Publicerat
Kategori: Drama noveller

Elena

Trädörren öppnades. Alla släntrade ut. Många leenden. Två av tjejerna som hade tittat in mig extra ville gärna visa mig runt i staden. Den ena, Elena, var blond med halvlångt hår hängande ner mot axlarna. Hennes väninna, Milja, mörkhårig och lite blygare. Hade väntat utanför deras lektionssal på Tartu universitets skandinaviska fakultet. Var på besök i staden, bland annat för att träffa den lokala politiska folkfronten. Det var vintern 1989.

Kände av pirret när jag och de två tjejerna tog oss upp till parken bakom universitetet. De turades om att gå vid min sida och prova sin svenska, till en början något tillknäppt men snart flöt det på lite bättre. Hela tiden observerade de mig. Plötsligt pekade Elena mot en vackert snidad bro över en väg. Kunde vara byggd i slutet av 1800-talet.

Stannade till. Kärleksbron, påpekade Milja med en glimt i ögat. Lutade mig över räcket för att se mig om. Kände att de ställde sig på varsin sida. När också Elena lutade sig över ”råkade” hon lägga sin hand över min. Hennes tumme gled neråt medan ring- och lillfingret särade på mina. Vände mig om och såg hur Milja lutade sig medan blicken rörde sig neråt. Vad gör du på dagarna, hörde jag hennes röst svagt medan hon fuktade sina läppar.

Fortsatte sedan förbi ett stort f.d. krutmagasin från svensktiden. Idag ombyggt till ett av de populäraste inneställena med dans och en liten restaurang. Med tiden höll de alltmer kvar blicken på mig medan de lyssnade. Lite pirrigt. Så mycket nytt som jag fått uppleva under den här resan och så, började även min blick kolla av dem. Ojdå, även de verkade uppfatta spänningen i luften. Leende och, kanske jag bara fantiserade, en allt mjukare röst. Rörde oss sakta ner mot floden Emajögi innan vi sa adjö utanför universitetet.

Elena lutade sig fram och gav mig en lätt kyss på kinden. Kände samtidigt att hennes varma fingrar nuddade min nacke. Ville bara kyssa dem men … stannade där. Kände att jag vågade mer än tidigare i mitt liv. Även jämfört med början av resan i Tallinn. När jag vände mig om drog Elena mig till sig och plötsligt kysste vi varandra lidelsefullt. Vad hände? Kände att mitt gamla tillknäppta liv bara försvann i en avlägsen dimma.

novellen "möte med folkfronten" (fortsätter med del 6, kvällsmötet)

Lärare i svenska som andraspråk vid ABF Liljeholmen. Gillar läsa historiska noveller. Håller mig i form genom att springa. 1989-95 reste jag mycket i Estland. Nya möten, spännande platser och, kanske, möte med kvinnan i mitt liv. Arbetar nu på en novellsamling kring mina resor.
Arne Björn Fredriksson är medlem sedan 2016 Arne Björn Fredriksson har 56 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren