Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Stugsamling

Prydligt uppställd där i hatthyllan ropar varma mössan noggrant ut olika slags summor. Landar tillslut vid tjugo. Väldigt vågat att prata om lösningar, innan alla siffror är riktigt färdiga. Märkvärdig ska då mössan alltid vara, tror sig kunna allt från början. Till skillnad från alla andra nyfikna här i kväll.

Avlånga och blöta droppar skidorna och stavarna mot stugans trappa, nyss undanställda av andfådda paprikor. Alla inhysta kämpar ännu på, nu för att göra sig torra framför träklabbars ystra lågor i varmt kök.

Gurkorna öppnar sina stämmor samtidigt. Lovprisar kylan där utanför i sin spontana körsång. Trötta börjar samtliga vantar tillslut att vissla tillbaka. Par bakom par där i sin låda har hört nog nu.

Avokadon, som inom sig bär kärnan till upplysning, nickar förståndigt och tar fram sin bok. Bläddrar bland alla tryckta blad. Hittar där nya svar och gamla frågor.

Våta strumporna längtar till sol och badstrand - nu är där isbana och skridskor. Skorna är lika lugna såsom gurkorna har blivit, snart druckna till ro av visorna från broccolins dova flöjt. Paprikorna nynnar till låtarna som framförs.

Skridskorna låtsas som vanligt att vara vassa och uppmanar kloka avokadon att fortsätta sagan där i sin fåtölj - som är till för högläsning. Annars så börjar afton och natt snart att gorma högljutt.

Inuti och utanför stugan hörs avokadons röst tydligt. Stannar upp vid krångliga ord. Förklarar och hittar ibland på. Orubblig i sin vilja att fortsätta. Allt som sägs ska bli bra. Tyckas om.

Ställda på rad där hos skidorna och stavarna börjar sparkarna skratta åt allas frågor. Inomhus granskas gästlistan, som noggrant nålats fast på anslagstavlan. Chilin fick visst stanna kvar på sitt rum. För stark för att vistas bland andra. Där tar sig nu spindlarna fram längs väggar och tak. Granskar förnöjsamt sin kryddiga rumskompis, som glatt vinkar tillbaka.
”Ska få åka skidor i morgon”, mumlar Chilin, ”bakom paprikorna. I motvind. Då luktar jag knappast något alls.”

Samtidigt så fladdrar paprikornas fingrar i snabb takt längs sina snökappors knappar. Nålarna ska fästa trådarna. Då hindras knapparna från att ramla av och tappas bort. Gröna har hunnit klart först. Gula och röda blir kvar tills plagg på plagg granskats färdigt av kritiska zucchinin. Sällan nöjd. Ständigt kritisk.

När avokadon till sist läst klart uppmanas hinkarna att ösa sina snöflingor på brasans glöd. Då blir samtliga i stugan nöjda. Tomma kärl kan bli som något slags slut, nu när alla går till sina sängar och snart somnar bort.

Känslan för text, bild, färg och form gör mig nyfiken på det nya, noga i detaljer och ibland tänkande i helt andra banor. Lärde mig att läsa när jag var fyra år och har älskat böcker och berättelser sedan dess.
Carina Persson är medlem sedan 2018 Carina Persson har 59 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren