Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Del 4 - Max och Ava

Dagen efter den passionerade kvällen i duschen kallades Ava och Max till den stora träningshallen på rymdakademin. Där stod deras handledare, den karismatiske Amos, med allvar i blicken. “Ava, Max,” sa Amos, “jag har en viktig uppgift för er. En uppgift som kommer att sätta er styrka, ert samarbete och mod på prov.”

Ava och Max utbytte en blick och kände en blandning av spänning och nervositet. “Vad är det för uppdrag, Amos?” frågade Ava med fast röst.

Amos riktade sin intensiva blick mot Ava. “Ni kommer att ställas inför de livsfarliga psykiska rymdvampyrerna. De har dykt upp i vår galax och hotar allas vår säkerhet. Det är upp till er att undersöka deras aktivitet, samla information och om möjligt eliminera hotet.”

Max knöt näven och tittade beslutsamt på Amos. “Vi är redo, Amos. Vi ska ta itu med rymdvampyrerna och försvara galaxen, oavsett vad det innebär.”

Ava nickade beslutsamt och mötte Maxs blick. “Vi kommer att använda vår träning och styrka för att besegra hotet. Vi viker oss aldrig.”

Amos log nöjt. “Det är den attityden jag vill höra. Tillsammans är ni starka och jag är övertygad om att ni klarar utmaningen. Ni har 48 timmar på er att förbereda er innan ni ger er av.”

De kommande två dagarna var intensiva. Ava och Max tränade hårdare än någonsin och förbättrade sina vapenfärdigheter. De gick igenom strategier, analyserade data om de psykiska rymdvampyrernas beteende och utrustade sig med allt de kunde tänkas behöva för uppdraget.

När dagen för avfärd kom, stod de sida vid sida på rymdskeppets brygga. “Är du redo för det här, Max?” frågade Ava och kände fjärilar i magen.

Max nickade och log tillbaka mot henne. “Absolut, Ava. Vi är ett starkt team, och tillsammans kommer vi att visa rymdvampyrerna vad vi går för.”

Rymdskeppets artificiella intelligens la in kursen mot den sektor av galaxen där de psykiska rymdvampyrerna hade setts senast. Max och Avas mod, beslutsamhet och känslor för varandra skapade en kraft som ingen fiende skulle kunna förneka. I takt med att de närmade sig det okända hotet, skulle Ava och Max vara redo att möta äventyret tillsammans och försvara galaxen med all den styrka och passion de besatt.

Med ett kraftfullt brummande vaknade rymdskeppets motorer till liv. Ava och Max satt fastspända i sina säten, deras hjärtan bultande av spänning. Framför dem glittrade den oändliga rymden med sina stjärnor och galaxer i en palett av ljus och färger.

På skärmen framför dem gav Amos, deras handledare, dem en uppmuntrande nick. “Dags att ge sig av, team. Aktivera överljusmotorn!”

Ava grep om spakarna framför sig och Max gjorde detsamma. De tryckte samtidigt ner spakarna, och med en överväldigande kraft och ett dånande ljud någonstans från skeppets inre kastades rymdskeppet framåt. En stråle av ljus omgav dem när skeppet gick in i överljusfart.

Allt runt omkring dem började snurra och suddas ut, de kunde se galaxer sträcka sig och krympa i en hypnotisk dans. Den bekanta rymden förvandlades till en svindlande väv av ljus och färger, och tiden verkade tappa sin betydelse när de färdades genom rymden i en hastighet bortom vad ögat kunde följa.

Ava och Max kände en kittlande känsla i magen, en blandning av spänning och eufori när de flög genom rymden som stjärnfall. De kunde knappt tro att de var på väg mot en så farlig uppgift - att konfrontera de psykiska rymdvampyrerna och försvara galaxen.

Efter en kort men intensiv färd saktade de ner från överljusfart till en mer normal hyperdrift och stjärnornas virvlar dog ut och ersattes av en mer typisk stjärnhimmel där stjärnorna blinkade på avstånd. Rymdskeppet bromsade in när det närmade sig den planerade destinationen. Ava och Max kände en känsla av förväntan när skeppet sakta gled framåt.

“Vi är framme,” sa Ava till Max med ett leende. “Vad som än händer ska jag alltid älska dig.”
Max log tillbaka. ”Jag älskar dig också, Ava. Du är mitt allt.”

Ava låste in skeppet i en bana runt planeten. Där nere härskade de psykiska rymdvampyrerna och snart skulle de möta dem öga mot öga. De var fast beslutna att stå upp mot dem och försvara galaxen till varje pris, oavsett vilka faror de skulle möta.

Avalon S

Status: Brons författare

Noveller av alla de slag. Skriver för att roa.
Avalon S är medlem sedan 2023 Avalon S har 12 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren