Publicerat
Kategori: Novell

Hanna Öberg på BB

Så var semestern äntligen kommen. Filip lutade sig tillbaka i brassestolen på altanen. Havet kunde han skymta mellan en samling resliga tallar. Tur man fick hyra Svedmans stuga i år också, tänker Filip. Det är bara så underbart här. Men att bara slappa på altanen en sådan här ljuvlig sommarkväll känns inte rätt. Han bestämmer sig för att ta en promenad längs med havet. Dom har visst byggt ett BB norr om fiskeläget, det kunde vara intressant att se hur det ser ut där. Landstinget har tydligen lagt ut BB i privat regi och företaget har valt att förlägga det vid havet. En märklig idé, men det kanske skapar ro och harmoni för mödrarna, tänker Filip.

Havsbrisen är ljum och några måsar svävar lojt i skyn. Till höger ligger några sommarstugor, men ägarna tycks inte ha anlänt än. Till vänster någon enstaka husvagn, men även där är det stiltje. Han passerar fiskeläget och känner en tydlig doft av tjära. Doften av nymålad fiskebod. Därefter till höger uppe på en backe ligger nya BB. En mörkbrun byggnad med panoramafönster. Det ligger fint där, tänker Filip. Dom har fin utsikt, både mot havet och fiskeläget. Det är tydligen en del folk i rörelse därinne, konstaterar han. Svedman har berättat en del om stället för Filip. Det finns två väntsalar med en mellanvägg såvitt han kan se. I salen till vänster sitter blivande mödrar och i salen till höger sitter dom nyblivna. Förlossningen äger rum i en sal på baksidan.

Plötsligt hajar Filip till. Där sitter ju skidskytten Hanna Öberg i väntsalen. Han känner igen ryggtavlan och håret. Långt, brunett och lite lockigt. Hur kan Filip ha missat denna graviditet? Han som tittat på vinterstudion hela vintern och läser sportsidorna dagligdags. Filip blir stående ett tag och väntar på att hon ska vända sig om, men det gör hon inte.

Han bestämmer sig för att gå vidare innan någon börjar undra varför han står där och glor. Vägen slutar några hundra bort och ersätts av en hage där en samling nötboskap går och betar. Där blir Filip stående en stund för att titta på ingenting alls. Korna på andra sidan taggtråden verkar också tycka om att titta på ingenting alls. Han tänker att han måste gå samma väg tillbaka. Se om hon fortfarande finns kvar i väntrummet.

Efter en stund är han åter tillbaka vid den bruna byggnaden med panoramafönstren. Hon är inte kvar i väntsalen, konstaterar Filip besviket. Men kort därpå får han syn på en kvinna i salen för nyblivna mödrar. Besvikelse igen då han inser att han misstagit sig. Det var i alla fall likt när man såg ryggen och håret, tänker Filip. En kopia av Hanna Öberg. Den här kvinnan har ett smalare ansikte och hela hennes framsida ser smalare ut än baksidan. Men det kanske är för att hon nyss fått barn. Hon är säkert harmonisk som har förlossningen avklarad och kan njuta av utsikten mot havet.

Han lämnar BB bakom sig och går vidare. Förbi fiskeläget och vidare mot Svedmans stuga. Havet sorlar rofyllt och vågorna smeker varsamt stenarna vid strandkanten. Solen lyser röd som ett fylligt årgångsvin, när den långsamt drar sig tillbaka vid horisonten i fjärran. Filip slår sig ner i brassestolen på altanen igen. Han känner sig ändå ganska tillfreds med kvällen trots att det inte var Hanna Öberg han såg på BB.

Jag heter Roger och bor i Kalmar län. Skriver korta berättelser av diverse slag.
Faitvid är medlem sedan 2023 Faitvid har 5 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren