Publicerat
Kategori: Novell

Barndomens dofter

Smak och doft man minns från barndomen följer en genom livet. För mig genererar doften av Ugnspannkaka minnen från min tidiga skolgång och matbespisningen. På den gamla, men inte alltid goda tiden, var vi tvungna att äta upp maten som serverades. Tomma tallrikar skulle det vara. När det gick trögt, satte sig en av mattanterna bredvid och mer eller mindre tvingade den lille matvägraren att äta upp.

På den tiden hatade jag Ugnspannkaka. Jag stod inte ut med lukten, smaken eller åsynen av denna vidriga maträtt. Jag minns, med en rysning av obehag, en särskild gång då den förhatliga pannkakan låg på tallriken. En stor bit, indränkt i lingon. Jag fick kväljningar och var nära att kräkas över bordet. När man är nio år tänker man inte så mycket, man handlar. Jag tog pannkakan, med lingon och allt, och knölade ner den i byxfickan.

När jag visade upp min tomma tallrik vid utgången, fick jag oförtjänt beröm, men jag skämdes inte det minsta. Väl inne på närmaste toalett, spolade jag ner den kladdiga biten. När jag tvättade händerna kände jag en stor lättnad över att ha klarat mig undan denna gång. Mammas reaktion på mina nedkladdade byxor har jag glömt. Typiskt fall av undanträngning.

Päron däremot, väcker andra minnen till liv. Långa härliga söndagsmiddagar. Vi åt alltid Slottsstek med potatis och små gröna ärtor, på söndagarna. Till dessert var det alltid syltade päron med smak av Ingefära. Därtill mammas hemgjorda vaniljsås. Det började vattnas i munnen redan på förmiddagen, då vi hämtade upp burken med päron från matkällaren.

Jodå, jag äter Ugnspannkaka i dag, om jag måste.

Jag heter Lars Ek och är född 1941 i Norrköping. Jag har alltid tyckt om att berätta och skriva. Det är dock först nu, efter pensioneringen, som jag har tagit tag i mitt intresse. Mitt skrivande riktar sig främst mot humoristiska kåserier och korta noveller. ?>
Lars Ek är medlem sedan 2015 Lars Ek har 11 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren