Publicerat
Kategori: Romantik noveller

De glittrande ögonen

Alla varelser på jorden har ögon förutom om de inte blivit utpetade eller bortopererade. Alla ögon är unika och ingen annan sig lik, i alla fall inte i färg. Och det finns ett par som är alldeles perfekta för Liv. Ett par glittrande och gröna ögon tillhörande den mest perfekta tjejen i världen, Alice. Men det mest perfekta är att ögonen hade bara sina blickar på henne. Lilla, tunna, blyga, ordentliga Liv hade ett par underbara ögon som tittade på bra henne med ömhet och kärlek. Det hade varit så i ungefär två månader, att de hade tittat på varandra på avstånd och senare under en fest för några veckor sen hade det slutat med att de somnade vid fyra på natten hemma hos Alice. Sen dess hade de aldrig lämnat varandras sidor. Fast de var olika i skolan med olika gäng, Alice var social med “tuffa” vänner medans Liv hade sina “nördiga” vänner, så höll de ihop oavsett vad. Liv följde med på nästan alla fester Alice ville gå på och de satt tillsammans andra kvällar och åt nutellamackor och pluggade till sent hemma hos någon av dem.

De hade ofta inga problem över att visa att de var tillsammans, varken i skolan eller hemma hos någon av dem. Och Alice hade haft flera flickvänner innan men för Liv var allt nytt. Alice var hennes första flickvän och hon hade även inte haft några förhållanden innan så det var väldigt nytt, pirrigt och nervöst att bara gå hand i hand med någon. Så att ha berättat för sin släkt om hennes lilla förhållande var inget hon hade hunnit med än. Men tillfället hade kommit. Livs lilla familj på hennes mamma, pappa, lillebror och sig själv skulle åka på ett släktkalas en snöig söndag och Alice var medbjuden. På något sätt så var båda lite smånervösa när de satt i baksätet i bilen och lyssnade på musik i varsin hörlure. Men när Closer började spela på högsta volym bröts tystnaden och de började nynna med, smådansa och skratta över hur falskt Alice kunde sjunga med i refrängen. När bilen började närma sig huset Livs farföräldrar bodde i slöts deras smått svettiga händer ihop. Liv kände att hennes puls ökade lite hela tiden men när hon tittade på Alice fick hon en blick av ren kärlek tillbaka och hon blev så mycket lugnare varje gång. Efter sammanlagt 40 minuters bilfärd var de framme. Villan som mer såg ut som en stuga med två våningar, röda väggar och vita knutar var omsluten av mörk skog och snöiga fält på varsin sida. Fyra bilar stod parkerade framför huset, det lyste hemtrevligt genom de sex fönstrena med tusentals blommor i och rök från matlagningen inne i huset rykte upp från skorstenen höger del av det tegelröda taket. “Så mysigt det ser ut” sa Alice och slöt sina armar och kropp runt Livs. “Välkommen till vår lilla värld” svarade Liv med ett skratt och tryckte sina läppar mot de mjuka och kokoslipsyliga läppar som indirekt tillhörde henne. Hon tog ett djupt andetag och de gick in i den gulliga lilla villan.

Senare den kvällen satt de hemma hos Alice och drack te och lyssnade på The Vamps. De satt nästan helt knäpptysta och bara tittade på varandra över temuggarna, de gjorde så ibland. Att de bara satt och tänkte på olika saker, tittade på varandra och njöt av livet. Tystnaden bröts med ett litet fniss från Liv som blev ett skratt med tårar från båda, som det alltid brukade bli. När de båda blev lite mer seriösa tittade Liv på Alice. “Så vad tyckte du? Om min släkt?..”. Alice tittade ner i bordet och log. “Det är klart jag gillade dem, de är ju en del av din familj, en del av ditt liv..”. Hon la sin hand över Livs och tittade djupt in i hennes kastanjebruna ögon. Hennes ögon glittrade som stjärnor i skenet av de levande ljus de hade tänt runt om dem. Liv kunde ibland bara titta in de tropisk gröna ögonen och nästan drunkna i dem. “Fy fan vad jag tycker om dig och dina gröna, glittriga ögon…” sa hon och kysste de mjukaste läpparna över köksbordet i den lilla lägenhet hon kallade sitt andra hem.

En mestadels glad tjej på sexton vårar och ett stort intresse att skriva noveller som handlar mest om kärlek och sorg. Andra saker jag tycker mycket om är att dansa, musik, mat och mina vänner. Går även på gymnasiet, naturvetenskapsprogrammet, bor i "lilla" Malmö och drömmer om att när jag tar studenten om tre år ska jag ha skrivit min första roman.
Rebecka är medlem sedan 2016 Rebecka har 8 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren