Publicerat
Kategori: Novell

Golfspelaren

En betraktelse över golfens underbara värld.
Den är främst riktad till dig, som ännu inte provat detta fantastiska spel. Vi andra vet. Befolkningen är uppdelad i två grupper, de som spelar golf, och de som ännu inte börjat. Anslut dig till den förstnämnda gruppen, du kommer inte att ångra dig.

När du börjar spela golf, beträder du en väg som är kantad av besvikelser, misströstan och stunder av yttersta förtvivlan. Den lilla vita bollen vill aldrig gå dit du vill, att den ska gå. Alltför ofta står du vid ett vattenhinder, stirrandes efter den för evigt förlorade bollen. Om du nu tänker efter en stund, så förstår du, att du bidrar till att hålla sysselsättningen uppe. Någon måste ju tillverka alla bollar du slår bort.

Det finns ytterligare ett vanligt sätt att förlora bollar. Du kommer ofta, alltför ofta, att slå ut bollen i skogen. Det är faktiskt där du oftast kommer att befinna dig. Då får du mycket motion, kan njuta av barrskogsdoften, kanske hittar du både svamp och blåbär. Det enda du inte hittar, är din boll.
Under timmarna du tragglar dig runt banan, uppstår emellertid en positiv sidoeffekt. Samvaron och samtalen med dina spelkamrater, lindrar din frustration och ger dig kraft att fortsätta din resa.

Men så, en vacker septembermorgon. Daggen har just lyft, solen värmer gott och luften är fantastiskt klar och hög. Du peggar upp på första tee och känner, att i dag ska du bara njuta av livet. Det får gå som det går med golfen. Du tittar mot green, 440 meter bort, tar din stans och gör din vanliga sving. Driverhuvudet träffar bollen med ett distinkt ljud, ett ljud du aldrig tidigare hört. Förundrat tittar du efter bollen, som i en hög båge stiger mot den blå himlen.
Du har fått en klockren träff och från detta ögonblick, min vän, är du för alltid förlorad i golfens magiska, underbara värld.
Välkommen.

Jag heter Lars Ek och är född 1941 i Norrköping. Jag har alltid tyckt om att berätta och skriva. Det är dock först nu, efter pensioneringen, som jag har tagit tag i mitt intresse. Mitt skrivande riktar sig främst mot humoristiska kåserier och korta noveller. ?>
Lars Ek är medlem sedan 2015 Lars Ek har 11 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren