Publicerat
Kategori: Relationer noveller

En lyckligare gata.

Hur kan en gata kan vara lycklig. Det vet jag inte.
Men så ljöd texten i en sång från sextiotalets under mina tonår.
Besjälning kallas det när döda ting ges liv och känslor.
Du besjälar
Ja jag besjälar.
Det har jag gjort utan att veta om det.
Det har gått bra ändå.
Att det fanns ett ord för det sätt på vilket jag skrev och uttryckte mig fick jag veta i mitten av åttiotalet.
Någon, jag minns inte vem, hade läst en dikt jag fått publicerad och upplyste mig om detta;
du besjälar.
Jag kom ihåg ordet och när jag kom hem och skyndade jag mig slå upp det i ordboken.
Jag fick då veta vad jag gjorde när jag besjälade.
Det fanns ett ord för något som var så naturligt för mig.
Glad över att det inte var något syndigt blev jag stolt.
Stolt över att jag besjälar men något fundersam då jag alltid trott att alla tänker som jag.
Ser livet som jag gör.
Tolkar läser in och försöker förstå.
Den lyckliga gatan var för mig länge Nygatan 13 i Åstorp under femtio och sextiotalet.
Den lyckliga och olyckliga i ett, som den fortfarande figurerar i mina drömmar om natten.
Den olyckliga har minskat betydligt i styrka.
Mist sin makt över mig i dröm och verklighet.
Bearbetning ljus och livsglädje har varit drivande.
Jag står som segrare över den mörka nattens drömmar och en syrefattig vardag.
För nedbrytande konsekvenser ta kommandot
Jag kan se ett staket med vitmålade ribbor.
De längst ner var fästade i betong och de övre mellan vitmålade träribbor.
Nätet emellan dem var för sommarens luktärt att slingra sig.
Uppåt.
För Gladiolus att bindas i och för att markera; här bor vi.
Utanför var trottoaren av grus där jag brukade köra med dockvagn och dockan Lena.
Lyckliga gator har funnits på många ställen sen dess.
Nu är den i Upplands Väsby.
Den lyckliga gatan har bytts ut mot det nya livets gata.
Nu.
Den på vilken det kommer visa sig när och om det går ändra inriktning.
Varje ljud vibrerar och får mitt inre skälva.
Sen eftermiddag men fortfarande ljust.
Vårsolen omöjlig hindra i sin mjuka varma framfart håller mig sällskap och står vid min sida.
Närvarande på betryggande avstånd kommer den hjälpa mig fortsätta besjäla.
Jord.
Mark.
Naturen jag är en del av.


Livet är medlem sedan 2015 Livet har 829 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren