Publicerat
Kategori: Relationer noveller

De byggde landet ( 9 )

Demokratin får anses vara ett axiom.
Det geometriska axiomet stå för sitt påstående; att det alltid finns en rät linje mellan två punkter.
En korsning vid en gästgivares gård, trygga träd och en väg att färdas för att människan skall komma dit hon vill.
Det håller än.
Då postiljonerna med mössan i hand fick kräva sin rätt för att kunna utförda det de var ålagda, fick de kämpa och klaga till Kungliga generalpoststyrelsen.
Efter 1658 öppnades ett postkontor i Hamburg .
1718, när Karl den tolfte just blivit skjuten och lämnat Sverige utarmat, fortsatte postmästare Hårdh i Malmö att kämpa för något som senare kom att bli ett postverk.
Björnekulla poststation öppnades i gästgivargården Gjestvang.
Stationsföreståndare blev Carl Lindblom.
1874 meddelar järnvägsbolaget Helsingborg - Hässleholm de tänkte öppna trafik.
De föreslår poststyrelsen att postvagn följer med tåget och att poststation öppnas på Åstorps järnvägsstation.
Postdiligensen hade därmed kört sina sista turer från Åstorps by.
En ny tid börjar för alla.
Nya möjligheter öppnades som stärkte fogarna i sammanhållningen.
Utökad infrastruktur gav oanade möjligheter.
Beredde arbete och inkomst.
Byggde samhället starkt mot utsugning och möjlighet att använda lagen för den var till för.
Ibland kunde någon få rätt om han hade tillgång till medel och därmed försvar.
Inte många hade det.
En annan tid närmade sig.
Landet skulle prövas vid ytterlighetens gräns.
Europa och en hel värld stod maktlösa och läts sig luras att mörda.
Varandra.
Först en gång.
Sen en gång till i repris.
Den varade längre.
Människan sörjde men märkte det inte förrän de tilläts tala.
Människorna fick ta konsekvenserna.
Att då få vakna upp till solen då den lyste en morgon med sitt milda sken och lovade en ny dag.
Ett samhälle som säger; vi håller i hop, håller ut.
Vi har börjat bygga landet.
Vi skall fortsätta framåt.
Alla trygga män i sina rutiga skjortor smekte den de älskade och lämnade efter sig liv när de gav sig av till arbetet för dagen. De höll vad de lovat. Deras doft förmedlades varm och säker. Så bar de landet.


Livet är medlem sedan 2015 Livet har 829 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren