Arne Björn Fredriksson

Arne Björn Fredriksson

Lärare i svenska som andraspråk vid ABF Liljeholmen. Gillar läsa historiska noveller. Håller mig i form genom att springa.

1989-95 reste jag mycket i Estland. Nya möten, spännande platser och, kanske, möte med kvinnan i mitt liv. Arbetar nu på en novellsamling kring mina resor.

Publicerade verk: 56
Medlem sedan: 2016
Författarens länk

Författarens noveller:

En sista dans

Arne Björn Fredriksson

Sent på kvällen. Restaurangen har fyllts på. I baren sitter det unga tjejer och killar, mestadels tonåringar, medan några par svänger runt på dansgolvet. En lokal orkester spelar tafatt bland annat…

Klicka här för att läsa hela »

Vaknar vid sjutiden

Arne Björn Fredriksson

Vaknar vid sjutiden. Känner mig fräschare. Ombytt med ny ljusblå skjorta och en mörk kavaj. Promenadskorna avtorkade och lätt putsade med en handduk. Ingår i rummets pris. Släntrar sedan ner till…

Klicka här för att läsa hela »

Lämnar ryggsäcken

Arne Björn Fredriksson

Lämnar ryggsäcken. Tar bara med det som har större värde. Kameran. Passet. Nycklar hem. Resedokumenten. Rubel. Efter en halvtimme på cykeln hamnar jag ute i en förort. Oattraktivt. Inklämd mellan…

Klicka här för att läsa hela »

Stannar över natten

Arne Björn Fredriksson

Finns det någon plats yngre gick för att roa sig, ingen aning. Hungern tränger på. Var hittar man något att äta? Ett mindre öppet torg. Långa parallella streck på asfalten. Uppställningsplats…

Klicka här för att läsa hela »

Bortom hamnen

Arne Björn Fredriksson

Bortom hamnen ligger det lite avskilda Söderby. Eller låg under lång tid efter andra världskriget. Ön tömdes snabbt på de flesta estlandssvenskar. Några få blev kvar. Grusvägen runt ön är…

Klicka här för att läsa hela »

Frukost

Arne Björn Fredriksson

Frukost. Mörkt grovt lantbröd, smör, handskurna korvbitar med en morakniv och ännu en kopp varmt kaffe. Jaan småpratar med Arve, troligen om vårt förestående besök på ön. Arve försöker själv…

Klicka här för att läsa hela »

Författarens dikter:

Jag gör det

Arne Fredriksson

Torka av glaset noga, utan fettfläckar sätt mjukt stadigt rätta till fokusera blicken sätt ner foten ta första steget carpe diem slappna av jag vet vad jag vill jag gör det

Klicka här för att läsa hela »

Sätt ner fingret och njut

Arne Fredriksson

Så mycket smärta lagrad, men inte finare med åren behaga andra, bekräftelse att jag är godhjärtad ständig bekräftelse! vad vill jag? drömmar döljs av nuets bekräftelse vad vill jag göra? resa…

Klicka här för att läsa hela »

På ålderns höst

Arne Fredriksson

Att sätta ett nytt bo komma bort eller hitta mig själv? före ålderns höst så mycket att ge ett nyårslöfte för mer än stunden börja på nytt våga riskera förändringens tid slut? före ålderns…

Klicka här för att läsa hela »

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren