Publicerat
Kategori: Övernaturliga noveller

Viskningar

Jag skrattar och ler, sådär som jag lärt mig att göra för att inte få underliga blickar.
Alla spelar teater och bär masker. Kvinnan som fött mig har fyllt år.
"Hej, kära moster Gertrud, vilken fin tröja du har" säger min äldsta syster
"Åh tack" säger moster och börjar berätta en ointressant historia om hur hon hittade den på loppis för tjugo kronor.
Svamlande ointressanta köttstycken som inte ger mig något alls i utbyte.
Spriten är lockande. Spriten man kan hitta i mammas olika gömmor runt i huset som hon tror ingen vet om.
Jag vet, han har viskat till mig.
Jag lyssnar med stora öron när han viskar och berättar saker för mig som jag kan använda till min fördel.
Spriten gör att jag hör bättre.
Måste göra något i gengäld denna kvällen.
Mera sprit, mera viskningar. Det blir som en hypnos, som i trans går jag omkring och dricker sprit och lyssnar, letandes.
Jag bryr mig inte längre om blickar, efter ikväll blir jag upphöjd och behöver inte bry mig om köttstycken längre.
Jag dregglar som en hund och går omkring i huset, lyssnandes, allting är som en dimma.
Dimma.

Plötsligt kommer jag till sans, runtomkring mig skriker folk hysteriskt.
"Vad har du gjort"
"Spring för livet"
Jag en kniv i min hand, djupt in i moster Gertruds hals.
Hon gurglar.
Ska jag bli upphöjd nu?
Jag lyssnar efter Djävulens röst men den är borta.
I fjärran hörs sirener
Fan lurad igen!

Skriven av: Rikard Olsson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren