Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Beviset

På en skogsväg i mellan Sverige kom en ensamen man med en plastpåse gående med bestämda självsäkra steg. Han hade parkerat sin bil 500 meter ifrån på en mindre skogsväg till det hus han var på väg mot, för att inte kunna bli upptäckt och identifierad. Trodde han, vilket vi kommer att senare i vår berättelse få veta hur det gick med det. Han hade planerat sitt agerande i ungefär ett års tid. Han hade suttit hemma i sin lägenhet i en förort till en mindre stad 10 mil ifrån i mellan Sverige och närt ett oerhört hat mot de som bor i villor i villaområden eller hus eller gårdar på landet. Han var av uppfattningen att det är en oerhörd orättvisa att en del ska behöva bo i trånga små hyreslägenheter med som han ansåg alldeles för dyr hyra medans andra har så bra ekonomi att de har råd att genom lån köpa egen villa i villaområde eller på landet. Han var nämligen den sortens människa som man kan stöta på ibland som tyckte att livet är en enda stor orättvisa och att han var tvungen att göra något åt det som den stora hjälte han tyckte att han var. Han hatade dessutom gamla äldre människor vilket ska få betydelse senare i denna historia. Han var alltså på väg mot ett hus som låg avsides på landsbygden som han visste att det bodde en ensamen äldre man i pensionsåldern i. Han hade slumpmässigt valt ut honom genom att söka reda på honom via internet utan någon särskild anledning till sitt val. Han hade för avsikt att spela honom ett spratt och plantera bevis i hans bostad som han bar på i en plastkasse. Påsen innehöll nämligen en uppsättning dvd skivor i fodral som han suttit hemma i sin lägenhet och skapat och bränt. Han var en riktig mediahämnare som hakat på de senaste årens mediala händelser och närmast krigsliknande atmosfär och tagit full nytta av det och utnyttjat dess fördelar. Med 10 000 tals bilder på dvd skivorna som han laddat ner ifrån internet. Medans andra mer sofistikerade så kallade hackare gör intrång i andras datorer genom internet från distans och planterar bilder på andras datorer hade han valt en mer omständlig metod. Att åka ända hem till den man han avsåg att spela ett spratt. Han visste om efter en bakgrunds kontroll av honom att den mannen var en mycket ensamen eremit och ensamen levande människa, utan några andra inbokade besök än när personal från Kommunen åkte hem till honom en gång i veckan för tillsyn. Han visste också efter efterforskningar att mannen han avsåg att spela ett spratt var extra irriterad över opåannonserade hembesök från vem som helst. Och pensionären var känd för att öppna dörren till hembesökare hållandes i ett baseboll trä för att injaga skräck i de som olovandes åkte och knackade på hos honom.
*****
Det gick rykte på stan att en del ungdomar brukade åka förbi hans bostad med mopeder en 10 gånger per tillfälle för att reta pensionären. Andra som hört talas om pensionären var representanter hos företag som skickade ut reklam i epost och de mass utskickade epost till den äldre mannen för att störa honom i vardagen med reklam om deras verksamhet och produkter de sålde. Hur de fått tag i hans epostsdress var för honom ett stort mysterium? Med stor noggrannhet hade vår person i berättelsen haft uppsåt att skapa en serie av ett 20 tal dvd skivor med fodral med omslag som såg proffsiga ut. Fast han hade skapat och bränt skivorna hemma i sin dator i en 2 rums lägenhet i utkanten av en förort till den stad han bodde i. Det har ju blivit så numera med utveckling inom teknik och data att en människa kan sitta i sitt hem i en vanlig lägenhet och tillverka och skapa produktioner som ser oerhört proffsiga ut fast det i själva verket är ett verk av en amatör. Vilket stämde in på vår person i denna berättelse. Han hade för avsikt att likt en gammal pirat typ Kapten Svartskägg på 1700 talet snabbt agera och slå till för att sedan försvinna ut i periferin och med hopp om att klara sig undan ända hem till sin lägenhet. Han hade läst en massa om Kapten Svartskägg och såg i honom en bundsförvant, inspiration och ett ideal för sina affärer och agerande. Om Kapten Svartskägg varit Karibiens och havets sjörövare nummer ett, så var han en som kände sig som landets pirat nummer ett. Han hade aldrig varit ut på havet utan som mest varit ut på sjön och var en riktig landkrabba.
******
Han gick alltså vägen fram mitt ute i skogen och när han närmade sig huset där pensionären bodde saktade han ner på farten. I närheten fanns det fler hus noterade han som var grannar till pensionären. Men det var en hundra meter ifrån och de kunde inte göra honom något tänkte han. Några ungdomar på mopeder syntes inte till utmed vägen idag. De var sannolikt i skolan vid denna tidpunkt hade han räknat ut. Och han kunde obehindrat vika av in på uppfarten till huset där pensionären bodde. Det var ett vackert hus i tidigt 1900 tals stil. Sannolikt byggt någon gång kring 1920. På tomten hade huset en bod tillhörandes fastigheten som saknade lås på dörren. Mannen gick först till huset och knackade på. Jag kanske kan få komma in i huset först tänkte han. Och kan utföra mitt ärende där. Ingen öppnade och han trodde att ingen var hemma. Han kände på ytterdörren men den var låst och gick inte att öppna. Han gick sedan till boden och ställde in påsen med dvd skivorna på en av hyllorna inne i boden. I boden fanns det nämligen en verktygshylla i metall av modell som var inköpt på Jula. Och där på en av hyllorna stod sedan påsen med dvd skivor och han stängde sedan till dörr till bod. Och gick raskt ut ifrån gården och iväg på skogsvägen mot sin bil som stod en 500 meter bort. När han kom fram till sin bil plockade han fram en mobiltelefon med ett oregistrerat telefonkort i och ringde till Polisen, och när de svarade hos Polisen sa han att han hade ett anonymt vittnesmål och tips att komma med. Om att en man i pensionärsåldern boendes i skogen utanför staden hade en påse med dvd skivor i sin bod som sannolikt var något misstänkt och skumt med. Polisinspektören som mottog anmälan funderade en stund och tänkte sedan ”Vi är skyldiga att undersöka detta som kommit in. Trots att det ringdes in anonymt. Men det är med viss skepsis vi gör detta då vi inte kan verifiera sanningshalten i det med anledning av att anmälan är anonym” tänkte han vidare. ”Det är detta som är risken med anonyma vittnen” tänkte han. ”Vem som helst kan anmäla vad som helst och vi bara står där helt handfallna och kan inget göra” tänkte han vidare. Han fortsatte att tänka på detta ”Men i morgon åker vi ut till denna man som bor i skogen och undersöker detta vidare”.
*****
Dagen efter, efter att de fått godkännande av åklagare om husrannsakan hos pensionären, åkte 2 st. civila polisbilar ut till skogen en bit utanför staden. 2 Poliser gick till huset pensionären bodde i och knackade på ytterdörr medans de andra 2 poliserna gick till boden och öppnade dörren på den. Mycket riktigt stod det en påse med dvd skivor på en av hyllorna i boden som tipsanmälan hade gällt. När de knackade på ytterdörr till hus hos pensionären hände inget först. Men sedan efter en stund öppnade han iklädd endast strumpor och kalsonger och ett linne av brynjamodell dörren hållandes i ett basebollträ. Han höttade och vevade med baseboll trä och undrade vad de var för ena. Då de var civilklädda poliser kände pensionären först inte igen dem. Och han trodde att det var vem som helst som kommit och knackat på. Och han var också av ålder ganska närsynt och hade dålig syn. Och han började veva med basebollträet och skrek ”Vad vill ni mig? Varför kommer ni hit och stör en gammal man som mig?” Poliserna tittade storögt på mannen och sa sedan ”Vi är ifrån Polisen. Vi har fått in en anmälan om bedrägeri mot er.” sa en av Poliserna. ”Får vi komma in?” De andra 2 poliserna som varit till boden kom nu fram till huset och de gick alla 4 in i huset. ”Se vad vi hittade i din bod” sa en av Poliserna och höll fram påsen med dvd skivor. ”Får jag se? Vad är det här för något?” sa pensionären mycket förvånat. ”Vi fick ett samtal igår vid 15 tiden. Om att ni ska ha olagligt material på dvd skivor i en påse i er bod. Och här är beviset” sa en av Poliserna och höll upp påsen. ”Jag vet inte vad ni pratar om. Ni kommer hit och knackar på opåannonserat och stör mig. Jag stod i strumpläster och kalsonger och höll på och lagade mat. Och ni har inte ens tagit av er skorna!? Några dvd skivor har jag inte alls och det känner jag inte till. Jag har visserligen en dator men den använder jag mest till att betala hushållsräkningar och läsa dagstidning på” sa pensionären. ”Vi får väl se vad det blir av det här” sa en av poliserna. ”Vi har tillstånd att ta med din dator också intill station för undersökning.” sa en av de andra Poliserna. Han visade sedan ett papper på det från åklagaren. ”Vad gäller det för sorts bedrägeri?” frågade pensionären. ”Det kan vi inte gå in på nu. Du får följa med in till station för vidare förhör” sa en av Poliserna. ”Jag är gammal, ni kan inte hålla förhör nu här i mitt hus?” frågade mannen.
*****
Nu bekom det sig så i vår historia att en av grannarna till pensionären, en kvinna i medelåldern, hade uppmärksammat att det kommit 2 st. personbilar till deras granne. En stund senare när de 5 fortfarande stod kvar i köket på huset, knackade det på ytterdörren och där stod en kvinna i medelåldern och sa att hon undrade vad som pågick. Hon hade dragit slutsats att det hennes son hade sett dagen innan hade något med detta att göra. Hon presenterade sig som granne till pensionären och att hon hade något att berätta. Och sonen i det huset var en mycket uppmärksam och alert man och en av de ungdomar som brukat skoja med pensionären genom att köra förbi hans hus med moped en 10 gånger per tillfälle. Sonen hos grannen hade dagen innan varit hemma från skolan mitt på dagen med anledning av en förkylning. Och när han tittade ut genom ett fönster som vette åt skogsvägen och grannen pensionärens hus till fick han syn på en man som kom och gick på skogsvägen med bärandes på en plastpåse i handen. Sonen tog fram sin mobiltelefon och filmade sedan vår person i berättelsen när han gick in till hus och först knackade på ytterdörr för att sedan gå till boden och lämna påsen där. Han kom sedan ut ifrån boden utan påse. Och detta hamnade på en film i en mobiltelefon hemma hos en av grannarna.
*****
Då det rörde sig om bara en 100 meter mellan grannars hus syntes det alldeles tydligt på filmen, då den var filmad med zoom och teleskop på, att mannen först hade en påse i handen när han gick in i boden och när han kom ut ifrån boden hade han ingen påse. Kvinnan stod på sig och ville veta vad som hänt här hos den mycket gamle pensionären. ”Vi är ifrån Polisen. Han är misstänkt för brott och bedrägeri. Mer kan jag inte gå in på nu” sa en av Poliserna. Kvinnan noterade plastpåsen en av poliserna höll i. Och hon tog sedan fram sin sons mobiltelefon hon lånat med och sa att hon hade något att visa dem. Hon spelade sedan upp filmen ifrån en Samsung telefon och pensionären sa när han fick se på det ”Å den uslingen. Gå in olovandes i min bod. Jag var inte hemma igår när han var här. Annars hade han fått smaka på trä!?” sa pensionären och vevade till med basebollträet. Poliserna insåg att det inte stod rätt till med den gamla mannen, men när de fick se på filmen i mobilkameran suckade de till och en av dem sa ”Jaha. Då var du avskriven som skyldig till detta.” Polisinspektören som kände igen mannen på filmen suckade ytterligare gång och sa ”Jasså den där är i farten igen. Han har jag inte sett till på flera år. Han är en känd dataspecialist och hackare som vi letat efter i flera år” ”Där har ni beviset på hans oskyldighet” sa kvinnan. ”Vi behåller telefonen med filmen. Det är beviset på hur denna historia har gått till. Den får ni tillbaka sen.” sa en av Poliserna. Och detta är en historia som betonar vikten av att dokumentera sådant som händer för att kunna bevisa hur en händelse har gått till. Och den gamle mannen blev friad från varje misstanke om bedrägeri med några dvd skivor. Vad det var för bilder på dvd skivorna visade sig senare vid en närmare undersökning hos Polisen. Berättelsen förtäljer att det var mycket naket på bilderna. Mannen som åkt de 10 milen med en bil för att plantera dvd skivor på en mycket gammal pensionär stoppades senare i en Poliskontroll på en avfarts väg. Det hade då gått ungefär en vecka sedan han blivit efterlyst för plantering av bevis som kallas falsk tillvitelse i rättsliga sammanhang. Och vid en visitation hittades hans mobiltelefon som han ringt in anmälan om bedrägeri anklagelse till Polisen från. Och han hade inte kommit ihåg att radera samtal i samtalslogg, utan det fanns kvar som var beviset som fällde honom som var bindande till att han ringt in den falska anmälan mot pensionären. Vid en husrannsakan i hans bostad fann Polisen i hans dator kopior på de bilder han bränt till dvd skivor. Han dömdes senare i domstol för falsk tillvitelse och förfalskning av bevis till 1 års fängelse. Trots att han bara velat skämta och driva med pensionären och ställa till det för honom. Sådan kan rättvisan vara i vårt land för en människa som tycker världen är orättvis.

Taleptox Skrev
Den 20200911

En ingenjör som skriver dikter, essäer och noveller. Mina texter är oftast konstnärliga skönlitterära fiktioner i det abstrakta. Varje likhet med verkliga händelser är en tillfällighet och bygger på en människas logiska inbillningsförmåga. Oftast bygger mina texter på sådant jag varit med om eller hört talas om som jag sedan skapat, omvandlat och förändrat till skönlitterära fiktioner.
Taleptox är medlem sedan 2024 Taleptox har 18 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Haahaauuj

Hejsan hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej

Haahaauuj

På andra plats denna veckan: Petterbroberg