Publicerat
Kategori: Övernaturliga noveller

Fladdermusen

Det var kolsvart ute, som det ofta är på hösten. Jag var i tvättstugan för att lägga in min frus och min tvätt i tvättmaskinerna. De var dock fulla med föregående tvättares kläder. Jag väntade ett antal minuter tills klockan var klart över den tid som var min tvätt tid. Under tiden så surfade jag på mobilen. Jag såg ett inlägg på Instagram, där en dykare simmade tillsammans med en groteskt stor bläckfisk i havets djup. Jag undrade för mig själv, hur jag skulle reagera om ett så skräckinjagande djur dök upp i närheten av mig och närmade sig mig utan att jag kunde komma undan.
När den förra tvättaren ej dök upp, plockade jag ut tvätten ur tvättmaskinerna och lade den i den vita plasttvättkorgen som den tidigare tvättaren påpassligt ställt bredvid den yttersta tvättmaskinen. Jag lade i våra kläder, fyllde på med flytande tvättmedel och mjukmedel samt satte igång tvättmaskinerna. Jag åkte upp med hissen till vår lägenhet på femte våningen och hann med att dricka en kopp kaffe som jag bryggt i kaffebryggaren, innan jag återvände till tvättstugan. Jag tog ut tvätten och lade den i torktumlaren som jag sedan startade. Jag lade i ny tvätt i tvättmaskinerna, men slarvig som jag var så spillde jag flytande tvättmedel på mina händer. Som tur var så fanns det en toalett i anslutning till tvättstugan. Jag gick in där för att tvätta av mina händer och döm om min förvåning, då jag såg den vita tvättkorgen i plast stå tom vid toalettstolen. Jag tyckte det hela var underligt, men tvättade av händerna innan jag återigen återvände till vår lägenhet på femte våningen.
När jag kom tillbaka till tvättstugan så kollade jag genast toaletten och nu var den vita tvättkorgen i plast borta. Jag kände mig nöjd och började att tömma torktumlaren på kläder, då plötsligt ramlade det ut en gulgrön tennisboll ur torktumlaren som studsade iväg på golvet. Vi spelar inte tennis, varken min fru eller jag, så det kan inte ha varit våran boll och vi använder inte tennisbollar för att förbättra torkningen i torkmaskinen heller. Jag tog upp tennisbollen och lade den på strykbrädan där vi lägger tillhörigheter som ej är våra. Om man
var paranoid så kunde man få för sig att det spökar i huset, jag skrattade för mig själv, fyllde på torktumlaren med ny tvätt och lämnade tvättstugan.
När jag sedan gick in i hissen för att åka upp till femte våningen, så låg den gulgröna
tennisbollen där på golvet i hissen. Nu blev jag verkligen konfunderad. Spökar det verkligen i huset!
När jag kom in i lägenheten på femte våningen, så hörde jag min fru skrika från sovrummet.
- Ta bort den, ta bort det otäcka djuret.
Jag ställde ifrån mig plastpåsarna med de torktumlade kläderna i entrén och gick in i det upplysta sovrummet. Fönstret stod på vid gavel och mörkret var kompakt utanför. Min hustru gömde sig under ett vitt täcke som hon dragit över huvudet.
Jag såg mig runt omkring och upptäckte genast den stora fladdermusen som satt på den vitmålade väggen ovanför sängen, Den var insvept i sina svarta silkeslena stora vingar. Jag gick närmare fladdermusen och den började att röra på sig. Jag backade en bra bit och den vecklade ut sina stora svarta vingar och flög rakt mot mig med ett svischande läte.
Fladdermöss kan inte se, utan känner av sin omgivning, så den flög rakt mot mitt huvud. Jag trodde att den skulle flyga rakt in i huvudet på mig, men i sista stund så ändrade den riktning mot de vita skåpen. Den ändrade riktning ytterligare en gång, innan den flög ut genom det vidöppna fönstret, ut i det kompakta mörkret. Jag var snabbt på plats och stängde omedelbart fönstret, min hustru tittade glatt fram under det vita täcket.
- Tack för att du skrämde bort det otäcka djuret.
Sa hon och satte sig upp i sängen, med täcket över benen.
Det var min första och hittills enda närkontakt med en fladdermus, om det nu var en fladdermus. Jag återvände till tvättstugan för att ta ut den sista tvätten ur torktumlaren och där mitt på golvet stod den vita tvättkorgen i plast med den gulgröna tennisbollen inuti.

Jag gav ut en novellsamling Safari på Författares bokmaskin 2012, förnärvarande arbetar jag med ett nytt novellmaterial.
Sigvard Läth är medlem sedan 2021 Sigvard Läth har 26 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren