Publicerat
Kategori: Novell

Folkabuss

Vi far fram längs gropiga vägar som både Gud och vägverket glömt. Försöker hålla balansen så gott det går och det är inte så lätt då bussen saknar sittplatser. Stapplar mig fram för att se vem fartdåren är och bakom ratten sitter en kvinna med sammanbiten uppsyn. Hon håller båda händerna hårt kring den elfenbensvita ratten. Säger att hon vill ha gas, men plötsligt bromsar hon in. Svänger in på en gårdsplan, där en gammal man stultar omkring. Bussen tillhör honom, det är dags att återlämna det lånade fordonet. På gårdsplanen står en annan buss som för längesedan slutat rulla. Mannen ser att vi riktar våra blickar mot fordonet. Han berättar för oss att hon skar en tidig morgon i September när lekisbarnen skulle hämtas. Han säger att han borde ge henne en värdig begravning. Hon var som en livskamrat som alltid fanns där. Mannen suckar. Om jag bara orkade gräva. Bussar kräver stora gravar. Och en gravsten med Volkswagenemblem. Jag får fundera på saken, säger han drömmande. Det blir väl en dag i morgon också.

Jag heter Roger och bor i Kalmar län. Skriver korta berättelser av diverse slag.
Faitvid är medlem sedan 2023 Faitvid har 5 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren