Publicerat
Kategori: Novell

Xestia räddar planeten

Från det yttre planetariets horisont liknar Draconia mest en taggig svart plasmaboll mer skrämmande än vacker .Draconia dit hon anlänt för tjugo år sedan efter föräldrarnas död i blixtangreppet mot uppväxtplaneten Orbiter. En planet mycket olik Draconia på alla . Hon mindes det mycket diffust om ens alls. Visste inte längre om hon fått det berättat för sig eller om det var hennes eget minne av en familj med en pappa vars namn var Tarkan och en mor vid namn Verena.Det var efter kriget. En barnlös rymdgeneralOrban och hans hustru Olina hade förbarmat sig över den lilla flicka som var hon själv fem år gammal. Lämnad utan släkt och föräldrar efter det krig som ritade om Orbiters karta så att planeten numera delvis tillhörde Draconias generalstab med Ergon Styx i täten. En militär rymdbas benämnd Sper hörde nu till Draconias territorium på planeten Orbiter. Den mörka planeten utgjorde alltså hennes uppväxtmiljö och hade lämnat efter sig en mörk skugga i hennes annars så ljusa personlighet. Om det inte varit för hennes adoptivmor så hade skuggan tett sig ännu dystrare. Hela atmosfären på Dragonia var präglad av elittänkande och att "bara" ha roligt var lika med att synda. Draconialagarna var stränga och till för att följas. Sport och forskartalanger uppmuntrades mest i syfte att med kunskap och herravälde lägga under sig andra planeter. Olina hade sett till att Xestia fått utveckla sina specialintressen som var många. Hon var en beläst och allmänbildad flicka som också älskade äventyr och utmaningar av olika slag som rymdbiking över stora bergsmassiv,glidflygning med slagvingar och s.k. fri rörelse/gymnastik. Draconias sportintresserade ungdomar var organiserade i Ainocard som också var knutna till Ergon Styx youngsterarmé. Xernias metriska kunskaper inom forskarområdet lågt högt över jämnårigas och hon hade redan vid 25 års ålder fått pris för sina konstruktionsmodeller av s,k, skyddsvärnsmaterial. Varje år anordnade Institutet för högre kunskap IHK en tävling kallad Styx bepansringstävling. Hon hade redan vunnit tävlingen två år i rad genom att ta fram modeller och material till skyddskläder,austrounauthjälmar och laserutrustnig. Med sitt intresse för forskning och laborerande kom kunskaperna om dentronlära, isotoper och plasmalogi väl tillpass. Hennes bästa vän och mentor octavia hade också bidragit med peppning och pushat henne till att skicka in förslag och tävlingsbidrag till HI den högre instans som var mottagare av alla bidrag. Psykisk påverkan på kemiska processer var också ett favoritämne som krävde mycket koncentration och experimenterande med tankekrafts påverkan av olika substanser. Förutom hjälp av lektorerna på Eliticum,högskolan för högintelligenta elever tränade hon sin egen högintensiva hjärna med telekineastiska övningar,telepatisk överföring,levitationsteknik samt meditation och yoga. Varje morgon och kväll tog hon sig tid att fokusera som hon själv kallade det. Nox hennes högljudda och busiga papegoja förstod hennes behov av stillhet och koncentration så under dessa stunder låg han i hennes knä och spelade utslagen för att inte störa. Det var annars ett väldigt snackande och resonerande på honom. När Nox inte resonerade sjöng han gärna gamla "skillingtryck" från galaxernas begynnelse.
Ergon Styx var en man utan något som helst utomplanetariskt ansvar. Han gynnade enkom den egna planeten. Om någon skulle få för sig att kalla honom intelligent är den intelligensen i så fall av ett ondsint slag. trots egenintresset ingår hans armé i samverkansorganet Unit som består av överbefälhavare från se olika planeterna i galaxen samt även högpresterande och innovation ungdomar från studentgrupperna de s.k. Stipendi Alduca ungdomarna. Stormöten hålls på planeten Eurovox huvudkontor Voxa i zonen Mandraxa fyra gånger per år om inget störande intergalaktiskt uppkommer som t.ex. konflikter,krigsrisk m,m, .Aliens från yttre rymden utgör för det mesta ingen fara eller hot gentemot den blåsvarta zonen som galaxen kallas.Rymdpirater och smågangsters sköter man inom varje enskild zon av zonerna eller zonernas beskyddare som de också kallas. Dessa är en blandning av medborgare och väktare som håller till på olika lokala enheter runt om i zonerna. Xestias bästa kompis och tillika mentor Octavia är en riktig plugghäst som beundrar sin kompis mest av alla. De har mycket gemensamt och delar vått och torrt. Hon behöver Xestias mod och egensinnighet eftersom hon själv är mindre vågad och rädd för att utmärka sig alltför mycket. Hennes utseende är milt och färglöst till skillnad från Xestias där uttrycket att vara lite för mycket stämmer väl in . Hon har också ibland själv önskat att hon vore lite mer vågad och mindre musgrå och intetsägande . Trots att killarna ofta valde lite fräckare tjejer så hade hon ändå haft ett s.k. sexliv men liksom Xestia ännu inte träffat rätt partner, vad som nu menades med det. Kanske riddare Supernova bara inte uppenbarat sig ännu.
De var olika hon och Xestia helt klart.Octavia med sitt cendréfärgade hår utan smink och blek i hyn,visserligen modemedveten men helt utan egen stil. Hon känner sig ibland som om hon inte riktigt syns i mängden och håller sig gärna lite i bakgrunden. Xestia tycker dock att hennes vän är både charmigt diskret och modemedveten inte som hon själv tuff och tar plats både vad gäller smink och kläder. Hon kan tycka att Octavia har det hon själv saknar d.v.s. smak,diskretion och stil. Hon ser inte alls sin väninna som någon intetsägande tapetblomma snarare en förebild. detta är dock ingenting de båda vet om varandra. Octavia och Xestia delar intresset för forskning i kemi och metafysik. De har experimenterat tillsammans redan som småflickor i sandlådan och varit kompisar ända sedan förskoletiden då de gått på samma barnahus. Barnahusen kallas också minikupoler och dit får barnen komma från ett års ålder då föräldrarna arbetar. Octavias föräldrar Oivia och Milton hade liksom Xestias föräldrar alltid stöttat hennes studier. Olivias mamma var själv beläst och arbetade på LI,litterära institutionen. Hon var mycket bevandrad i fonetik och de olika rymdspråk och dialekter man talade i galaxen. Språken var dock rätt lika och skilde sig mest dialektalt åt. På de yttre galaxerna fanns det s.k. aliens som inte använde sig av tal eller ljud överhuvudtaget.. de kommunicerade mest genom tankeöverföring och med ljusstrålars hjälp. De "stumma" planeterna som man kallade deras hemvist utanför galaxen. Det var deras "ickespråk" som Octavias mamma studerade i gamla urkunder och historiska skrifter. I dessa skrifter fanns också att läsa om besökare från yttre rymden som någon gång emellanåt hittat till den blåsvarta galaxen med sin väl utvecklade teknik och en hastighet som vida överskred ljusets. De hade en ännu mer utvecklad teknologi än man ännu funnit på i den blåsvarta galaxen. hade man kunnat tolka deras "ickespråk" så hade planetariets teknologi kunnat utvecklas ännu mer. Octavias pappa Milton hade jobbat som zonkontrollant i många herrans år och var också hanen mycket stöttande far. Xestia och Octavi var s.k. ensambarn i sina familjer och kanske därför hade deras gemenskap blivit om möjligt ännu djupare än många av kompisarnas då de blivit som varandras systrar och närmast förtrogna. I Octavias familj fanns en hund som mest fungerade som pappans arbetsredskap då han arbetade som zonkontrollant. Hunden var av rasen långhårshund och kallades Besten. Han var den snällaste hund Octavia visste men hon insåg att det bästa för honom vcar att stanna hemma och göra sitt jobb då hon såsmåningom skulle komma att resa. Xestia var en annorlunda tjej kunde man lugnt påstå. hon hade alltid utmärkt sig med sin egen stil på en planet där normen var
att likna varandra både åsikts och utseendemässigt. hennes asymmetriskt klippta korpsvarta hår var både kort och långt och korthårigt på en och samma gång. hennes outfit återspeglade personligheten.
Där fanns både det mörka och lite farliga och humorn att våga breda på med starkt blå ögonskugga,eyeliner och mycket tusch kring de mörkt grågröna ögonen. Naglarna var målade i olika färger var och en. Hon såg ut som hon själv ville och hade lyckats med det som de flesta Draconias ungdomar inte vågat. det var inget utstuderat val men de var så hon var helt enkelt. På många sätt var hon en föregångare och hade kommit undan med det också. Kanske delvis på grund av att hon var en s.k. plugghäst i skolan och överglänste de flesta med sina extra ordinära kunskaper.

Killar däremot var väl inte direkt hennes specialområde.
Visst hade hon intresse av sex och hade väl försökt bjuda till vid ett antal tillställningar i skolan, s.k. ljusfester för alla unga i de olika skolformernas regi.
Hon hade dansat och följt med en kille från youngstergruppen ,vilken hon själv också tillhörde.
Han hörde inte heller till de vanliga pottklippta Draconia ungdomarna men trots vissa gemensamma intresen t.ex Art Funks musik så hade det räckt med att stilla sina lustar för att sedan gå vidare var och en till sitt.
Det tycker åtminstone Xestia, men så har hon också svårt att på allvar släppa in någon i sitt liv.
Fullt medveten om sin egen skugga,den hon alltid bar med sig tänkte hon:
Den som en gång lyckas bleka min skugga kommer jag vara evigt trogen och älska för alltid.
Det är nu i fem års tid hon tänkt den tanken och ingen har ens kommit i närheten av att få hennes skugga att framstå i en blekare variant.
Det hon intresserar sig allra mest för är forskningen för att rädda planeten dess människor och tillgångar .
Det i sin tur gör att hon vill utforska,undersöka material,skapa nya och vara innovativ.
Att skydda den vackra planeten Chalavox från krig,strålning,meteorer och aliens.
Jag vill helt enkelt rädda galaxen mumlade hon för sig själv.
Papegojan tjöt av skratt så han kiknade:
Storhetsvansinne, Xestia skärp dig!! Hur ska du rädda galaxen.
Knasboll, du är en galen knasboll. han roade sig kungligt , skrek och tjoade på hennes bekostnad.
Nox gillar att retas och sjunga och ibland kan det göra henne fullkomligt galen men för det mesta är det vad hon behöver.

Hon som ibland kan ta ut svängarna lite väl mycket mycket även för sitt eget bästa.
Det är hon också till viss del medveten om själv.
Ibland är det en fördel i den kreativa processen men ibland blir hon trött på sig själv då hennes självdistans sviker och tankarna faktiskt gränsar till storhetsvansinne.

Dagen är kommen då hon och Octavia likt andra högpresterande Stipendi Alduca ungdomas ska få möjlighet att utföra forskning och förhoppningsvis framsteg på den allra mest populära och natursköna planeten i galaxen kallad Chalavox.
Visst kommer hon sakna sina åldrade adoptivföräldrar, men att lämna Draconia med all sin inskränkta elitism ska säkert göra henne gott och kanske t.o.m. kunna ljusa upp hennes medföljande skugga något.
Det var i alla fall det hon hoppades på och dessutom skulle ju ”syrran” Octavia medfölja liksom Nox. Det måste väl vara positivt.
Kvällen innan hon skulle ut på sitt livs äventyr kramade hon ”mamma” Olina och sa.
Mina tankestrålar kan du nå närhelst du vill och du ska få höra allt skvaller det lovar jag och till adoptivpappan Orban eller generalen som hon ibland kallade honom sa hon:
Ta hand om dig ”farsan” du kommer att bli stolt över mig eftersom hon visste att hennes framsteg och stipendium betydde mycket för honom.
Orban var numera pensionär men hade kämpat sig upp från att ha varit en enkel soldat till befodran som General i Draconias flygflottilj.

Hon hade uppsökt en tatueringsstudio vid namn Nova för att låta tatuera in en s.k.
Stjärntatuering bestående av sex stjärnor med ett namn i varje .
Där står namnen Tarkan och Verena, hennes biologiska föräldrar, Olek och Olina adoptivföräldrarna samt Xestia. Dessa får varsin stjärna. Nox däremot har hon fått intatuerad på sin ena skuldra färgglad och tjusig.
Fågeln sitter på en blå rymdsten med namnet Nox ristat i snirkliga bokstäver.
Stjärntatueringar sägs bringa lycka och det är vad hon hoppas på i framtiden, lite spänd och förväntansfull som hon ändå är.

Skeppet går ner för landning och Octavia möter Xestias blick och tänker:
Nu börjar det stora äventyret och vi går ned för landning.
Xestia tänker likadant men ingen säger något utom Nox som pladdrar på som vanligt till passagerarnas stora nöje.
Chala vaddå Vox jo Chala Chala Vox skriker papegojan så han kiknar för att i nästa stund kasta sig bakåt och spela stendöd i vanlig ordning.
Väl nere på marken applåderar passagerarna den duktige skeppspiloten som skött resan med bravur.
Xestia och Olivia kliver ur skeppet och det första som möter deras blickar är den stora glashangaren där människor står och inväntar sina anhöriga vinkar och tjoar.
Där står också laboratoriets högste chef och professor med fru och inväntar Stipendi Alduca ungdomarna som är 12 stycken till antal.
Xestia och Octavia ska följa med professor Olek, den högste chefen på forkningscentret och hans fru Minda samt fem ungdomar till Center Guyamis .
Centret består av ett stor sjukhus med tillhörande laboratorium samt diverse studentbostäder och andra byggnader .
Området är indelat i olika zoner och flickorna ska bo i den gula zonens studentrum med närhet till näringshus och andra bekvämligheter.
Ett träningscenter samt en rymdbas finns också i eller strax utanför området.
Samora heter den största zonen på Chalavox ,liksom skepps och landningsplatsen.

Chalavox är en planeten som har allt.
Den vackraste och största planeten i galaxen.
Den är rik på det mesta t.ex. grön galvaniserad kondrit som utvinns ur berg och gruvor. Kondriten används som bränsle i rymdfarkoster av olika slag.
Planeten är också rik på näringsrikt koboltblått vatten i överflöd.
Det är en planet med välbärgade invånare och de som bor där permanent är antingen högutbildade,rika,berömda,inflytelserika eller allt detta på en gång.
Turismen blomstrar då också klimatet är behagligt året om och många arbeten är också kopplade till turistindustrin.
Det mesta är högspecialiserat ,med stora sjukhusen kopplade till rymdbaser och laboratorier
Elitidrotten har sina största stjärnor där på s.k. träningscamps och många olika aktiviteter för rekreation är kopplade till de stora hotellen.
Många byggnader är av en speciell sorts formbar fogsand och husen formade i snäckformade virvlande strukturer.
Husen är hållbara som vore de av sten, många med pagodtak och vackra mosaikstenar från yttre galaxer.
Byggnaderna består av höga och låga konstruktioner med trappor av blå lavasten och snirkliga takräcken i klotmetall.
En sagoplanet med andra ord indelad i olika stadszoner, var och en med sin speciella charm.
Den urgamla zonen också kallad den museala är mysigt omodern med trånga prång och gränder.
Där finns också gamla fantastikhus där man kan låna gamla skrifter och sitta i de s.k. kunskapsbyggnaderna och läsa.
De s.k. urkunderna måste stanna i fantastikhusen och får inte utan särskilt tillstånd lånas ut.
I de svindlande gränderna finns också historiska rymdhus med reliker av diverse aliens och även speciellt betydelsefulla Chalavox medborgares kvarlevor.
Historik och fotografier som vittnar om deras liv samt rymddräkter,stridsmunderingar m.m. finns där också till allmän beskådan.
I ett av husen finns kvarlevorna av den kände arkitekten Bartoli Skans som en gång ritat byggnaderna i planetens största zon Samora.
De vindlande sandbyggnaderna med mosaiksten från yttre rymden som man låtit lägga som gatsten framför hus,öppna platser och torg.
Även som intarsia runt fönster, fontäner och oasplatser.
I den gamla museala zonen trivs Xestia som fisken i vattnet.
Hon sitter ofta i något av fantastikhusen med ett glas kobotblå coccoina för att svalka och kyla ner sin ibland överaktiva hjärna.
Det är där nya idéer kommer fram när hon lämnar rymdlaboratoriet för en stund .
I mathusen intill fantastikhusen kan man beställa olika soppor t.ex solsoppa, havsborresoppa m.m.samt grönalgsbröd och batsebabröd med nöt och honungssmak.
I gränderna finns också olika hamnar där det serveras seafood och drinkar både med och utan alkohol t.ex. coboltblå coccoina,eller oceandrinkar med regnbågssmak samt ölställen där man dricker Gulp eller Primex.
Många är också klädbutikerna i den gamla zonen. Sommartid står också s.k. klädtält på de små torgen där varor som kläder,väskor,skor,rymdhattar och kepsar samt sport och badartiklar bjuds ut.
De stora vita tältdukarna som sitter fast i långa reglerbara rör av klotmetall ger behövlig svalka heta sommardagar.
Octavia som känner till allt om Xestias både lätt och svårmodiga sidor är en förstående vän men hon trivs dock bäst i laboratoriemiljön och håller själv mest till på Center Guyamis där hon får möjlighet att laborera med diverse trögflytande plasmor vilket var ett av hennes specialområden.
Alexis Olkov laboratoriets högste forskningschef stöttar de båda stipendiaterna till fullo och har förståelse för deras olikheter i sättet att studera.
Xestia på sitt enstöriga vis kan ibland tyckas inte studera överhuvudtaget då hon är runt i de olika zonerna och inhämtar kunskap till sina studier.
Hennes kunskapsfält handlar också mycket om psykisk koncentration, övernaturlig förmåga samt tankepåverkans användning i praktiska experiment .
Hon är dock tvungen att göra de praktiska experimenten i laboratoriet där Octavia också jobbar med plasmor och diverse annat.
Hon och Octavia bor i samma område,i den gula zonen på Center Guyamis.
Alla Stipendi Alduca ungdomarna bor i de olikfärgade zonerna.
Den gula zonens elever delar näringsställe där de kan laga eller köpa färdiglagad mat.
Forskare och personal från omvårnadszonerna bor antingen i den vita zonen eller i egna byggnader med sina familjer.
För att hålla både kropp och hjärna i trim behöver studenterna både träning och avkoppling.
Xestia och Octavia är båda förtjusta i det koboltblå vattnet och på lediga dagar är det surfing,glidflygning, strandsquash och liknande sporter som gäller.
Livet leker och de tycker båda att det är skönt att slippa tungsinnet på planeten Draconia.
Nu ville de ta för sig av livet och vem vet kanske hitta kärleken i någon form ifall det nu skulle vara möjligt i kombination med flitigt studerande.
Aexis Olkov har blivit så förtjust i de bägge flickorna att han en dag säger till Octavia att hon väl kunde komma över med Xestia till hans och familjens hus på en drink och äta lite seafoodsoppa med havsborre och goda lavabröd till som fru Minda är bra på att baka.
Professorn kommer också delge damerna sina egna patenterade forskningsresultat för att uppmuntra dem att lägga lite extra krut på sina studier.
Han tycker på något vis att Xestia liknar honom själv som ung med sin entusiasm och egensinnighet.
De delar också ett tungsinne och mörker som är svårt att sätta fingret på vad det kan tänkas innehålla.
För hans del beror det nog till stor del på uppväxten , arv och miljö.
I den familj han växte upp i hade intelligensen övergått i galenskap som man sade.
Han hade på så vis förlorat en älskad far som gått en alltför tidig död tillmötes och fått leva som enda barnet till en förkrossad moder.
Ändå hade han fört sin fars kunskaper vidare och vägrat ge upp och i en mycket svår period av livet hade han också träffat sin älskade fru Minda.
När han till slut blivit en välrenomerad professor är han också far till tre barn Mindy,Serdan och Omina.
Nu är barnen vuxna och han själv i sjuttioårsåldern men i Xestia och Octavia ser han något av sig själv och förstår att deras forskning ska leda framåt eftersom de båda visar sådant intresse inom sina respektive områden.
Efter en sen kväll med många intressanta diskussioner bl.a om professorns utvecklande av ett vaccin mot rymdsjukan samt av en sorts plast som är både skyddande och genomsläpplig. Tänker Xestia:
- Olkovs forskning är någonting att bygga vidare på kanske någonting helt outstanding som skulle kunna skydda planeten.
Söker jag bekräftelse jag aldrig kunnat få ifrån min biologiska mamma tänker hon.
Håller jag på att få storhetsvansinne ? I samma stund upprepar Nox som om han hört hennes tankegångar. - Galen galen du är galen storhetsvansinne Xestia skärp dig! och alla skrattar hjärtligt.
Måltiden och kvällen avslutas glatt. Octavia och Xestia återvänder till sina rum i gula zonen efter en trevlig kväll.
Väl hemma i sitt rum igen sätter hon sig på sängen och i samma stund far en flash igenom
hennes hjärna och hon ser sin älskade adoptivmamma framför sig i blixtbelysning.
Hon säger:
Orban är död du måste återvända till Draconia ! Stordåden får vänta.
Älskade flicka kom hem och hjälp mig, gråt inte Orban var stark han hade inte velat att du grät.
Xestia springer till Octavias rum och faller henne i famnen. Vad är det Xestia?
Jag måste fara hem nu Orban är död jag såg Olina i blixtbelysning ,hon talade till mig.
Stackars dig . Hur mår du?
Det går an jag tänker bara på stackars mamma och hur hon har det just nu.
Får jag sova här i natt jag vill inte vara ensam.
Självklart svarar Octavia ,jag kan sova på soffan.
Xestia håller till på laboratoriet några dagar och prövar sina tanke experiment.
Resan hem är bokad och begravnings datum likaså.

Dagen för begravningen är kommen. Hon själv och Olina blir hämtade av en vit grandios autojet escort och åker före alla andra jetautonomer till begravningspalesteriet.
I luften formerar sig Ergon Styx svarta armé med sina blåsvarta metallskepp likt platta myggdrönare.
Xestia tyckter att de ser illasinnade ut och skulle inte vilja komma i vägen för dessa stridslystna skepp för allt i världen.
Det är just sådana blixtdrönare som utplånat hennes föräldrar i en raid mot planeten Orbiter för tjugo år sedan.
De ljudlösa skeppen flyger nu över området och lämnar grön jetrök efter sig i formationer.
Vila i frid överstegeneral Orban Sandor stå att läsa i skyn.
Sandor som är adoptivföräldrarnas efternamn hade hon fått på köpet.
Hennes eget efternamn är egentligen Modi men av förklarliga skäl är det namnet Sandor hon vant sig vid.
Hennes moster och morbror Hermania och Set Rymdsten ropas ut i högtalarna.
Hermania i svartblå blank långklänning och Set klädd i mörk lurexkostym.
Därefter kommer översten Leon Strix med stora självlysande metalliska ordnar över hela bröstet på sin cape och hustrun Ameli Strix i en väldesignad ljuslila rymdoverall av märket Heli Sandborg dyr och exklusiv.
Fler och fler från Draconias armé men också överbefälhållare från övriga planeter med fruar anländer en efter en.
En Aliman som den andliga överheten kallas håller sedan i begravnings cermonien.
En mycket högtravande tillställning på det hela taget .
Olinas tårar rinner oavbrutet och hela hennes tunna kropp skälver.

Xestia känner sig illa till mods och ser hela begravningen som ett sätt för Ergon Styx att visa sina muskler liksom sin militärmakt och känner sig mer störd än rörd av det hon ser.
Begravningsakten fortsätter med att alla gäster tar ett sista farväl vid paradeplaz där Överste General Orban Sandor ligger uppklädd och sminkad för ett sista avsked.
Därefter hålls tal och serveras regnbågsdrinkar och solvindsdricka med tilltugg i form av snittar innehållande, svamp,tryffel,soltorkade tomater och permenta.
Olek har varit en mycket väl ansedd militär och Olina hans representiva alltid omvårdande fru som alltid stått i skuggan av sin man.
Hon har försakat en egen eventuell karriär inom vårdsektorn till förmån för sin älskade man och alla representations middagar och tillfällen då hon stått vid hans sida för att gynna hans karriär.
Xestia är hennes älskade barn trots att hon aldrig fött några barn. Xestia hade kommit som en skänk från ovan för tjugo år sedan .Utan sin älskade flicka hade livet varit mycket tråkigare och mer innehållslöst.
Nåväl hennes syster Hermina får duga nu när Xestia ska ut i galaxen och uträtta stordåd, för det känner hon att hennes flicka är kapabel till.
Olina och Xestia har alltid kunnat nå varandra på telepatisk väg hur långt ifrån varandra de än är.
Nu känner Olina att Xestia längtar bort och hon tänker: - Hon trivs i alla fall på sin ”nya” planet, det kan jag förstå och det unnar jag henne verkligen.
Trots att Hermina är en aning snobbig och gärna visar sig vara ”lite för mer” så är dom ändå syskon i vått och torrt och Olina är Herminas storasyster så i sorgens tid kommer de vara nära varandra som syskon tenderar vara i svåra tider trots att de valt olika strategier i livet.
Efter begravningen kommer Xestia av en händelse i samspråk med ett äldre par från planeten Orbiter som välkomnar henne till deras hem då det också visar sig att de varit vänner med hennes föräldrar Verena och Tarkan.
Hon tackar paret och säger att hon ska tänka på saken om hon någon gång får tid att resa till sin födelseplanet. Tid och råd efter avslutade studier eventuellt.
Xestia känner själv en skuld över blixtangreppet mot Orbiter oklart varför men i sitt stilla sinne tänker hon. - Dom dog och jag lever. Jag lever på en planet vars militära styrka dödade minmor och far. Egentligen heter jag Modi i efternamn.
Hon tänkter: - Jag borde tala med någon om det här, kanske Octavia skulle förstå.
Men hur ska hon egentligen kunna förstå som aldrig adopterats bort.
Nu känner hon sig svartare till sinnes inte bara p.g.a generalens död utan även av en sorts obeskrivlig saknad efter någonting hon aldrig kunnat få.
Hennes mor som hetat Verena liknade kanske henne själv det skulle hon nog aldrig få veta .
I samma stund hon tänker dessa tankar kännner hon sig syndig och orättvis gentemot sina adoptivföräldrar som hon ju älskar.
När begravningen är över hämtas Olina Xestia och Nox åter av den grandiosa autojet escorten och blir hemkörda. Mycket trötta och medtagna efter dagen.
Xestia ska stanna hos Olina en dag till för att sedan fara vidare hem .
Det hörs att hon redan gjort sig hemmastadd på sin nya planet och Olina är den enda hon nu saknar från Draconia.
Hermina ska komma att bo hos Olina en period och det lugnar Xestia något annars hade hon velat ta Olina med sig till Chalavox men det är mycket att ordna med för Olina nu och tiden får ha sin gång tänkter hon .
Framtiden får visa vad som komma skall ,nu är det studierna som gäller.

Ergon Styx tycker om sig själv. Ibland lite för mycket.
Han vaxar sina tjocka ögonbryn och tvinnar dem samman till vassa spetsar vilket gör att han ser än mer skräckinjagande ut.
Den brunsvarta luggen hänger ner som ett draperi över pannan, i nacken är han kortklippt. Han är noga med sitt yttre, klädseln likaså. Rymddräkten är blåsvart och figurnära med vassa piggar över axlarna. Bältet självlysande metalliskt med diverse laservapen hängande löst. Bland sina mannar är han känd som skytsam och egenkär.
Andras bedrifter skryter han med som vore de hans egna. Ingen vågar dock påpeka detta då de s.k. Draconialagarna är stränga och inga meningsskiljaktigheter tolereras.
Hans makt är stor och han håller sig också med sköna damer anställda efter utseende snarare än meriter.
Hans närmaste man Izzy Ozon är dock både organisatoriskt kunnig och intelligent men med en intelligens som används i ont syfte.
Ergon Styx är lika stridsberedd som han varit för tjugo år sedan innan blixtangreppet mot Orbiter.
Den planet han och hans stab nu inriktar sig på är dock en annan nu .
Han ska komma att förklara krig mot den vackra zonen Samora på planeten Chalavox men inte riktigt ännu.
Om inte alltför länge kommer det hållas möte på planeten Eurovox och alla representanter från den blåsvarta zonen ska vara där när han kommer eska om tillgång till den vackra planetens naturtillgångar,snart men inte riktigt än...

Xestia hinner inte mer än återvända till Center Guyamis innan hon blir varse ryktesspridningen kring den stridslystne men inte alltför diskrete Ergon Styx planer.
Det gör henne än mer forskningsinriktad.
Nu måste hon, Octavia och proffesor Alexis jobba dag som natt för att kunna ”sjösätta” sin plan.

I labbet händer nu spännande saker. Hela dagar inpå nätterna arbetar professor Alexis, Octavia och xestia intensivt. Det är ett tekniskt,kemiskt,psykiskt och även fysiskt arbete att försöka göra materialet självutvecklande.
Plötsligt händer det de alla väntar på och framför dem kan de se ett segt men tunt gasliknande material bildas genomskinligt men ändå starkt och genomsläppligt.
De hade haft hjälp av professorns tidigare upptäckter kring en sorts genomskinlig plast men det material som nu bildats likar inget annat i hela galaxen.
Det borde få galaxens finaste pris instiftat av Bartoli Skans Samoras förste och störste arkitekt . Han som ritade och utformade planetens vackra sandstenshus för många hundra år sedan.Det s.k. Prix Bartoli . Det mest åtråvärlda priset på planeten Chalamox.
Ett sådant pris delas ut varje år till de olika disiplinerna som man kallade de olika forskningsområdena. Det var ett material som var komplicerat i sin struktur och de bestämde att döpa materialet till trapenetrebla som beyder både stark genomsläpplig och genomskinlig med en unik viskositet . De valde en blandning av ord för att täcka meterialets alla egenskaper.
Nu var de redo att ta hjälp utifrån för att göra ett första test på ett mindre område i atmosfären kring planetens största zon Samora för att se om den gasliknande ”huden” skulle ligga kvar i atmosfären och bilda en hinna som var stark nog att stå emot angrepp från rymdskepp.meteorer och annat utifrån kommande som inte hör till den egna zonen.
Det var ett jätteprojekt med Samoras generalstab och dess olika forskningsenheter inblandade. Under den här tiden kom både Xestia och Octavia att träffa sina blivande män.
Xestia ,andre piloten Xandor(nästan som hennes eget efternamn konstigt nog men stavat med X). Han var andre pilot i generalstaben.
En ljus och gladlynt ung man,ömsint och kärleksfull. Xestia hade samtalat med honom om iden att pysa ut ”gasen” i atmosfären och han hade visat sig mycket positiv till iden. Med General Alvin Strid i spetsen skulle de komma att hjälpas åt med projektet liksom professorn och Octavia som också hade träffat sin livs kärlek på Center Guyamis då de hjälpts åt under ett intensivt laborerande med gaser .

Alla planeternas representanter från hela den blåsvarta zonen är samlade i Units byggnad på planeten Eurovox.
Även Stipendi Alduca ungdomar finns på plats. Generalsekreterare Urek inleder mötet med att säga :
Nu är vi här igen välkomna!!Det här mötet är inget vanligt sådant. Vi måste slå våra kloka huvuden ihop det är vi väl alla medvetna om . Om ingenting görs så har vi snart inga möjligheter att leva här på vår galax. Aliens utgör inte det största hotet i nuläge som vi väl alla vet. Det är kampen om våra naturtillgångar,bränslet,vattnet,syret och födan som utgör det största hotet mot planeterna i galaxen. Chalavox är som ni vet den planet som har det mesta av allt. Skönhet ,kulturutbud,forskning och naturtillgångar. Allt som eftertraktas av övriga planeter kanske även av aliens. Dock har våra aliens hittills varit fredliga men det kan vi i och för sig inte veta bara av de möten med dessa kufar vi haft hittills.
Bisonerna som vi kallar dem kan tyckas vara lite struliga i sociala sammanhang men fredliga vad det verkar. Det vi också ska diskutera här är rätten till våra naturtillgångar,bränslet,sten och gruvbrytningen av den gröna kondritstenen till jetdriften samt fördelningen av våra födoämnen.
Jag kan också meddela att Överbefälhavare Ergon Styx inkommit med en eskan till Unit angående att få tillgång till Chalavox tillgångar och att upprätta ett eget territorium där liksom han tidigare gjort på planeten Orbiter med sin rymdbas och delar av sin arme kallad Sper
Orbiters talesman Serdan Litz är den som hittills motsatt sig Draconias eskan om teritoriell närvaro på Chalavox och tillgång till deras naturtillgångar eftersom Ergon Styx inte kan tänkas ha ärliga avsikter. Draconierna utnyttjar ju idag även Orbiternas tillgångar på ett sätt som inte är annat än utsugning.
Urek fortsätter: - Jag vänder mig nu till ungdomsgrupperna Stependi Alduca om någon därifrån kan komma med ett uttalande. Xestia blir den som begär ordet:
Att kriga om naturtillgångar och herravälde är förödande, Nox instämmer med orden ödande,ödande... Jag har själv erfarenhet av att bli bortadopterad vid 5 års ålder p.g.a. blixtangreppet för tjugo år sedan mot Orbiter. Alla planeter i galaxen behöver forskning och framsteg för att skydda människor och växtlighet. Kultur och rekreationsmöjligheter är också viktigt för överlevnaden. Det vet väl alla ni rymdturister som väljer Chalavox som resmål att planeten är värd att bevaras intakt för framtiden.. Chalavox där jag bedriver forskning tillsammans med professor Olek och min goda vän Octavia.
I mitt tycke är Chalavox den planet vi måste skydda från krig ovälkomna inkräktare,meteoritnedslag m.m.
Ett kulturminnesområde som också kan rädda övriga planeters invånare om det får förbli så oförstört som möjligt. Så vi försöker som sagt att hitta en lösning genom forskningsområden som metriskt kunskapsfält, plasma,dentron och isotop forskning. Mitt forskningsområde handlar också om psykokinesi och tankepåverkan av material och strukturer. För att fatta mig kort så håller vi nu på att forska fram material som i framtiden ska kunna skydda och bevara våra planeter. Jag som Stipendi Alduca företrädare eskar härmed pengar till forskning inom ett område där vi är nära att nå våra mål som är att rädda vår egna framtid i den blåsvarta galaxen.
Applåder bryter ut i salen och Nox härmar efter och låter som om han klappar händer han med till alla i salens stora förtjusning. Professor Olek har tårar i ögonen och Octavia klappar händerna hårt och uppmuntrande. Bra gjort tjejen viskar hon till Xestia. Nu ska dom väl fatta vad viktigt det är att rädda och bevara den vackraste planeten för allas bästa.

Nu var dagen inne då de skulle testa gasens utbredning vid utsläpp i atmosfären kring zon Samora. Octavia, Alexis, Xestia Zandor och Lanz har med hjälp av general Alvin Strid att släppa ut gasen. Först över ett kilometer stort område. Professorn säger: Det ser ut att funka nu så vi kan fortsätta om general Strid tillåter kanske t.o.m. över hela Samora.
När gasen fastnar i luften fäster den genast och gör sig själv osynlig.
Med hjälp av laserspetsar prövar man nu att sticka hål på höljet men det återskapar genast sig självt och gör sig styvt och ogenomträngligt. nästa steg blir att låta stabens skepp anfalla från längre avstånd fortfarande med samma resultat, höljet håller faktiskt.
Nox skriker :- Det håller,det håller och spelar därefter stendöd till allas förtjusning.

Ergon Styx ser mer målmedveten ut än vanligt. Idag ska det ske. Anfallet ska genomföras med hjälp av hela armén organiserat av Styx närmaste man Izzy Ozon.
En snabb raid innan någon hinner reagera sedan ska hela zonen övertas. Chalavox militärbas,informatonshuset ja alla ministerier och viktiga byggnader ska övertas av Styx med sin armé. sedan kommer det inte vara något tvivel om vem som har makten och hela härligheten och i den direktsända Satelit Vision kommer informationen styras av Draconlagarna och inget otillåtet sägas.
De sköna damerna Alonia,Cindi, och Symfonia serverar drinkar och ler på befallning men de undrar nu alla oroligt hur detta ska sluta.

Ett metalliskt öronbedövande larm skär i öronen på chockade Chalavoxbor. Det annalkande anfallet stundar och skydda sig den som kan. Ner i skyddsrummet uppmanar professor Olek Minda Octavia Xandor Lanz och papegojan.
Professorns inte alltför hållfasta skyddsrum får duga,. Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att projektet ska hålla hela vägen.
Draconias blåsvarta drönare med gröna eller ännu värre röda jetstrålar var på ingång och nu hjälper inte ens Mindas goda batsebabröd eller den kalla solvindsdrickan.
Alla tackar och tar emot men ingen av dem kan förmå sig att varken äta eller dricka endast Nox som kraxar - hit med brö innan ja ska dö sedan skrattar han så att han kiknar.
Nu ska höljet testas och även den kodade portalen som kodar sig själv och kan sortera ut ovälkomna besökare.

Till anfall ljöd det genom spers högtalare och alla mannar gjorde sig anfallsberedda.
Även de sköna damena gjorde nu annat än serverade drinkar.
De skulle anfalla på bred front men Ergons drönarskepp skulle inte bli den förste som landade sitt skepp. Andra skulle få ta första stöten i vanlig ordning.
Det första anfallande drönarskeppet går till anfall men studsar med en väldig kraft tillbaka igen. Stridspiloten chockas svårt och ser sig om förvånat:
Va faan händer säger han till andrepiloten . vi vänder.
Med de två nästkommande drönarna händer det samma sak.
Skepp efter skepp studsar tillbaka och Ergon Styx armé får motvilligt se sig som hemskickade och besegrade.
Att Ergon är rasande och ser mer ondsint ut än någonsin hjälper inte den här gången.
Det finns inget annat för Ergon Styx med sin arsenal av blåsvarta drönarskepp än att erkänna sig besegrad. Åter till Draconia där han och hans mannar hör hemma med outrättat ärende.
Xestia Octavia m.fl. hemma hos professor Orban har just sett hela anfallet misslyckas via Satelit Vision och nu jublar allesamman. Xestia ser också Olina framför sig i bixtbelysning och hon säger: -Jag tittade just på nyheterna Du är helt enkelt bäst Älskar dig! hälsa alla min flicka. Xestia sänder henne sina tankar tillbaka : - Mamma du måste komma hit . Här kan vi minnas generalen tillsammans. jag har träffat en jättetrevlig kille som heter Xandor konstigt va? nästan som mitt efternamn och Octavia har också träffat en kille som heter Lanz.
De flesta Chalavox invånarna har nu kommit ut ur sina hus och dansar och skojar på gator och torg. Nu har alla fått någonting att fira.
Rakt ut i rymden hörs nu en papegoja skräna och kikna av skratt. - Fred Xestia fred det trodde jag aldrig. Storhetsvansinne !!sedan faller han låtsasdöd ner precis som vanligt.

I ett av sandhusen med pagodtak flyttar nu helt nya hyresgäster in. En flicka som just fått det fina Bartoli Skans priset. Hon flyttar in med pojkvän och papegoja.
Ännu omedvetna om att mormor Olina snart ska flytta in i ett iknande hus med pagodtak alldeles i närheten.
Xestias mage växer och det mesta är precis så bra som det kan vara.







Skriven av: Lottie Ålhed

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren