Publicerat
Kategori: Drama noveller

År 2061

Pandemierna hade kommit slag i slag de senaste årtiondena. Miljontals med människor hade dött i omgångar, världen över. De som drabbats värst var de äldre. Mycket på grund av att balansen i naturen var rubbad. Nya metaller och grundämnen hade börjat tas upp ur jorden för att skapa ständigt ny teknik och drivkraften var som vanligt Pengar! Pengar! Pengar! Överbefolkningen på jorden var även den ett stort allvarligt problem. Bara Indien hade nu 3 miljarder innevånare. En stor del av jordens regnskog har huggits ner av den giriga människan och allt syre som mänskligheten behöver för att överleva, var så gott som slut. 2061 var mänsklighetens sista år som art på jordklotet. Supervulkanen Yellowstone hade fått ett enormt utbrott och hela USA har raderats ut från jordens yta.
Jag och en granne på samma våning i bostadshuset satt bredvid varandra i bostadsrättsföreningens skyddsrum på bottenvåningen i vårt hus i bostadsrättsföreningen i Tullinge.
- Under den femte världskatastrofen utrotades dinosaurierna, sa min granne.
- Ja, och nu är det dags igen och den här gången är det människornas tur, sa jag.
- Mänskligheten har grävt sin egen grav, sa min granne.
- Av ren girighet har vi påskyndat den sjätte världskatastrofen och utrotat oss själva, sa jag.
Alla som var äldre än mig var döda. Inklusive mina äldre grannar i samma hus som vi bor i. De hade dött under de ständiga pandemier som avlöst varandra under de senaste årtiondena. Havsnivån har höjts ständigt till nya nivåer och Arktis är så gott som bortsmält, stora isflak hade slitits bort från landytan för att sedan smälta och orsaka översvämningar över hela norra jordklotet. Sverige är minst lika hårt drabbat som övriga länder på norra halvklotet. Stockholms innerstad är översvämmad eftersom både Östersjöns havsnivå ständigt höjts och vattennivån i Mälaren ständigt ökar och innevånarna hade evakuerats till ett tältläger i Riksten som är en del av Tullinge. Vi i Tullinge har klarat oss från översvämningarna denna gång.
Min hustru kommer ner till skyddsrummet. Det råder tydligen oklarheter om någon meteorit som eventuellt kommer att slå ner i Tullinge, I Ryssland har redan två meteoriter slagit ner. Det kanske inte gör så mycket, chansen att någon skulle råka illa ut är liten. Numera bor det endast 45 miljoner innevånare i hela Ryssland. Efter ett misslyckat krig, så dukade många under i samband med de hårda sanktioner som pålades landet under tre decennier.
- Jag undrar hur innerstadsborna har det i tältlägret i Riksten, sa min hustru.
- De får sina matpaket från Botkyrka församling, sa jag.
- Vad händer om en meteorit slår ner i Tullinge? Frågade min hustru,
- Det kan bli problem, för de har väl inte tillgång till något skyddsrum, sa jag.
Innerstadsborna var tätt sammanpackade i tält som låg utspridda i ett stort område som var
väl avgränsat från den närliggande bebyggelsen på det tidigare flygfältet i Tullinge, med
begränsad tillgång till vatten och ingen tillgång till elektricitet, matpaketen från Botkyrka församling delades ut en gång per vecka. Det var ett hårt liv för de tidigare välbärgade innevånarna i Stockholms innerstad.
Det var nyår 2061 och det fanns ingenting mer att se fram emot för mänskligheten. Stora meteoriter slog ner i tolv olika spektakulära slag mot jordytan på olika kontinenter. Tsunamis med enorm storlek på vattnets vågor svepte med sig allt i sin omgivning. Jag läste i min digitala tidning på mobilen, om en ung kvinna bosatt i Bangladesh som med skräck i blicken, hållandes sitt spädbarn i famnen sveptes med av en enorm tsunamivåg som dundrade in från Indiska oceanen.
Detta var slutet. Mänsklighetens totala utradering från jordytan. Den sjätte världskatastrofen under jordens långa historia var ett faktum.

Sigvard Läth

Status: Brons författare

Jag gav ut en novellsamling Safari på Författares bokmaskin 2012, förnärvarande arbetar jag med ett nytt novellmaterial.
Sigvard Läth är medlem sedan 2021 Sigvard Läth har 27 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren