Publicerat
Kategori: Novell

Flydda tider

Jag sitter i kaféet mitt i gallerian.
Tittar på kvinnor som med uppfläkta kappor, svettiga och varma, skjuter överlastade kundvagnar framför sig.
Pappor håller sina barn i ett fast grepp medan de med stor vana styr sittkärran med den fria handen.

Jag rör om i mitt kaffe. Biter tankfullt i kanelbullen.

Det plingar till i mikrovågsugnen bredvid. En farmor, eller om det är en mormor, tar ut barnmatsburken och räcker den till en ung mamma vid grannbordet.
Barnet i barnstolen sprattlar med benen. Fäktar med knubbiga små händer och gurglar upphetsat.

En liten pojke trumpetar i en hoprullad serietidning, högt och gällt. Mamman hyssjar irriterat.

Fram och tillbaka rör sig folkmassan.
Tomma kundvagnar in. Fyllda kundvagnar ut.
Förnödenheter.
Nödvändigheter.
Onödigheter.
Läckerheter.

Jag knölar ihop servetten. Slickar av mina sockriga fingrar. Ställer lydigt brickan i brickställningen.
Tar min enda papperskasse. Går ut till bilen och slänger in kassen i baksätet.
Åker hem till min man.

På hemvägen hinner jag känna ett stänk av vemod. En längtan till flydda tider.
Då jag svettig och irriterad befann mig på gallerian med tre barn i släptåg.

Det hände att jag köpte lördagsgodis, trots att det inte var lördag…

Carina Larsson, värmländsk östgöte. Jag är en hustru, mamma, mormor, farmor och svärmor som försöker fånga dagen och se möjligheter i allt som sker. Frilansande reporter. Före detta lantbrukare som fortfarande gillar att påta i myllan. Ni hittar mig även på min blogg Carinas dagliga leverne.
Carina Larsson är medlem sedan 2015 Carina Larsson har 26 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren