Publicerat
Kategori: Novell

Läkaren

Läkaren

-Välkommen! Var det svårt att hitta hit? Frågade Madsen.

- Nej det var inga problem sa jag.

-Vad bra, Vi väntar bara på att en annan läkare ska komma sa Madsen. Nu kommer hon! Då kan vi börja med intervjun. VI kan väl börja med första frågan, när blev du legitimerad läkare?

- Jo jag blev det alldeles nyligen sa jag.

- Okej så du är nylegitimerad. Varför tror du att du är lämplig just för det här jobbet! Varför passar din profil just detta sjukhus.

- Jag är utbildad för detta yrke, det är väl därför jag passar skulle jag tro.

- Ni är rolig sa Madesen med ett surt leende. Jag menar varför just du och inte någon annan?

- Därför jag är utbildad läkare, och mer utförligt, därför att jag är utbildad psykiatriker. Jag är tränad för det här jobbet.

- Men det kanske finns andra läkare som passar bättre för denna institution. Läkare som är kanske mer drivna, ambitiösa, välorganiserade, lojala, glada etcetera. Varför är just du lämplig sa den andra läkaren.

- Mina egenskaper kommer ni lära känna med tiden. Bara för att jag smörjer för er nu och berättar hur jag är som person så betyder det inte att allt jag säger är sant Jag kan ju lätt hitta på saker och ting om mig själv. Är det inte bättre att tiden avgör det? Det känns som att ni anställer mig för min personlighet och inte för att jag är legitimerad i detta yrke sa jag med ett häftigt leende.

- Tror att vi borde avsluta intervjun, tack för att ni kom sa Madsen bestämt.

- Så ni slänger ut mig för att jag är ärlig mot er. Där har ni förresten en bra egenskap, men det kanske ni inte är intresserad av.

- Du får lämna byggnaden genast, jag vill inte ha er i mitt rum. Du borde kolla upp ditt humör. Du har en väldigt tyken attityd.

-Jag har en attityd? Det är ju du som slänger ut mig skrek jag.

Två vakter kom in och drog ut mig från sjukhuset som om jag vore en patient som inte förstod klarspråk. Denna förnedring hade jag inte räknat med. Tre veckor hade passerat efter intervjun. En dag tog jag en promenad runt i stan för att kolla på en utställning och träffade på Karl, en gammal klasskamrat till mig som alltid pratade mycket.

-Hur går det Karl, frågade jag fast jag helst inte ville stanna och prata med honom.

-Jo det går bra sa han, jobbar på som vanligt. Hur går det med jobbsökandet, hittat något än? Har du hört förresten vem som fick tjänsten som psykiatriker? Du blev väl kallad på den anställningsintervjun!

- Nej inget än. Vem fick tjänsten?

- Simon fick den, kan du fatta?

-Men hur är det möjligt? Han är ju ingen läkare, han är ju metallarbetare! Pratar vi om samma Simon? Simon Rydell?

-Ja, Simon Rydell! Han har ju aldrig sett ett universitet och ända fick han jobbet som psykiatriker.

-Men hur är det möjligt? Du måste skämta. Han får inte jobba som läkare? Hur ska Simon skriva ut recept utan legitimation? Hur ska Simon göra en professionell bedömning av en patient?

-Du hänger verkligen inte med i svängarna sade Karl. Ingen bryr sig mer om sådant.

- Vadå inte bryr sig om sådant, vad pratar du om människa? En metallarbetare kan väl inte skriva ut recept och jobba som psykiatriker. Det kräver många års utbildning! Det är olagligt och kriminellt att anställa en obehörig läkare framför en behörig!Hur kan de ha valt Simon framför mig eller någon annan läkare? Detta ska anmälas!

-Jag vet hur du mår, men det hjälper inte att klaga och anmäla. Hela systemet är korrupt. De kommer lägga ner din anmälan innan du ens hinner tänka klart. Alla skyddar varandras rygg.

-Men Facket då? Facket står på egna ben! Jag ska gå med i facket! Det skulle jag ha gjort för längesedan.

-Facket vill behålla sina relationer, det är slöseri med tid. Tro mig!

-Facket existerar för att skydda sina medlemmar! Vad pratar du om? Skrek jag till.

-Facket är byråkratiserat. Den fyller inte längre samma funktion.

-Varför anställde dem just Simon och inte någon annan läkare sa jag?

- Han kände många på sjukhuset och hade brett kontaktnätverk. Dessutom kostar han inte lika mycket som du. Du kostar kommunen alldeles för mycket. Varför anställa dig när de kan anställa Simon som kostar mycket mindre. Simon verkar vara omtyckt redan av många patienter. personlighet är viktigare än legitimation.

-Men han kan inte utföra jobbet? Han vet inte ens hur…. Han vet inget om…. Jag pustade ut och darrade i hela kroppen.

- Det är inte så att han ska utföra någon operation. Han sitter och lyssnar på patienter, sedan skriver han ut recept. Egentligen är det helt sjukt, men Simon klarar av jobbet ganska bra.

--Det här är helt fel, detta är inte sant!

-Tyvärr så är det sant min gamle vän. Och om du vill ha mitt råd så ligg lågt! Bråkar du om det här så kommer du bli svartlistad och då får du inte jobb någonstans.


En lärare från Bohuslän.
Ivan Leopold är medlem sedan 2018 Ivan Leopold har 118 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren