Publicerat
Kategori: Sexnoveller

Anställningen - kapitel 7

När vi kommer hem igen ringer jag min kompis Annika. Vi har följts åt hela skolan och hon är i stort sett i samma läge som jag, vet inte vad hon vill göra nu efter studenten. Hon har nästan lika bra betyg som jag, men har bara två språk ordentligt, svenska och engelska. Sedan läste hon tyska och ryska i skolan. Ryska? Vem vill prata det idag? Nå, jag ska fråga om hon vill ta över mitt jobb som flygvärdinna. Stina och Herman vill inte att jag fortsätter, de vill ha mig för sig själva, och inte mig emot. Annika är en pigg tjej, vill ha massor med skoj. Om jag har hamnat i fel säng vid flera tillfällen så är det nog mera regel än undantag för Annika. Det var till och med så att vi gjorde om den gamla barnvisan ”Jag heter Annika jag, tralala, tralala. Och nästan jämt är jag glad, tralala, tralala…” istället för glad sjöng vi kåt. Hon gillade det inte, men likaväl var det alltför sant. Dessutom är hon lika mycket för tjejer som hon är för killar. Tror hon kan bli perfekt som Jacks flygvärdinna.

När hon svarar börjar vi prata om det mesta. Jag beskriver tiden sedan midsommar och allt som hänt. Hon blir helt förstummad när jag säger att de vill adoptera mig och kanske min mamma också. När jag berättar att jag slutat med p-piller för att bli med Hermans barn, flippar hon fullständigt ur.

”Men, du fattar, va? Jag kan ju inte fortsätta som flygvärdinna. Tänkte att du kanske vill ta över, om Jack godkänner dig. Vad tror du? Skulle du vilja det? Det är verkligen en anställning med extra förmåner. Dricksen kan vara fantastisk. Jag har sparat in 600 papp redan, hade väl lite tur och flyt”, säger jag.

”Wow, men vad förväntar han, Jack, sig att jag ska göra?”, frågar Annika.

”Du måste kunna säkerheten, servera och hjälpa passagerarna. Som Jack säger, det viktigaste är service, service och sedan service. Nöjda kunder/passagerare kommer tillbaka. Om du sedan väljer att bjuda på dig själv så är det ingenting som Jack lägger sig i”.

”Låter fantastiskt, men klarar jag det? Tror du Jack vill att jag tar över?”

”Jag frågar honom på en gång. Återkommer om en stund, när jag fått tag på honom. Men var beredd på att vara på Bromma i morgon klockan åtta. Vi har en flygning klockan tio, och jag behöver sätta dig in i arbetet. Okey?”

Efter det avslutar vi samtalet och jag sänder ett SMS till Jack. Han ringer mig nästan omedelbart.

”Hej, jag hörde redan från Stina att de har anställt dig och att jag behövde se mig om efter en ny flygvärdinna. Lite dålig framförhållning, vi har ju en flygning i morgon”, säger han direkt.

”Jag vet. Självklart slutar jag inte så direkt, men jag har en ersättare som kan ta över, om du tycker att hon är okey. Hon kommer i så fall med i morgon på en provtur. Jag jobbar gratis i morgon, men du får komma överens med henne om lön etc. Jag berättade inte vad jag får per flygning, tycker det är mellan er, om du tycker hon funkar”, säger jag.

”Bra, bra. Blev lite orolig. Men då löser sig morgondagen i alla fall. Är ni på plats klockan åtta?”

Jag säger att vi kommer att vara där. Och sedan ringer jag Annika igen och meddelar att hon ska provjobba i morgon.

När jag kommer till Bromma, Grind G, väntar Annika redan på mig. Vakten släpper in oss efter att jag visat mitt passerkort och vi går ut till flygplanet. Jack och andrepiloten är redan på plats. Jag presenterar Annika för dem. Jack besiktar henne noga från topp till tå, ber henne snurra runt. Det verkar som han gillar det han ser. Sedan pratar han med henne om jobbet och vad som är viktigt: service, service, service och så säkerhet förstås. Till slut säger han ”klä av dig, vill se hur du ser ut ordentligt. Det är viktigt, kunderna här är lite speciella”.

Annika rodnar, men klär av sig. När hon står i bh och trosor, nickar Jack och säger ”ta av dig resten också”. När hon står där helt naken ser han på henne, på brösten och sedan på fittan. ”Bra att du är hårfri. Du ser perfekt ut. Kunderna kommer säkert att uppskatta dig. Jag betalade Beatrix 5000 per flygning. Tur och retur, om det är passagerare med, blir det 10.000. Dricks får du göra som du vill med, men lönen drar jag skatt på. 50 % går till skattemyndigheten. Är det okey?”

Annika nickar, står där naken, tycker nog att det känns lite konstigt. ”Beatrix, visa henne uniformen, sedan behöver vi ordna passerkort och boka in henne som anställd. Klockan tio kommer passageraren, bara en idag. Vi ska till Milano och sedan hem igen i morgon förmiddag. Ni får dela rum på hotellet, har inte hunnit boka ett extra rum”.

Jag nickar, tar med mig Annika bak i planet och letar upp en uniform åt henne. En kort kjol och en vit skjorta. Visar hur hon bör ha de översta knapparna uppknäppta. Hon behöver ingen bh, säger jag. Och helst inga trosor. Annika tittar på mig, men rycker på axlarna och tar på sig kjol och skjorta. Jag visar henne dörrarna och hur de ska stängas och öppnas. Sedan visar jag henne planet, var olika saker finns och hur hon ska servera drycker och mat. När vi kommer längst bak i planet ser hon en säng som finns där bakom ett skynke. ”Ja, den är till för passagerare, som antingen behöver vila eller vill bli medlemmar i 10.000 metersklubben”, förklarar jag.

”Vad är det? Hur då klubben?”, frågar Annika.

”Jo, det är någon som uppfann den. Bara de som har haft sex, knullat, på 10.000 meter kan säga att de är med i klubben”.

”Menar du att många gör det? Flyger de med oss bara för att knulla uppe i luften?”

”Ja, absolut. Det är en stor grej. Sedan finns det de som inte är ett par, men ändå vill. Då har vi den här lilla korgen för dricks, om de tycker att servicen ombord har varit bra. Jag fick 50.000 i dricks på min första flygning och sedan lika mycket på hemvägen. Det tillhör väl inte vanligheten att det blir så mycket. Men om du vill hjälpa passagerarna bör ni komma överens om dricks i förväg”, förklarar jag. Vill inte säga det rakt ut, att vi kan ge sex mot betalning, för det är ju vad det egentligen är. Och vad Jack avser ingår i service, service, service. Jag ser hur Annika rodnar, men hon ser inte alls förfärad ut, bara nyfiken.

Rundturen i planet fortsätter och jag berättar om olika funktioner och, självklart, säkerhetsdetaljer som hon måste kunna. När klockan är fem i tio går vi över till terminalen för att hämta vår passagerare. När vi kommer in så reser sig en man upp, vänder sig om och jag kan bara stirra. ”Men, Pappa! Ska du flyga till Milano?”, borde ha förstått att det skulle ske förr eller senare. Det var ju han som presenterade mig för Jack, piloten och ägaren till detta lilla flygbolag. Det var på midsommarfesten för ett tag sedan, vilket var första gången på länge som han över huvud taget hört av sig till mig.

”Beatrix, roligt att se dig. Ja, Jack berättad att han anställt dig. Blir trevligt, då kan vi prata lite under flygningen. Vem är det du har med dig?”, frågar han.

”Det här är min kompis, Annika, som kommer att ta över jobbet som flygvärdinna. Jag har fått en annan sysselsättning och kan inte fortsätta”, mer behöver han inte veta tycker jag. ”Annika gör sin första dag idag och ska lära sig hur allt fungerar”.

”Hej Annika, trevligt att få en så söt flygvärdinna. Du ser ut att kunna bli en tillgång för flygbolaget. Jag vet att Jack är mycket mån om service och att passagerarna ska trivas. Brukar ju även vara lönsamt, många ger en hel del dricks, har jag förstått”, säger han samtidigt som hans blick vandrar uppifrån och ner och sedan upp igen. Stannar till vid hennes bröst, som skymtar genom skjortan. Hon fyller verkligen ut skjortan och hennes bröstvårtor har blivit helt stela av samtalet. Är hon kåt på min pappa? Han är ju kåt på det mesta, det har jag förstått sedan tidigare. Skönt att det inte är jag som är ensam ombord med honom. Skulle inte förvåna mig om han skulle ha gjort närmanden på mig, sin dotter. Ska bli både intressant och lite skrämmande hur den här flygningen kommer att gå. Och vilka roller vi kommer att ha. Min roll är i alla fall helt klar. Sedan jag träffade Herman och Stina och även slutat med p-piller så är jag monogam. Vilket ändå hade varit uteslutet för mig när det gäller min helt frånvarande pappa.

Vi går ut tillsammans till planet. Annika går först och jag ser vilka blickar han hela tiden ger henne. När vi kommer ombord får hon se till att han sätter sig ner. Han väljer en plats i mitten och sedan hjälper Annika honom med säkerhetsbältet. Hon måste luta sig över honom, vilket erbjuder en fin insyn i hennes skjorta. Som av en händelse råkar han just då ta upp en hand och kommer självklart åt hennes bröst. ”Oj, ursäkta. Men jag kan inte säga att jag är ledsen”, säger han med ett stort leende. Annika ler tillbaka, en glimt i ögat? Gjorde hon den rörelsen med flit? Inte omöjligt, om jag känner henne rätt.

Jag går fram till Jack och säger att vi är klara, dörren är stängd och vi kan börja rulla när han får okey från tornet. Jag ser till att Annika sitter fastspänd och sätter mig också. Efter en liten stund börjar flygplanet rulla ut mot startbanan.

När vi är i luften och skylten med säkerhetsbälten är släckt hjälper jag Annika med att servera en öl. Hon bär fram den till min pappa. När hon kommer fram till hans stol sätter hon sig på huk bredvid. Häller upp ölen och ställer en skål med nötter bredvid. När hon sitter där har han full insyn i hennes lite uppknäppta skjorta. Han ser ut som han uppskattar vad han ser. När hon reser sig upp igen, för han in en hand under hennes kjol. Annika stannar till, står still en stund. Chock eller medvetet för att ge honom tid? Sedan börjar hon gå bak i planet. Jag ser hur pappa tar sina fingrar och slickar av dem. Han fick tydligen ett smakprov.

Jag går bak och säger lite tyst till Annika ”jag ser att han verkligen är kåt på dig. Är det okey för dig? Om du vill gå vidare, så ge honom en liten rundtur i planet. Visa på vad vi har här bak. Och visa honom korgen för dricks. Om han hellre vill swisha så har vi ju WiFi ombord. Vill du att jag ska prata med honom eller vill du ta det själv?”

”Jag gör det. Vill se hur det utvecklar sig. Och jag är ju inte med i klubben, inte ännu i alla fall. Är han det, tror du?”

”Jag är nästan säker på det, vore konstigt annars. Men ta det i den takt du själv känner. Jag finns här om du behöver stöd eller hjälp. Men ger du dig in på det hela, så tänk service, service, service”, säger jag.

Vi pysslar lite medan pappa dricker sin öl. När han ringer så skyndar Annika fram till honom. Bjuder på sig själv när hon böjer sig över honom. Han kan inte låta bli att ta i ett av hennes bröst när hon lutar sig fram. Han är verkligen en gammal kåtbock. Och så fick han ju mig till dotter, fast nu är jag betydligt lugnare, utom när jag är med Stina och Herman. Då kan jag gå all in.

Annika hjälper honom upp ur stolen. Har nog föreslagit rundturen. Nåja det blir nog bara i en riktning, åtminstone till att börja med. Jag håller mig lite avsides när de kommer bak. Pappa ser mig och jag ser hur han ler menande. Jag ler tillbaka, det är ju service, service, service som gäller.

Annika visar honom vårt utrymme och sedan hur vi har en säng för passagerare som kanske behöver vila lite. Pappa nickar och säger något om att det inte är någon dum idé. Undrar om hon kan hjälpa honom av med byxorna, vill inte lägga sig med dem på, kan bli skrynkliga. Annika nickar, självklart. Sedan ser jag att hon säger något och visar på korgen. Hon har även lagt en lapp med sitt telefonnummer för Swish. Duktig flicka. Sedan hjälper hon till att knäppa upp bältet och knapparna i byxorna. Får jobba lite med att dra ner gylfen. Något som spänner där inne. När hon väl fått ner gylfen tar hon tag om sidorna och börjar lirka ner byxorna. Får hon med sig kalsongerna på en gång? Ja, det ser så ut, för hans kuk sprätter ut, står rakt ut, när han kliver ur byxorna. Sedan börjar hon knäppa upp hans skjorta. Samtidigt tar han tag om hennes bröst, masserar dem och knäpper upp hennes skjorta.

Han lägger sig ner på rygg i sängen och drar med sig Annika så hon hamnat ovanpå honom. Hon har fortfarande kjolen på sig, men den har åkt upp så jag kan se hennes nakna rumpa där hon ligger. Hans kuk sticker upp mellan benen på henne. Hon ålar sig ner, lyfter upp rumpan lite och tar tag i honom. För den mot sitt hål och trycker sig sakta ner över honom. Inga problem att komma in, verkar det som. Hon sätter sig upp, med benen på var sida och börjar sakta rida. Hans händer utforskar hela hennes unga kropp. Tar ordentligt tag om brösten och bröstvårtorna. Gillar hon smärta? Då har hon hamnat rätt, ser ut som han tycker om att vara hårdhänt.

Efter en stund säger hon något och stiger av. Pappa reser sig upp och ger plats åt Annika som kryper upp på sängen, ställer sig på alla fyra med rumpan ut mot gången. Hon kommer precis i rätt höjd för att han ska kunna stå bakom henne. Höjden på sängen är väl utprovad för just det. Han tar kuken i handen, riktar in den mot hennes utbuktande fitta mellan skinkorna och trycker sig in i ett snabbt juck. Sedan börjar han pumpa. Som alla i släkten är han uthållig. Jag står bredvid, ser att Annika inte alls är lika uthållig. Hon närmar sig med stormsteg. Då får hon en ordentlig handflata rakt på ena skinkan och sedan en på den andra. Samtidigt som hon skriker till kommer orgasmen. Som en överraskning. Hon var inte bredd på slagen och inte på orgasmen. Pappa däremot verkar ha en bit kvar. Han knullar på under hennes kvidande och krampande. Det verkar som orgasmen bara fortsätter och fortsätter och det gör även smisket. Han kan ju inte bara fortsätta och fortsätta?

Och det kan han inte heller, han stannar upp, sedan juckar han tre-fyra kraftiga stötar i lite långsammare tempo, stönar av välbehag. Tömmer sig i henne. Åhh, herre Gud, vad häftigt och sexigt. Blev själv våt så det rinner efter benen. Efter en stund drar han sig ur. Vänder sig till mig ”ja, nu har du sett hur din pappa knullat din kompis. Nu är hon också medlem. Får se om hon vill ha mer senare. Nu vill jag att du tar hand om mig. Service? Jag blev lite kladdig, kan du göra rent och se till att inget finns kvar, tack. Föredrar att du använder munnen, blir bäst för oss bägge. Och jag ser att du inte är opåverkad”, säger han tar ett finger och fångar upp lite som rinner efter mitt ben. Stoppar det i munnen. ”Du smakar underbart, dotter. Jag gör gärna ren dig på samma sätt, bästa nektarn”.

Jag är mållös. Är kåt, absolut, men min egen pappa? Vet inte vad som tar åt mig. Sätter mig på huk framför honom och börjar slicka. Tar in hans nu slappa snopp i munnen och suger, slickar honom. Den växer i min mun, är inte alls så slapp längre. Mmm, han har en helt egen smak, eller är det kombinationen av hans säd och Annikas safter, som blandas till något helt unikt, gott. Nu fullständigt forsar det om mig. Jag slickar, suger och runkar honom i min mun. Ska jag ta in hela vägen? Han tar tag om mitt huvud och styr så som han vill, jag är som vax i hans grepp. Vill bara suga, vill få honom att komma i min mun. Vill dricka min egen pappas vätska. Åhhh, jag är så kåt, vet inte vad jag gör. Håller om hans pung, knådar den, samtidigt som han nu för mitt huvud i en rasande fart över sin kuk. Jag suger in, släpper efter, låter tungan leka lite snabbt tills han pressar in kuken igen i min mun. Gång på gång. Hör hur vi båda låter, jag glupande och han stönande. Jag håller om hans kuk när jag känner hur sädesvätskan pumpar upp genom staken för att i nästa ögonblick spruta in i min mun. Åhh, han smakar så gott. Jag sväljer de första, men behåller sedan vätskan i munnen, vill njuta av den, som om det vore ett mycket gott vin. Han slaknar nu igen och släpper mitt huvud. Tar tag i mig och lägger mig ner på sängen, sedan lägger han sitt huvud mellan mina ben och börjar slicka mig. Mina blygdläppar känns stora som ballonger när han bearbetar dem, sticker in tungan mellan dem och lapar i sig mina safter, som fullständigt flödar ut. Så härligt, så underbart att känna hans tunga som bearbetar mig. Fram och tillbaka i min öppna fitta. Ibland upp mot min kärleksknapp, där jag vill ha honom. Det vet han, och därför undviker han den. Vill ge mig tid att verkligen klättra upp för det högsta berget. Han vill se mig stå däruppe, balanserande precis på gränsen. Nu med ett par fingrar i mig, men fortfarande slickar han bara runt, runt min topp. Han vickar med fingrarna, vet precis var han ska stimulera. Så fantastiskt. Jag darrar i hela kroppen, måste få komma. Men han bara bygger upp mer och mer. Min kropp har aldrig varit mer redo för att få en urladdning. Måste få komma. Fingrarna är där inne, kliar. Spänningen byggs upp, känns som jag kommer just där han kliar, sedan sprider sig. Nu, nu sätter han munnen och tungan mot min klitoris. Suger in den och leker med tungan samtidigt. Nu kastar jag mig utför stupet, flyger, så skönt, så uppslukande fantastiskt. Jag flyger utför stupet och landar i en skön lugn stund. Fingrarna är kvar, men lugna. Munnen och tungan är kvar, men lugna. Allt är lugnt, en härlig fantastisk känsla. Han är en virtuos, vet precis hur jag vill ha det, trots att det är första gången vi över huvud taget har tagit i varandra, vad jag kan minnas, trots eller just för att han är min pappa?

Vi reser på oss, ser på varandra. Säger ”tack” samtidigt och i mun på varandra. Annika har sett det hela, ser nästan chockad ut, men ler ett osäkert leende. Vi klär på oss och rättar till klädseln. Sedan är det dags att servera lite lunch ”så här efter förrätten”, som pappa uttrycker det.

Resan fortsätter och vi landar i Milano. Pappa går iväg och hittar chauffören som väntar på honom. Vi i besättningen åker in till ett hotell mitt i Milano, nästan vid katedralen. När vi checkat in, går jag och Annika ut för att se stan. Jag vill gå in in katedralen, men Annika vill hellre sätta sig och ta ett glas vin. Vi kommer överens om att ses om en stund. När jag kommer in i kyrkan, som är en enormt stor gotisk byggnad, sätter jag mig ner på en av bänkarna. Bara sitter där. Vill ta det lugnt. Känna kyrkan. Märkligt hur det känns när flera tusen människor har bett på ett ställe under sju hundra år. Det sitter i väggarna. Närvaron av alla dessa människor, deras böner och drömmar. Jag bara sitter och sitter. Tid och rum försvinner. När jag tittar på klockan har mer än en timme försvunnit, utan att jag märkt det. Men jag känner ett lugn, en, ja nästan salighet, i mitt sinne.

När jag kommer dit där Annika sitter undrar hon var jag varit. ”I kyrkan”, säger jag lugnt och avslappnat. Hon bara tittar på mig. Hon vet ju att jag inte är det minsta religiös av mig, ändå har jag tillbringar mer än en timme i en kyrka. Konstigt, tycker jag själv, kan inte förklara det, men det var precis vad jag behövde.

När vi kommer tillbaka till hotellet ser vi Jack som sitter ensam i baren. Som pilot och ska flyga i morgon dricker han bara en Cola Cola med en citronskiva när han ser oss skiner han upp. Inte minst har hans ögon fastnat på Annika. Hon har en sådan utstrålning att nästan alla män och även kvinnor fastnar med sina ögon på henne. Inte på någon speciell del, som brösten, utan på helheten. Jag har även sett de mest inbitna homosexuella män fastna med blicken. Hon har något mycket speciellt.

Jack frågar hur det gick, om hon tror att hon klara jobbet. ”Ohh, ja. Det var riktigt spännande och en verklig upplevelse. Jag vill gärna fortsätta om jag får”, säger hon.

Jack vill inte fråga, så jag lägger till ”hon har verkligen känslan för, som du brukar säga, service, service, service. Jag är säker på att pappa är mer än nöjd. Och vi har fått en ny medlem i klubben”.

Jack ser både nöjd och nyfiken ut. Vill nog veta mer. Jag skyller på trötthet och att jag behöver gå upp och sova. Ber Annika att smyga in när hon kommer. Jag sover nog när hon dyker upp.

När jag vaknar på morgonen är ag fortfarande ensam i rummet. Annika har verkligen fått jobbet, tänker jag. Så bra! Då kan jag sluta med gott samvete.

Vid tolv träffas vi alla i receptionen och åker gemensamt ut till flygplatsen, Linate, där planet står. Pappa ska komma dit vid tre och Jack behöver se till att planet blir tankat, diskutera flygrutten med trafikledarna och, inte minst, utföra alla pre-flight kontroller som måste ske.

Pappa kommer först halv fyra, vilket är i sista minuten. Dimman som är Linates ständiga bekymmer, är på väg in. Vi måste iväg så snabbt som möjligt för att inte bli kvar till i morgon. Vi får starttillstånd och börjar rulla ut. Dimbankarna börjar rulla in över flygplatsen. Vi får i alla fall rulla ut och väntar i kön på att få lyfta. Det ser ut som vi är det sista planet, antagligen har de stoppat trafiken efter oss. Några minuter senare är vi i luften och sätter kurs mot Paris för att sedan ta oss via Amsterdam upp mot Köpenhamn och Stockholm. Jack vill inte flyga över Alperna, det kan vara skakigt i det här vädret.

Pappa och Annika försvinner efter en stund bak i kabinen. Den här gången tar jag och kopplar av. De är kvar där större delen av resan. När det är en timme kvar kommer de ut, vill ha middag. Jag ser till att den är varm, serverar bägge och äter sedan själv också. Annika ser trött, men nöjd ut, har fått vad hon vill ha och mer än det, ser det ut som. Jag sätter mig bredvid min pappa, vill prata lite med honom. Berättar lite om Stina och Herman, men nämner ingenting om mamma, det har han inte med att göra och är inte min sak att berätta. Han nickar, ser ut att förstå, tycker dock, precis som alla, att jag bör skaffa mig en ordentlig utbildning. Jag nickar och säger att jag nog kommer att söka till Handels och till juristprogrammet till vårterminen. Då föreslår han att jag bör tänka på KTH och industriell ekonomi. Det ger ingång till flera olika världar. Men juridik är heller aldrig fel. Om jag vill kan han nog ordna praktikplats på en bra advokatfirma. Jag lovar att tänka på det.

När vi landat och pappa har gått till en taxi, frågar jag Annika om hon fått någon dricks. ”Ohh, ja. Han swishade femtiotusen. Sedan la han ytterligare tio i korgen, sa att det var till dig, men ville inte ge dig det själv. För dina studier, sa han”. Jag tittar på pengarna. Vill inte ha dem, inte av min pappa. Jag ger Annika dem också, tackar för att hon ställer upp. Hon tackar mig för jobbet, möjligheten och ger mig en stor kram. Sedan kommer Jack. Jag får en bamsekram av honom med. Han tackar för den tid jag varit med och säger att han finns här om jag behöver flyga någonstans. Jag behöver bara betala för den direkta kostnaden, ingenting annat. Jag kramar honom och ger honom en kyss på munnen. Sedan går jag ut i natten. Hem till mamma. I morgon kan jag berätta för Stina och Herman att jag slutat.

När jag kommer hem, känns det konstigt. Något i luften, det känns inte bra. Möter mamma, som kommer ner för trappan när jag står i hallen. Hon ser ledsen ut. ”Vad är det som hänt, mamma?”, frågar jag.

”Min chef, VD:n, ringde i går och bad mig komma in till banken, som i dag, för ett viktigt möte. När jag kom i morse var det redan fullt med folk. Finansinspektionen, bankstyrelsen och internrevision och Kristina, VD, var samlade i styrelserummet. Du vet rummet med mahognypaneler runt om på alla väggarna. När jag kom in tystande alla. Sedan började Kristina berätta. Det visade sig att vi har blivit utsatta för en svindel. De misstänker att det är kopplat till Ryssland och/eller Nordkorea. De har på falska tillgångar och med hjälp av bulvaner lurar till sig nästan tre miljarder från oss. Lika mycket från en tre andra banker. Det är jag som slutligen godkände krediterna, visserligen med ett beslut från centralstyrelsen, men på min rekommendation. De anser att jag borde ha genomskådat det hela”, berättar mamma och kan inte riktigt hålla sig från att gråta.

Jag går fram och kramar om henne. ”Men hur skulle du ha kunnat veta. Och övriga banker har ju också gjort samma sak”, försöker jag trösta henne.

”Ja”, snyft, ”men de tycker att jag är ansvarig, och det är jag ju också. De kan inte kräva att jag betalar, men de har tappar förtroendet för mig. Banken avskedar ju inte, men jag får någon annan tjänst, utan något egentligt ansvar. Kanske fastighetschef, som jag vet är ledig”, snyftar hon. ”Jag vill inte ha någon annan tjänst. Vill säga upp mig. Men hur går det då för oss? Måste kanske sälja villan. Var ska vi bo, hur ska vi leva? Åhh, min dotter, jag vet varken ut eller in”.

”Det ordnar sig, mamma. Du ska se att det blir bra. Viktigt att du gör det du tror på. Vi klarar oss, var inte orolig för det. Vem vet, du kanske kan få något roligare jobb genom Stina och Herman, eller deras kontakter. Och om inte, så kan vi leva på betydligt mindre än vi gör idag”, försöker jag trösta henne.

”Där vara nästan hela styrelsen, finansinspektionens representanter och Kristina, som jag alltid trott stöttat mig i allt. Alla tittade allvarligt. anklagande på mig. Usch, det var otäckt. Kände mig helt tillintetgjort”.

”Usch, vad hemskt. Vad hände sen?”

”När alla gått, följde jag med Kristina in på hennes rum. Vi satt och pratade länge. Hon sa att hon delade mitt ansvar och förstod hur jag kände. Men styrelseordförande hade varit kategorisk, han ville visa beslutsamhet och handlingskraftig. Typiskt karlar, som hon sa. Men sedan gjorde hon ju precis samma sak, när vi varit med de andra. Jag är så besviken. Att hon inte kunde stå upp för mig. Ska träffa henne i morgon igen och då diskutera min framtid. Om jag har någon, känns ganska kört”.

”Vad vill du, mamma? Vara kvar på banken, eller…?”, undrar jag. Misstänker att hon inte ännu är klar med vad hon vill. ”Vad tror du hon skulle säga om du säger upp dig? Förklarar att du är besviken på henne och bankens sätt att agera?”

”Åhh, det skulle kännas så skönt. Kanske kan jag ta upp det som ett alternativ, se hur hon reagerar. Mmm, det tror jag. Blir intressant. Men är jag beredd på att ta konsekvensen. Hur känner du för en arbetslös mamma?”, undrar hon.

”Jag älskar dig, oavsett. Ditt jobb är ointressant för mig, huvudsaken är att du mår bra. Vill du ha en kram?”

Sedan står vi länge och kramar varandra. När vi äntligen lösgör oss från varandra, föreslår jag ”låt oss ta 1:an in till stan. Gå och äta något, dricka ett glas vin. Glömma för en liten stund”.

Vi byter om till lite kvällskläder. Jag ringde till Konstnärsbaren och bokade ett bord. Inga problem så här på sommaren. Jag sände öven ett SMS till Stina. Sedan tar vi 1:an till Stureplan och går de tre kvarteren bort till KB. Som vanligt hälsar de oss välkomna. Skönt med ett ställe som vi inte behöver presentera oss på, de känner igen oss bägge två. Vi fick ett bord i den yttre matsalen. Som vanligt har de lite ny konst som hänger på väggarna. Figurativt, nästan, och med en blandning av mycket färg och urblekta färger. Kul!

De har långkokt oxkind med potatismos. Vi tar en vanlig grönsallad till och beställer en flaska Rioja. Maten smakar fantastiskt. Vi ser även några vi känner. PENs tidigare ordförande, Björn med sambo Lena. Sedan kommer öven FI’s generaldirektör, han som varit med på mötet i morse med mamma på banken. Han kommer fram och hälsar, ser lite skuldmedveten ut. Säger att ingen av bankerna hade upptäckt svindeln. Ber lite om ursäkt för sitt tidigare bemötande. När han gått, får vi in maten. Smakar gudomligt.

”Kanske borde jag fråga om jag kan få ett jobb på Finansinspektionen? Han verkar ju inte tycka att jag gjort något fel. Vore roligt att få vara översyn till bankerna. Jag kan ju branschen, jobbat mig upp på de flesta positioner, utom säkerhet och internrevision, då. Men varit på både kontor och inom Market med trading, aktier och fonder”, undrar mamma lite tankfullt.

”Kanske, du kan ju fråga. Men vore det inte roligt att göra något helt annat? Sadla om. Kanske om du får ett avgångsvederlag?, undrar jag.

”Men, se där!”, utbrister jag. In genom dörren kommer Stina och Herman tillsammans med Gösta och Stig, som vi ju träffade ute på ön. Jag vinkar till dem och de kommer fram.

”Vad roligt att se er här. Vi pratade just om er. Både Gösta och Stig är mycket förtjusta i er, tyckte vi hade ett fantastiskt dygn på ön. Får vi göra er sällskap?”, frågar Herman.

”Absolut. Men vi måste nog duka om lite. Hör med Karin om hon kan fixa något”. Karin, hovmästaren kommer fram och Herman beskriver vad han vill. ”Inga problem, det löser jag. Men ni måste nog flytta in till den inre delen. Här ute har vi fullbelagt. Är det okey?”

”Helt okey”, säger vi alla.

Vi flyttar in till bordet som de dukar upp åt oss. När vi sitter där, ser Gösta på min mamma och säger ”vad har hänt? Du ser ut som om du sålt smöret och tappat pengarna”.

”Inte långt ifrån”, och efter lite påtryckningar får de hela berättelsen. ”Så jag vet inte vad jag ska göra. Känns inte bra att vara kvar, om de har förlorat förtroendet för mig. Jag är ju över fyrtio år och har en stor del av mitt yrkesliv kvar. Vill inte tillbringa den tiden i någon undanskymd reträttpost. Vill åstadkomma något, vill vara duktig på det jag gör och, inte minst, bli uppskattad samt utveckla mig själv. Det är ju mina motivatorer”, förklarar mamma.

Då kommer maten till de fyra in och det blir tyst en stund runt bordet. Stig, som mest suttit tyst under hela berättelsen, undrar stillsamt, ”vad skulle du vilja göra, om du inte kan vara kvar som kreditchef och kanske en dag bli VD?”

”Jag vet faktiskt inte. Ni har ju berättat hur ni tagit er fram. Tycker alla era berättelser har varit oerhört stimulerande. Kanske skapa något? Men vad kan jag, förutom bank? Kan ju inte starta en bank!”, svarar hon.

”Jaa, eller nej – kanske inte en bank. Herman, har inte du pratat om att du skulle vilja starta ett investmentbolag, eller investmentbank? Du har ju köpt och sålt under många år, och har väl inte så mycket investerat längre i nya projekt?”, säger Gösta. ”Och jag har ofta en hel del likvida medel, som behöver placeras, i alla fall kortsiktigt. Bankerna ger ingen ränta och ibland har jag till och med fått betala för att de ska ta hand om mina pengar under kortare perioder”.

”Ja, det har du rätt i. Jag har varit lite dålig på att placera utanför mina projekt. Hmm, tål att tänkas på”, svarar Herman. Stina nickar, även hon verkar ha samma problem. Om man nu kan kalla det problem att ha för mycket pengar, tänker jag. Diskussionen böljar fram och tillbaka. Till slut säger Herman: ”Se hur det går med ditt samtal med VD i morgon. Om du inte är nöjd, fråga hur de kan lösa dig från banken och säg att du inte vill ha någon ny, sämre roll, och att det som inträffat inte ska påverka din karriär. Vill hon låta dig gå, så ta erbjudandet. Sedan sätter vi oss, Gösta, du och jag, kanske Stina, och diskuterar hur vi kan etablera ett investeringsbolag och hur vi dels kan göra det lönsamt och även få in andra investerare. Vad säger du? Värt en chans? Kanske bäst att inte säga farväl redan i morgon, låt henne tänka på saken, vill hon att du slutar? Men säg ingenting om ditt alternativ”.

Mamma nickar, säger att hon ska sova på saken. Hon ser betydligt gladare ut, ser en möjlighet och att hon själv kan styra sitt öde, inte bara i händerna på banken. Vi säger god natt till de fyra och mamma slår på stort, viftar på en taxi, som kör oss hem. Vi sitter vid köksbordet med var sitt glas vatten och diskuterar lite vad som sagts och hur hon ska lägga upp det i morgon, när hon träffar Kristina. Sedan går vi och lägger oss. Åtminstone sover jag gott hela natten.







Att skriva är ett sätt att få utlopp för sina tankar. Jag skriver många olika saker, allt från faktaböcker till erotik. Allt är lika roligt att skriva; att formulera ord till meningar, meningar till stycken och allt till en längre sammanhängande text. Oftast börjar skrivandet med en vag idé, sedan för berättelsen oftast ett eget liv. Jag vet inte från början vart det tar vägen. På gott och ont. Hoppas du hittar något du gillar, säkert ett och annat du inte gillar.
Nilskjell är medlem sedan 2023 Nilskjell har 72 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren