Publicerat
Kategori: Novell

-Glöd-

Hansi njuter i sin våning. Den har ett enda stort rum på åttio kvadratmeter och takhöjden är fyra meter. En skiljevägg delar rummet till hälften. I skiljeväggens mitt finns två tegelmurade kaminer, en på var sida om väggen. Hansi eldar i båda på en och samma gång. Inredningen går helt i vinrött. Möbler, mattor och gardiner har samma färger och inredningen är exakt likadan på båda sidor om skiljeväggen. En soffa, fyra fåtöljer, samt soffbord och en pläd på varje fåtölj.

En känsla av harmoni infinner sig, men känslan blir kortvarig. Plötsligt ser Hansi hur det ryker och pyr från plädarna. Strimmor av glöd tänds och släcks om vartannat i det vinröda tyget. Ett fenomen som känns overkligt och Hansi börjar fundera på om det här är något som bara han har i sin våning eller har grannarna samma märkliga företeelse? Det finns bara en granne intill, ett yngre prästpar. Hansi beslutar sig för att knacka på.

Han kommer inledningsvis in i en hall som är helt tom, vilket också hatthyllan är. Använder dom inga skor eller ytterkläder? Hansi knackar på dörren som leder in till köket och den unga prästfrun öppnar. Hon ser alltid glad ut och idag är leendet bredare än vanligt. Runt midjan har hon ett förkläde i jeanstyg som är dekorerat med tyglappar försedda med olika mönster och färger. Dessutom har hon spår av ketchup runt munnen, men det är inget Hansi kommenterar.

I kökets ena ände sitter maken vid ett skrivbord, smalt som ett hopfällt klaffbord. Håret är långt och stripigt, skägget oansat och han bär glasögon med svarta bågar i hårdplast. Stämningen i köket verkar uppsluppen, det är knappast någon söndagspredikan som ventileras. Ett antal öppnade ölburkar av tyskt märke står utspridda lite här och var, vilket kan förklara den lättsamma atmosfären.

Nu är det dock ingen av prästerna som märkt av några konstigheter i sin våning. Hansi blir nästintill utskrattad när han beskriver sina glödande plädar. Den unga prästfrun sluddrar om något som Hansi inte ens uppfattar, så han beslutar sig för att återgå till sitt.

Han låser upp dörren och eftersom det inte finns någon hall så kommer man rakt in i rummet. Det är då han upptäcker kontakten i vägguttaget innanför dörren. En sladd löper ut över gräset, vidare över den asfalterade gångstigen, ner över den sluttande gräsmattan och fram till lekplatsen.

Där syns Hansis gamla kollega Elinor tillsammans med sina två barn som sitter på en gungbräda. Är det Elinor som satt i kontakten i väggen? Hansi drar ut sladden och gungbrädan stannar. Hon ropar på sina barn och strax är dom framme vid Hansis bostad. Elinor förklarar att hon köpt en eldriven gungbräda till barnen och behövde ström. Hon hade tydligen haft något ärende hit för några år sen och då observerat att det fanns en väggkontakt alldeles innanför ytterdörren.

Hansi blickar bort mot plädarna och konstaterar att glöden är borta. Det var alltså Elinors gungbräda som skapat överbelastning, men det är inget som förargar honom. Elinor var tidigare något av en allt i allo på Hansis jobb och var alltid trevlig. Hon ordnade goda frukostmackor, vilket han saknar och berättar för Elinor. Dom tar farväl och Hansi återgår till sin våning.

Det är dags att lägga på ved i kaminerna, elden är på väg att falna. Han kan äntligen andas ut och luta sig tillbaka. Avnjuta sin vinröda interiör och lyssna på den sprakande elden från spisarna

Jag heter Roger och bor i Kalmar län. Skriver korta berättelser av diverse slag.
Faitvid är medlem sedan 2023 Faitvid har 5 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren