Publicerat
Kategori: Drama noveller

Innan det är försent.

Det talas så lite om NPF, neuropsykiatriska funktionshinder.
Varför. Det är ju inget ovanligt alls.

Jag har en son, idag 40 är, tillhörande personkrets ett i LSS (lagen om särskilt stöd och service), som inte längre bor i Väsby. Han bor sedan 2001 i Sandvikens kommun.
Under sina uppväxtår var han hos antroposoferna på deras internatskola i Garpenberg.
Detta i samarbete med Sigtuna kommun där vi då bodde.
Hans skolgång hade totalt krackelerat!
Han stängdes av 11 år ung!
Hos antroposoferna var han till dess han var 17.
På gott och ont.
Mest på gott.
Vid 17 år var den tiden slut.
Han skulle slussas ut.

Jag hade då, sedan 1994, flyttat till Upplands Väsby.
Försök från kommunens sida finna ett passande boende åt honom resulterade i noll och intet.
Han fick bo i min tvårumslägenhet som vi delade på.
Efter sex år på internat hade vi fortfarande en genuint fungerande relation så det fungerade,
om än mycket haltande, fram till år 1996.
Då orkade jag inte längre.
Jag fick komma till en avdelning på psykiatrin KS där det talades om suicid och där jag blev sedd och lyssnad på.
Där jag fick stöd.
Under tiden lämnades min son helt ensam kvar i lägenheten med frågor som, mat, hygien, tider.
Ja vardagen helt enkelt.
Från sjukhuset kom jag hem till totalt kaos.
På min enkla fråga;
vad skulle ni ha gjort om mitt suicidförsök hade lyckats.
blev det mycket enkla svaret;
ja då hade vi ju fått träda in.

Nu har ju detta några år på nacken.
Sonen är utredd och har diagnosen autistiskt syndrom med lindrig utvecklingsstörning samt inslag av ADHD.
Utredningen gjordes inte under hans barndom.
Han tillhörde före detta Omsorgsnämnden sedan två års ålder, med sitt medfödda icke diagnostiserade funktionshinder.
Då kallades det bland annat DAMP.


Ge hjälp och stöd på alla sätt åt familjer som dagligen har att möta NPF bland nära och kära är det enda humana för alla inblandade.
Därför gör jag allt jag kan för att hjälpa och stödja individer med denna omfattande problematik
att orka möta sin vardag.


Livet är medlem sedan 2015 Livet har 829 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren