Publicerat
Kategori: Novell

Stickade strumpor

"Vad tror du jag kommer få i julklapp i år?"
"Jag vet inte James, men du borde nog inte hoppas för mycket."
Jag satt i din säng efter att ha läst en godnattsaga för dig. Jag såg på dig att du blev besviken men det var ju sant. Om vi hade haft pengar att till julklappar för hade inte jag behövt sitta barnvakt åt dig varje kväll.
"Men om du har varit snäll så får du nog något riktigt fint av tomten skulle jag tro." Herregud något var jag ju tvungen att säga till dig.
"Det är klart jag har! Eller tja, jag tog en köttbulle ur kylskåpet igår men det räknas inte för jag såg att den tyckte att jag skulle äta upp den." Du nickade bestämt medan du berättade och jag kunde inte annat än att tycka att du var världens gulligaste unge.
Tänk så fort tiden går, det känns som igår när du bara var två år och skrattade så fort du öppnade munnen. Nu, fem år senare är det mesta som kommer ut frågor, vad blir det för mat, varför är jorden rund, vad händer om månen börjar brinna? Allt möjligt kan du fråga, men ibland tar svaren slut.
Då måste man ställa sig frågan: Ska jag säga sanningen om att jag inte vet eller ska jag ta konsekvenserna av att ljuga? Oftast blir det sanningen, även om jag märker att för varje "Jag vet inte" slocknar ännu en låga i dina ögon.
"Vad tror du jag kommer få i julklapp i år?" Den frågan krossade jag med ett "hoppas inte för mycket". Vad tänkte jag egentligen på när jag sa så, kunde jag inte dratt till med något lite mera fantasifullt? Fast det är klart, då skulle du bara bli besviken när du får ett par stickade strumpor av farmor. Men du skulle ju inte veta att dom var från farmor, du skulle tro att dom var från tomten. Tänk om du slutar tro på honom då, då kanske pappa blir tvungen att ta av sig skägget och berätta sanningen. Nej så långt får det inte gå, sanningen är inte alltid bäst.
Om jag hade svarat ärligt på din fråga hade jag nog förstört hela din julkänsla:
"Ett par stickade strumpor James, det är vad jag tror du kommer få, ett par stickade strumpor."


Erik är medlem sedan 2017 Erik har 6 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren