Publicerat
Kategori: Drama noveller

DEN LATE DAG-DRÖMMAREN

DEN LATE DAG-DRÖMMAREN

I denna lilla by levde en fattig man som hette Kullabutti. Han var mycket lärd,men han gjorde inte ett jota hela dagen lång. Hon försörjde sig på vad människorna gav honom.
En dag som vanligt så steg Kullabutti upp på morgonen,han hade sina ritualer och förberedde sig att gå ut och be om lite pengar från folk. Han gick från dörr till dörr. Folk gav honom många olika saker. Några gav honom potatis,andra gav honom ris och några gav honom grönsaker. Och en generös dam gav Kullabutti en stor säck mjöl. Nu sa Kullabutti till sig själv.
- Åh,vilken tur nu behöver jag inte be om allmosor på länge,så tänkte Kullabutti.
Han gick hem och lagade till sin lunch. Efter han hade ätit,så hällde Kallabutti mjölet i en stor skinnsäck och hängde upp den vid hans säng.
- Här är den säker från råttorna sa Kullabutti och lade sig i sin säng för att ta en liten tupplur.
Han tänkte:
- Jag ska spara detta mjöl till det blir svält. Sedan ska jag sälja det för ett bra pris. För dessa pengar ska jag köpa två stycken getter. Snart har jag en hel flock med getter. Från deras mjölk tjänar jag mer pengar. Sedan köper jag en ko och en tjur. Snart kommer jag att ha en hel hjord på kor. Deras mjök kommer att ge mig mycket pengar. Då blir jag väldigt rik. Så då bygger jag ett palats till mig själv och gifter mig med en vacker kvinna. Så kommer vi att få en liten son. Jag kommer att bli en stolt far. Inom några månader så kommer han att krypa. Han blir lite besvärlig och jag kommer att oroas över att han inte kommer till skada. Så jag säger till min fru att hon ska ta hand om honom. Men hon har så mycket att göra med huset och alla göromål,så hon bryr sig inte om vad jag säger. Jag blir arg.
- Jag ska lära henne en läxa det ska jag!
Kullabutti slängde upp sitt ben och hans fot kom att fastna i skinnsäcken med mjölet som hängde vid sängen. Den föll ned med ett brak,mjölet spilldes ut på det smutsiga golvet. Den late Kullabutti kom nu till den åsikten att hans fåfängdhet kostade honom hans älskade mjöl. Latheten och dumheten lärde honom en värdefull läxa. Så efter detta levde han ett aktivt liv och slutade att dagdrömma.

Växjö 14-1-2017

Jag är 67 år gammal. Jag har fyra vuxna barn. Jag är en gammal dansbandsmusiker,spelar sologitarr,bas,klaviatur,banjo,ukulele. Musik är en stor passion. Skrivandet också. Jag är ett barnhemsbarn så jag har det som lite terapi. Andra intressen är att översätta från engelskan till svenska. Naturen är något som jag tycker om,de sjungande skogarna i Småland. Vi har ett sommarställe vid en sjö där vi är hela sommaren. Tycker om människor och är väl lite pratglad. Får jag bjuda på en kopp glädje. Glädje och skratt är två viktiga komponenter i livet. Försöker vara så positiv som möjligt.
Bo Grapenskog är medlem sedan 2015 Bo Grapenskog har 1943 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren