner hur rodnaden tar över hennes ansikte.
Micke puttar lite på henne och ler, öppnar materialrummet och hämtar vagnen. Han säger inget på vägen till klassrummet men han ler och tittar på henne, hon säger inget men lyckan tar nästan över. När han öppnar klassrumsdörren blinkar han med ena ögat åt henne och går in, boom, vanliga Micke är tillbaka.
Hon försöker verka vanlig men får inget gjort på lektionen, när alla gått och hon är sist kvar står Micke vid dörren och håller upp dörren med foten och snurrar nycklarna runt fingret.
Vilda granskar honom.
"Du med" säger hon innan hon tar sista steget ut ur klassrummet och bort från Micke. "Vilda" mickes röst ekar. "Ses imorrn" han ler.

Vilda ler snett åt honom och går till skåpet, dör inombords och kör in huvudet så långt i skåpet och skriker. Saga pickar henne på axeln "fan i helvette gör du?" Vilda skriker henne i ansiktet och lägger sig på golvet, skakar lite och samlar ihop sig. "Musik nu" säger hon och drar sig bort från skåpen med sagas blick brännande i ryggen. Detta är en hemlighet.

Dagen går och alla vildas tankar är hos Micke. När hon kommer hem lägger hon sig i sängen och ser att hon fått en ny vän på snapchat.
mickefrid, vila i frid livet.
Ny snap, mickefrid.
Vilda öppnar, mickes ansikte fyller hennes skärm och texten bränner "hej fina".
Det tar sju minuter för henne att svara, livet drog iväg.

Morgonen efter finns han inte längre bland hennes kontakter, han tog bort henne? Vilda går till skolan och på svenskan bränner hans ögon som laser genom hennes huvud, han tittar på henne och säger.
"Vilda skolsyster vill prata med dig, du måste dit."
"Aha kej" Vilda reser sig och går, Micke går efter.
"Börja med att skriva på era sommarprat så kommer jag snart"

Han springer före Vilda och öppnar ett rum som ingen använt på flera år och vinkar in henne, låser efter sig och sätter sig ner i soffan i det gamla vilorummet.
"Kom" han ler.
"Du tog bort mig" Vilda kollar på honom uppgivet.
"Vill inte att det ska ses i skolan"
Hon sätter sig bredvid honom och han tittar på henne och ler. "Du vet att jag är seriös med att du är fin va?" Vilda ler. Då händer det.
Micke lutar sig bak, drar handen genom håret och tar vildas huvud i sina händer. Där sitter Vilda, med Sveriges snyggaste vikare i käften och ingen vet, ingen skulle tro henne. Det är en hemlighet.
"En hemlighet" viskar Micke och reser sig. "Stanna här fem minuter så kommer du tillbaka sen" han ler "fina du" säger han och försvinner ut genom dörren.
Vilda säckar ihop på soffan, "Helvette" viskar hon lyckligt ut i luften. Ingen vet, en hemlighet.

Skriven av: Mafakka

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren