Publicerat
Kategori: Drama noveller

Frukost

Frukost. Mörkt grovt lantbröd, smör, handskurna korvbitar med en morakniv och ännu en kopp varmt kaffe. Jaan småpratar med Arve, troligen om vårt förestående besök på ön. Arve försöker själv säga något med några egna engelska ord. Planen är att under två dagar hinna med att se öns svenska kyrka, träffa den mest omtalade estlandssvensken Maria Murman och se oss omkring runt hela ön. Han erbjuder oss att få låna sin och hustruns sommarstuga som vintertid är igenbommad. Senare när vi stiger in där överfölls vi av en svinkall kyla och en stinkande fukt. Mannen lovar att vi snart skulle känna den ombonade värmen med hjälp av en vedkamin.

Luften känns lättare när morgonens köldknäpp lagt sig. Fortfarande med frusna fingrar traskar vi på grusvägen fram till Ormsö vitkalkade kyrka. Platsen har flera historiska minnesmärken. Framför ingången ett monument över öns frihetskämpar i början av seklet. Efter flera århundranden av rysk ockupation fick landet sin efterlängtade frihet strax efter första världskrigets slut. Blod flöt men folket gav inte upp. Idel svenskklingande namn på stenen. En bit ifrån, under några träd, ligger en stor minnesplatta över en svensk missionär från frihetstiden. Kyrkogården är översållad av solkors med svenska namn inristade. Idag lever inte många kvar, de är alla mycket gamla anpassade efter ett svenskt äldreboende.

Över tröskeln till kyrkan fastnar blicken direkt över de estnisk/svenska bibelcitatet ovanför koret ”… Mitt öga ska vara över dig.” Några personer har samlats i det vita nykalkade kyrkorummet. Inget hänger på väggarna. Några byggnadsställningar visar att renovering har påbörjats. Kylan känns denna tidiga decemberdag. Ett mindre hål syns fortfarande kvar i taket. Sedan de flesta estlandssvenskar brådstörtat hade lämnat ön efter beskedet att sovjetiska militärbåtar var på väg dröjde det inte länge förrän några ungkommunister hade slagit in kyrkporten. Byggnaden användes under många år som hölada och redskapsförråd. Allt hade förfallit.

novellen "Ormsö och Maria Murman" (fortsätter med del 4: bortom hamnen)

Lärare i svenska som andraspråk vid ABF Liljeholmen. Gillar läsa historiska noveller. Håller mig i form genom att springa. 1989-95 reste jag mycket i Estland. Nya möten, spännande platser och, kanske, möte med kvinnan i mitt liv. Arbetar nu på en novellsamling kring mina resor.
Arne Björn Fredriksson är medlem sedan 2016 Arne Björn Fredriksson har 56 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren