Publicerat
Kategori: Novell

Förlagsfesten

I lördags var jag på Författares Bokmaskins 50 års jubileum på Lasse i Parken, Hornstull på Södermalm. Vi satt ute i trädgården och lyssnade på ett antal uppträdanden. I början var det mest poesi, men sedan blev det mer och mer musik. Konferencier var sonen till ägarna av Författares Bokmaskin. Jag träffade honom för fem år sedan, då han var en helt vanlig ung man. Hans föräldrar hade precis tagit över Författares Bokmaskin och jag deltog i en uppläsning av mina dikter på ett ställe på Södermalm. Denna kväll på Lasse i Parken presenterade han sig som transvestit i grön lång glittrande klänning och med långt ljusbrunt hår och svarta ringar i öronen. En klar förändring, som jag inte riktigt var beredd på. Efteråt kom han fram och hälsade på mig.
- Om du vill sitta längst fram istället så finns det gott om plats, sa han till mig.
- Jag sitter bra här bak, Jag kan sälja mina böcker om jag lägger fram dem på bordet, sa jag till honom.
- Du kan väl i alla fall ta en inbjudan till vår fest den 12 november, vi ska ge ut en antologi. Det finns plats i boken till dig om du är intresserad, sa han till mig.
- Jag är gärna med i antologin, jag mailar en prosadikt till er som ni kan publicera om ni vill, sa jag till honom.
En finsk författare kom fram till mig och sa att han läst mig och kände igen mig, han gav mig sin senaste roman gratis. Den är något svårbegriplig och handlar om något så abstrakt som Strandrådet och en hel del om den gamla italienska diktaren Francesco Petrarca. Det är många karaktärer i romanen, men jag har svårt att få grepp om någon av dem. Men det är en intressant läsning. Väldigt annorlunda på många olika sätt. Det var en intressant kväll och det var kul att bli inbjuden till Författares Bokmaskins 50 års jubileum. Jag har ju själv gett ut fem diktsamlingar, en novellsamling och en pjäs på Författares Bokmaskin. Under kvällen sålde jag två diktsamlingar och en novellsamling. Sent på kvällen begav jag mig nöjd hemåt.

Jag gav ut en novellsamling Safari på Författares Bokmaskin 2012, förnärvarande arbetar jag med min debutroman.
Sigvard Läth är medlem sedan 2021 Sigvard Läth har 28 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Haahaauuj

Hejsan hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej

Haahaauuj

På andra plats denna veckan: Petterbroberg