Carina Persson

Carina Persson

Känslan för text, bild, färg och form gör mig nyfiken på det nya, noga i detaljer och ibland tänkande i helt andra banor. Lärde mig att läsa när jag var fyra år och har älskat böcker och berättelser sedan dess.

Publicerade verk: 59
Medlem sedan: 2018
Författarens länk

Författarens noveller:

Öde kosmos

Carina Persson

Tre. Två. Ett, och farkosten lämnar marken. Det skakar. Våldsamt. Hon pressas mot liggstolen och blir allt tyngre, känns det som. Yelena kan inte göra något annat än att övervaka instrumentpanelen.…

Klicka här för att läsa hela »

Ni tre, staden och jag

Carina Persson

Den förste: Du som slog till mig och skrattade när du såg mina blåmärken. Sedan kramade du mig. Den andre: Du som lovade mig allt och sedan gick till en annan, och när jag frågade vad vi egentligen…

Klicka här för att läsa hela »

Innan de korta regnen

Carina Persson

Kalven slumrar lätt. Har rullat ihop sig, tätt intill Kamuniaks kropp. Inte längre alert, inte längre vaksam. Bara eskorterad och beskyddad. De vilar tillsammans under ett träd som doftar mint. Den…

Klicka här för att läsa hela »

Där, bland kor och kryddor

Carina Persson

Genom sina tjocka glasögon kan Pavati lägga märke till detaljer. Som att mellan alla meningar i boken, den som ligger i hennes famn, finns det förklaringar och fantasier. Hennes minnen och funderingar,…

Klicka här för att läsa hela »

Då. Nu. Sen.

Carina Persson

Då: tysta leenden inombords efter en blick. Pojkar - som sprungit förbi och dragit henne i hästsvansen. Pojkar - som knutit ett snöre med tofs i en av bälteshållarna bak på hennes byxor och kallat…

Klicka här för att läsa hela »

Före kullerbyttan

Carina Persson

- Är du verkligen säker på det här? Känner efter med min hand. April är tidig. Grässlänten har hunnit bli varm. Finns visst en plats i solen för den som har viljan att leta och hitta. Du frågar…

Klicka här för att läsa hela »

Författarens dikter:

Här och nu

Carina Persson

Alltid rent. Och Enkelt. Nyfiken. Att vara här. Respektera. Tillit. Gror i misstagens näring. Släpp då. Landa i nu. Framtiden finns inte.

Klicka här för att läsa hela »

Utanför köksfönstret

Carina Persson

Pilgrimsfalken spanar från sin tallgren, lyssnar efter bytets rörelser. Luftballongerna svävar tyst i grupp, i korgarna flämtar gaslågorna då och då till. Flygplanen mullrar vasst och dovt, somliga…

Klicka här för att läsa hela »

Grönt

Carina Persson

Vindens brus genom högresta lövträd. Mjuk mossa på hård klipphäll. Svalkan i gurkskivor. Hettan i peperoni. Ett okej. Fuktiga daggdroppar som rinner längs grässtrån. Inbjudande och frånstötande:…

Klicka här för att läsa hela »

Det sista

Carina Persson

Rusig med dina steg försvinner lugnt det sista tillsammans Stilla efter varm längtan alla de känsliga händer som nuddar vid liv Hänförd av syrenernas doft natten smak av salt stundar Nedtonad lämnas…

Klicka här för att läsa hela »

Här borta. Där framme.

Carina Persson

Hör rösterna, men jag är tyst. De ropar. Ängsligt. Förmanande. Om vartannat. Jag hade gjort det. Inte för att jag egentligen ville. Men jag borde. Enligt rösterna. Ännu har de inte sett mig, här…

Klicka här för att läsa hela »

Hypnagoga hallucinationer

Carina Persson

Blicken registrerar detaljer i den bekanta närheten. Fokuserar på föremål som försvinner, när tanken använder dem för att resa vidare. Lugnet landar när ögonlocken tyngs ner av sig själva.…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Annons:

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren