Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Döden i San Miguel de Allende

Vi besökte San Miguel de Allende med sin speciella kultur och sin säregna dödskult, svår att förstå, för en utomstående betraktare. Jag är bara glad att jag fick uppleva den säregna kulturen. Banden som binder oss samman Jag befinner mig utanför magiska San Miguel katedralen känd i hela México, på torget tillsammans med min fru i San Miguel de Allende i delstaten Guanajuato i México. Det är den delstat i México som har flest mord per person och år i hela México. På kvällarna åker polisen runt omkring på de smala gatorna med en bil med öppet flak med en full laddad kulspruta på flaket.
Utanför katedralen i San Miguel de Allende dansar man iklädda traditionella kläder och en man som dansar är utklädd till en äldre man. Senare på kvällen dansar en grupp på torget och en man i gruppen är utklädd till döden. Vi känner oss lite obehagliga till mods, men skakar snabbt av oss det. Det finns så många uppträdanden och aktiviteter i den här staden.
Dagen efter befinner vi oss i en sämre stadsdel nära busstationen. Där vi äter pizza på en billig restaurang. Mitt emot finns ett hus där döden står på balkongen iklädd samma kläder som mannen som dansade på torget dagen innan. Vi vet att det är en vanlig docka, men det känns ändå obehagligt. Väggen är täckt av målningar av k-pistar och en man som ser ut som en gangster, står på vakt vid dörren till huset, Jag undviker att ta ett fotografi av naturliga skäl och vi lämnar genast platsen när vi ätit upp vår pizza och betalt för måltiden.

Sigvard Läth

Status: Brons författare

Jag gav ut en novellsamling Safari på Författares bokmaskin 2012, förnärvarande arbetar jag med ett nytt novellmaterial.
Sigvard Läth är medlem sedan 2021 Sigvard Läth har 28 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

På andra plats denna veckan: