Kategori: Relationer noveller
Ett möte som inte blev av
Bredvid datasalen fanns konferensrummet. Jag gick till datasalen men det var fullt med besökare i datasalen på samtliga platser vid den tidpunkten, och jag valde att gå och sätta mig i rummet bredvid som var tomt. I konferensrummet som det vanligtvis brukade vara möten i. Ett rum med 8 stolar kring ett större bord. Jag satte mig på en av stolarna och läste av epost i mobiltelefonen. En lugn stund för mig själv tänkte jag mitt i all sysselsättning!? En kvinna vid namn Alexia kom in i rummet en stund efter att jag satt mig. Hon ställde sig vid en av stolarna. Hon frågade sedan om det skulle vara ett möte i det rummet eftersom jag satt mig i konferensrummet. ”Nej inte vad jag vet. Det kanske ska vara ett möte här?” frågade jag och tänkte på om hon skulle på ett möte om det var därför hon kommit in i rummet. Jag sa sedan att jag satt mig i konferensrummet ändå fast jag inte skulle på ett möte i just det rummet. För att det varit upptaget i datasalen innan. ”Men det är ledigt i den nu” sa hon vänligt, i datasalen alltså tillade hon, och tillade sedan ”Jag kom den vägen nu förbi datasalen, det fanns visst lediga platser i den”. ”Det var ett tag sedan jag satte mig här i konferensrummet, det var upptaget på samtliga plaster i datasalen förut när jag var där” sa jag. ”Jaha” sa hon. ”Jag ville bara veta varför du satt dig just här helt själv” sa hon sen. ”Ville du vara ifred?” frågade hon. Hon frågade sedan vidare innan jag hunnit svara ”Trodde du att vi skulle ha ett möte?” Nej sa jag. Jag ville bara sitta ner en stund för mig själv och läsa av information i mobilen, fortsatte jag. ”Jaha” sa hon igen. ”Så du trodde inte att det skulle vara ett möte?” frågade hon en andra gång. Hon stod sedan tyst en stund och frågade sedan för tredje gången ”Trodde du inte då att vi skulle ha ett möte?”, Nej svarade jag tålmodigt. Hennes frågor började bli krävande och omständliga. Efter en stund kom ytterligare tre personer in i rummet. En man och 2 kvinnor. ”Ska det vara ett möte här?” frågade en av dem, en av kvinnorna, oss andra 2 som var inne i rummet. Kvinnan som hette Alexia sa och pekade på mig ”Han trodde det skulle vara ett möte här och gick in hit och satte sig i förväg. Fast det fanns lediga platser i datasalen.” ”Jaha” sa en av de kvinnor som kommit in senast. ”Nej jag trodde inte att det skulle vara ett möte här” sa jag. ”Jag ville bara sitta ner en stund och ta en paus”. ”Varför var du så tidig och kom in och satte dig här i förväg om du inte trodde det skulle vara ett möte?” frågade en av de tre kvinnorna. ”Det har jag sagt” svarade jag. ”Jag ville bara ta en paus en stund mitt i all sysselsättning” sa jag. Mannen som var med i sällskapet tittade en stund på mig och Alexia, och sa sedan ”Det ser ut som att ni redan har ett möte här inne. Ni två”. Nej vi har inget möte sa jag. Jag råkade bara sätta mig här i det här rummet för att det fanns lediga platser här i konferensrummet där det annars brukar vara vanligt med möten. Det var upptaget förut i datasalen. ”Men det är det inte nu. Där har du fel. Det finns lediga platser i datasalen nu” sa mannen. ”Jag sa förut” sa jag till mannen. De andra 2 kvinnorna som kommit in senast sa sedan ”Så det ska vara ett möte här i alla fall, ser det ut som !?” ”Ett möte med oss 5 personer” sa en av kvinnorna. ”Det ser nästan ut som att vi redan har ett möte här med oss 5 personer” sa mannen. Nej jag är inte på ett möte sa jag till de andra. ”Jag har bara satt mig här i konferensrummet där det brukar vara möten annars för att ta en paus”. ”Det har du redan sagt flera gånger nu ”sa kvinnan som hette Alexia. Hon fortsatte sedan för fjärde gången frågade hon "Trodde du vi skulle ha ett möte här idag? " och hon fortsatte sedan utan omsvep ”Och nu har jag tröttnat på att prata med dig. Du bara upprepar dig ju. Och något möte blir det inte av här idag heller”. De tre andra tittade på oss andra två en stund, och en av kvinnorna sa sedan ”Ett möte det blir det inte av här idag” och de vände sedan sig om och gick ut ur rummet. Alexia sa sedan ”Titta nu vad du gjorde med dem, nu gick de ju utan att få vara med på vårt möte som ändå inte ska vara idag och inte blir av”. ”jag sa det. Jag trodde inte att det skulle bli ett möte här idag. jag bara ville ta igen mig en stund” sa jag till kvinnan som hette Alexia som sedan vände sig om och lämnade rummet. Och något möte hade vi inte den dagen. Jag valde sedan efter att suttit i konferensrummet en stund och tagit igen mig efter den något absurda diskussionen att gå till datasalen där det visst fanns lediga platser som inte varit lediga innan. Och mötet som vi 5 hade i konferensrummet, det blev inte av den dagen.
20180402
Taleptox
Taleptox är medlem sedan 2024 Taleptox har 18 publicerade verk
Inloggning
Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .
Veckans författare:
Ann Larsson
Snart femtioårig fyrbarnsmamma från Norrbotten som alltid älskat att skriva.
På andra plats denna veckan: Petra Christiansen